Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?

...fast det är just de hydrofila egenskaperna man utnyttjar i den sortens membran. Se inlägg #13 för en amatörmässig förklaring, eller här för en lite bättre :) (sök på "hydrophilic membrane" i texten och läs från det ställe orden uppträder första gången).

Både hydrofila och hydrofoba skikt används i olika material. Om du läser de två styckena före det du länkar till (sök på hydrophobic) så kan du se att Dermizax består av PU-skikt med hydrofoba egenskaper. Och det var ju Dermizax du nämnde... Gore-Tex innehåller hydrofila skikt.
 
Tack! Har aldrig förstått varför skalplagg ska vara 100% lufttäta och därmed också sneglat på Neoshell, men 10000 mm VP känns i underkant. Både "horisontellt" ösregn i hård vind och att knäa på blöt mark kan ge högre vattentryck än så. 20000 mm brukar anses som riktmärke för min tilltänkta användning. Jag kan ju ha fel...

Som jag har förstått det räcker 10 000 mm eller tom en hel del mindre mindre för att det ska fungera även om man står på knäna etc. Man kan teoretiskt få höga vattentryck då, men i praktiken viker vattnet undan då det inte är inneslutet i ett icke-elatstiskt utrymme så att säga. Har jag läst, men jag kan inte säga att jag vet exakt vad som behövs, Jag ar varit i fjällen under regniga förhållanden med regnkläder som hade 1500mm och det tyckte jag fungerade bra förutom att de gick sönder lite för lätt. Skulle i alla fall själv inte tveka att nöja mig med 10000mm.
 
Både hydrofila och hydrofoba skikt används i olika material. Om du läser de två styckena före det du länkar till (sök på hydrophobic) så kan du se att Dermizax består av PU-skikt med hydrofoba egenskaper. Och det var ju Dermizax du nämnde... Gore-Tex innehåller hydrofila skikt.

Jag har läst inlägget flera gånger utan att förstå vad du menar? Tråden handlar om hydrofila icke-porösa material, andra material har andra lösningar?
 
Jag har läst inlägget flera gånger utan att förstå vad du menar? Tråden handlar om hydrofila icke-porösa material, andra material har andra lösningar?

...alltså fr a olika versioner av Dermizax (från japanska Toray) och Sympatex. Bortsett från några svåråtkomliga amerikanska märken används det förra främst av Bergans och svenska Stellar Equipment, bägge mest i plagg för lite tuffare alpin användning. Det senare används ju mest i skor, men av bl a Vaude även i ett par skalplagg.

Joanna skrev citatet ovan när hon startade tråden under rubriken "Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?". Som framgår av citatet avser hon speciellt versioner av Dermizax. Enligt den artikel hon hänvisar till är Dermizax hydrpfobt., inte hydrofilt.
 
Joanna skrev citatet ovan när hon startade tråden under rubriken "Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?". Som framgår av citatet avser hon speciellt versioner av Dermizax. Enligt den artikel hon hänvisar till är Dermizax hydrpfobt., inte hydrofilt.

Då är jag med. Som jag förstår det så finns det tre olika varianter på membran/tyg; Dermizax, Dermizax EV och Dermizax NZ. Dermizax är hydrofilt men tydligen inte de andra då. Det är inget de skriver tydligt på sin hemsida men det skulle kanske förstöra deras salespitch. De som tillverkar sådana här produkter förenklar ju regelmässigt beskrivningarna hur det fungerar på gränsen (eller ofta över gränsen) till missvisande.

http://sportstextiles.toray/en/dermizax/index.html
 
OT om hydrofilt och hydrofobt.

Joanna skrev citatet ovan när hon startade tråden under rubriken "Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?". Som framgår av citatet avser hon speciellt versioner av Dermizax. Enligt den artikel hon hänvisar till är Dermizax hydrpfobt., inte hydrofilt.
Inget specifikt om just Dermizax framgår av just den texten; jag länkade till den därför att den innehöll en hyfsat bra lekmans-förklaring till hur hydrofila membran transporterar ångmolekyler.

Att åtminstone de Dermizax-versioner Bergans använder bygger på icke-porösa hydrofila membran framgår däremot här - Bergans påstår sig använda endast sådana, och de listar alla tre Dermizax-versionerna i underavdelningarna. Så skryter de naturligtvis om deras överlägsenhet, som det ju kan vara valfritt att tro eller ej på (fast både icke-porositet och hög töjbarhet borde ju enligt mitt fattiga förstånd vara till fördel, rent logiskt sett):
All membranes used in Bergans garments are hydrophilic (...)
The membranes we use are extremely flexible. Dermizax® has an elasticity of more than 200%. (...) This ensures that Dermizax™ garments are very comfortable to move in, while reducing the risk of delamination during extreme activities. (...)
Our membranes do not have micropores that can get clogged by dirt, or by salt crystals from saline water. You also avoid water sticking to the pores and expanding when the temperature drops below freezing. (...)
Men det finns också membran byggda på diverse smarta kombon av hydrofilt/hydrofobt, och det är väl möjligt att även någon Dermizax-version gör det, men det framgår inte av Bergans materialgenomgång. Och är egentligen fullständigt irrelevant för trådens ämne.


Sammanfattningsvis så efterlyser jag alltså erfarenheter av skalplagg med Dermizax och liknande membran, som är PTFE-fria och inte bygger på ångtransport genom små porer - oavsett vad de mest korrekt ska kallas/klassas i övrigt.
 
Sammanfattningsvis så efterlyser jag alltså erfarenheter av skalplagg med Dermizax och liknande membran, som är PTFE-fria och inte bygger på ångtransport genom små porer - oavsett vad de mest korrekt ska kallas/klassas i övrigt.

Har använt Dermizax NX i ett par år nu. Kommer aldrig gå över till den gore tex som finns idag. När gore tex blir blött försämras dess förmåga väldigt, att andas. Efter några år har du dessutom kloggat igen dess porer och den har därför en sämre livslängd. Dermizax NX (NX är värt de extra pengarna) fortsätter andas när det är blött, och det andas bra! Nästa jacka för mig blir Stellar Equipment om möjligheten att ta bort snölås kommer, annars blir det bergans igen.
 
Någon som nyligen stått inför att köpa skaljacka med hydrofilt membran och kan länka till några modeller?

Jag tycker det verkar svårt att hitta lättöverskådlig info om vilka jackor som använder hydrofila membran.


Har tittat lite på Rab Kinetic Alpine, en av recensenterna verkar vara väldigt nöjd över vattentätheten, medan en annan recensent bara ger -- vad jag förstår: samma membran, men annan jackmodell -- 6/10 på vattentäthet.

Se:
https://www.e-outdoor.co.uk/blog/2019/04/rab-mens-kinetic-alpine-jacket-review/
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/clothing-mens/rain-jacket/rab-kinetic-plus
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...