Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-12-19, 19:00
Peter77 Peter77 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Hårdanodiserad aluminium är också bra mot repor och lättare.

Svårt hur som helst att steka på Trangia blir ojämn värme i stekpannan. Jag tycker steka/bryna i en kastrull närmare lågan funkar bättre.

Thure
Håller med dig på detta. Pannan kommer alldeles för långt från flamman och värmen blir centrerad i mitten.
Jag gör såhär att jag har köpt trangia triangel. På den kör jag pannan och det blir ruskigt bra verkningsgrad då pannan kommer så nära flamman, även med spritbrännaren. Kör du med gasbrännaren i triangeln så kan du ha gasvredet så lågt ställt att det bara är nätt och jämnt att det brinner. Snålt mao.

Lätt att packa ner triangeln i köket också. Inget för UL nörden dock, men väl för den som gillar att kunna laga mat på två flammor samtidigt (koka och steka). När jag ska iväg och vikten inte spelar roll så här jag med mig detta och en extra brännare (en gas och en sprit). Lyxigt

Nåt som annars funkar bra är att ha den lilla pannan till det stora köket. Den kan då ställas på nedfällda kärlstöd och kommer mkt närmare. Blir också mkt bra effekt. Men det är trevligare att kunna använda den stora pannan (som det är tänkt).

Mvh
Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 19:21
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

Gjutjärn

Om vikten inte spelar någon roll, så kan man använda Skeppshults Professional 18 cm.
Den passar lite si och så på Trangia 25. Men med lite balanserande blir resultatet utmärkt.
Funkar även med spritbrännare. Har testats mer än någon enstaka gång. Pannkaka ä gött dä.
/John
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 01:08
chinerunner chinerunner är inte uppkopplad

Cast Iron Skillet

Håller med om gjutjärn ifall vikten inte gör nåt.

Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 17:15
Rasken Rasken är inte uppkopplad

fråga Ang stekpanna

Kör man Trangiat med gas eller mf-brännare funkar en billig plåtwook av mindre modell utmärkt.

Passar på att fråga:
Finns det en mindre stekpanna än den som ingår i 25:an man kan köpa löst? Använder ofta 1-L kastrullerna separat med mindre kök och diy folielock. Men skulle vilja ha nått som sluter tätt och håller prytlarna på plats, folien är så sladdrig. Sneglar på ett Mini Trangia men det är lite litet. Finns det andra tillverkare?
Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 06:45
Jackiie Jackiie är inte uppkopplad

Ett helt annat tips är IKEAs tvåpack billiga teflonpannor. 49 kronor vill jag minnas (för en stor och en liten). Har använt lilla stekpannan till Trangia 27 och stora stekpannan till Trangia 25. Lilla väger 250g och stora 400g om jag även där minns rätt. Använder du inte metall i dem och inte slänger på maxvärme när de är kalla samt inte doppar dem i vatten när de är varma så har jag fått dem att hålla flertalet turer. Handtaget skruvas av och tamojen fungerar bra nog.

Bild på när jag steker pannkakor på toppen av något berg på norska sidan av grövelsjön!

Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 16:50
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Rasken Visa inlägg
Kör man Trangiat med gas eller mf-brännare funkar en billig plåtwook av mindre modell utmärkt.

Passar på att fråga:
Finns det en mindre stekpanna än den som ingår i 25:an man kan köpa löst? Använder ofta 1-L kastrullerna separat med mindre kök och diy folielock. Men skulle vilja ha nått som sluter tätt och håller prytlarna på plats, folien är så sladdrig. Sneglar på ett Mini Trangia men det är lite litet. Finns det andra tillverkare?
Ja 27:ans stekpanna. Men har du 1liters kastruller har du väl 27:ans stekpanna?

/John
Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 20:02
Rasken Rasken är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
Ja 27:ans stekpanna. Men har du 1liters kastruller har du väl 27:ans stekpanna? /John
Javisst är det så!
Det är ju 1 liters kastrullen från 27:an jag söker en stekpanna/lock som passar bättre än den som ingår.
Några tips?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:13.

Logga in

Tips!