Primaloft blir tunnare?

Hej, jag har en Montane-jacka (Prism) som jag köpte för många år sedan (2011?). Jag har haft den med mig på många turer, men inte använt den allt för ofta. Nu upptäcker jag att den inte håller värmen lika bra, det verkar som om primaloft-fyllningen har "satt sig". Jag har förstås skadat den som en dun-jacka, men det hjälper inte särskilt länge.

Dum fråga, kanske, men är det normalt, dvs. har jackor med primaloft-fyllning ett "bäst-före"-datum?
 
Skulle tro att en jacka normalt håller längre än en sovsäck i syntet. Men om du har haft med den på många turer och komprimerat den om och om igen så kommer ju fibrerna så småningom att bli skadade med effekten att den inte längre isolerar lika bra. Bäst före datum har jag inte märkt något av på mina syntetprylar i alla fall.
 
Skulle tro att en jacka normalt håller längre än en sovsäck i syntet. Men om du har haft med den på många turer och komprimerat den om och om igen så kommer ju fibrerna så småningom att bli skadade med effekten att den inte längre isolerar lika bra. Bäst före datum har jag inte märkt något av på mina syntetprylar i alla fall.

Tack, Tsebring!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.