Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2017-02-11, 15:11
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiska Motorcyklister Visa inlägg
@joanna
(...) Här har du ett exempel på nedklankningen av sprit (...)
...fast jag tycker de är rätt sakliga med att lista plus och minus. Det finns ju fler av bägge, men då skulle beskrivningen aldrig ta slut - folk använder köken på olika sätt under olika omständigheter, och prioriterar olika ovanpå det.

Det var intressant att läsa om dina försök, men även de skedde ju i en av många tänkbara situationer, vars relevans kan skifta från person till person.
Det är t ex inte helt rättvisande att jämföra en kall gasbehållare med en sprit-dito som förvärms. Jag ser alltid till att starta med en minst kroppsvarm gaspatron, men den rutinen är mycket lättare att upprätthålla med mina 100 grams behållare, än med din 450-dito.
Initialvikter beror ju också helt på vilka kök man jämför med. Har man ändå med sig ett tungt kök, är skillnaderna inte värda att finlira med. Å andra sidan väger bara vintertillsatsen till spritköket ungefär lika mycket, som hela mitt kökskit och gas för minst en vecka.

Jag är dessutom mycket ovillig att byta säkerhetsflaskan mot en PET-dito att förvara spriten i. Anledning: se här.
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 15:25
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

Polerad kastrull

Citat:
Ursprungligen postat av Tapio_ut Visa inlägg
Kanske hjälper det att jag har polerat utsidan kastrullerna med Autosol, jag vet inte.
//T
Ja det är ju betydligt bättre än att skrubba botten med stålull som ibland föreslås.

/John
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 15:42

Intressanta vikter

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
Å andra sidan väger bara vintertillsatsen till spritköket ungefär lika mycket, som hela mitt kökskit och gas för minst en vecka.
Vintertillsatsen väger 22,7 gram.
Tallriken 106,5 gram
Vågen är kalibrerad men inte krönt.
Trangias vinterkitt innehåller förutom tallrik och vintertillsats, en komplett brännare med lock och strypring en påse och en manual.

/John
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 15:51
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Det där med det röda klegget och denatureringsmedlet i T-röd, är det något som provat att få bort det? Jag vet att denatureringsmedlet som används i 70-procentig sjukhussprit är myckt lätt att få väck, men har aldrig provat med T. Är ju inte säkert att det är samma medel, t.o.m. troligt att det inte är det.
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 16:16
Tapio_ut Tapio_ut är inte uppkopplad

Halaj!

Gas.
Många framhåller att gasens stora fördel är att man kan reglera/ändra effekten noga (och SNABBT!). jag har bott i lägenhet med gasspis, och känner till smidigheten med detta.
Ändå är, för mig, denna feature inte värt någonting. Jag har en simmerring till mitt spritkök, men använder den aldrig. Om mat behöver dra sig, under värme, brukar jag köra ett uppkok, släcka och sen virar jag in kastrullen i sovsäcken under 10 min. Sen ett uppkok till. Klart. Funkar precis lika bra.

Tiden. En fördel med gas.
Det går kanske dubbelt så snabbt att värma upp en given mängd vatten med gas kontra sprit.
5 min för en ½ liter vatten med gas, 10 min med sprit.
Objektivt: man går 2 mil/dag. Det tar effektiv tid ca 4 timmar. 8 timmar sover man. Det lämnar 12 timmar tid till annat. Det råder ingen tidsbrist till matlagning.
Subjektivt: när man slått läger och sitter och glor på det upptända köket där maten ligger i kastrullen under uppvärmning. Magen vråålar efter mat. Då känns varenda sekund som en evighet. jag förstår. Jag köper argumentet.

//T
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 16:19
Peter77 Peter77 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Det där med det röda klegget och denatureringsmedlet i T-röd, är det något som provat att få bort det? Jag vet att denatureringsmedlet som används i 70-procentig sjukhussprit är myckt lätt att få väck, men har aldrig provat med T. Är ju inte säkert att det är samma medel, t.o.m. troligt att det inte är det.
Du menar ta bort det ur spriten innan förbränning eller ta bort det från brännarhålen efteråt? Misstänker det första alternativet?
Aldrig provat faktiskt. Aktivt kol kanske? Dock tar ju inte det bitrexen men man skall ändå inte dricka det så... Men jag tror inte bitrexen är röd så det är säkert bara nåt färgämne, därav kanske det funkar. Dock blir det ju lite jobb. Bättre då att gå på spisbränsle (finns på biltema 29:- flaskan dvs samma som t röd typ) och det sägs inte sota alls. Så då behöver man inte kladda med att bearbeta t röden före förbränningen.

För att ta bort klegget som fastnar vid brännarhalsen och hålen så går stålull + rensa hålen med tandpetare utmärkt. Men det är rätt mkt klegg så det känns som att regelbundet underhåll är ett måste för bra prestanda.
Mvy
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 16:26

Kalla kök

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
Det är t ex inte helt rättvisande att jämföra en kall gasbehållare med en sprit-dito som förvärms.
Spriten som används till förvärmningen är kall.
Du kan ju försöka förvärma kall gas med kall gas.

År det tillräckligt kallt så funkar inte engångs gaskartucher. Inte ens med förvärmt termosvatten som starthjälp, I varje fall inte för mig. Och jag är envis och ger mig inte i första taget.
Det kallaste jag kört trangia sprit i är -39 grader c. Jag hade övernattat på hotell på väg till kristallrallyt och på morgonen fick jag inte runt motorn med kicken. Så jag körde trangiaköket under motorcykeln. Det är det kallaste jag kört trangia sprit i. Det är även det kallaste jag kört motorcyckel i. Hittills.

/John
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 16:29
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Före, menade jag. Ja, det är aktivt kol som funkar på sjukhusspriten.

Skulle inte ha några problem själv att skilja dricksprit från kökssprit utan de här tillsatserna, så många spritflaskor håller jag mig inte med.
Men det är klart, ska man hårdra det kanske det är ansvarslöst att gå omkring med en aluminiumflaska odenaturerad t-sprit i ryggan ifall ryggan skulle bli stulen av någon sugen person som dricker upp den.
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 16:32
Jackiie Jackiie är inte uppkopplad

@Nordiska Motorcyklister
Jodå, jag är ganska så hemma (som i Västerås/Stockholm). Nästa äventyr ser inte ut att bli förrän i oktober.
Tycker du verkligen ska försöka testa vätskemata och se skillnader i tid till uppkok. Var dock försiktig så du aldrig vätskematar ett kök utan förvärmningsrör (GB74 har ett sådant).
Alltid intressant med tester!
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 17:14

Konsekvenser

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Men det är klart, ska man hårdra det kanske det är ansvarslöst att gå omkring med en aluminiumflaska odenaturerad t-sprit i ryggan ifall ryggan skulle bli stulen av någon sugen person som dricker upp den.
Det är väl bättre än att dom dricker ren metanol som jag hade till köken i många år.
Det känns som att det skulle vara lättare att väcka en bakfull än att plantera ett lik.
/John
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 17:25
Totteman Totteman är inte uppkopplad

Bra tråd!

Med god ton blir det bra diskussioner.

Jag ska köpa nytt kök, men för solovandring...sommartid. Inne på gas...fast vet inte vilket kök ännu.

10 dagar i Sarek. Lätt kök är ett krav då jag haft ett vanligt Trangiakök med T-röd under alla år jag vandrat.

Ser fram mot att läsa mer...bra tråd som sagt.
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 17:30
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
Spriten som används till förvärmningen är kall. Du kan ju försöka förvärma kall gas med kall gas.
Du har naturligtvis rätt i att det är principiellt korrekt att starta experimentet med samma utgångstemperatur för bägge bränslena. Men experimentet har ju ett värde, om man kan dra någon praktisk slutsats av det. Och åtminstone personligen har jag gärna en 100 g gaspatron i innerfickan alt. sovsäcken, men kan inte riktigt tänka mig att göra samma sak med en flaska spritbränsle .
Citat:
År det tillräckligt kallt så funkar inte engångs gaskartucher.
Helt överens. Men trådens titel är "Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats." När det "börjar bli kallt" är ju en tolkningsfråga, men experimentet utfördes i -2 grader och det är det jag relaterar alla följande resonemang till. I de temperaturerna och en bra bit därunder har jag personligen inte minsta problem med den vanliga gasblandningen (alltså inte ens "vintergas").
Citat:
Det kallaste jag kört trangia sprit i är -39 grader c. Jag hade övernattat på hotell på väg till kristallrallyt och på morgonen fick jag inte runt motorn med kicken. Så jag körde trangiaköket under motorcykeln.
Fin historia Påminner mig om min fars berättelser från östfronten, om hur ryssarna fick igång sina stora GAZ-lastbilar i ungefär samma temperaturer, genom att fixa en lagom brasa under
/John
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.

Logga in