Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen

Vad gäller flygbränsle: jag föredrar att vintertid använda köket inne i tältabsiden.
Om man kör köket på flygfotogen blir det då några giftiga "avgaser", som när man använder bilbensin?
Nej inte något som är giftigare än kolmonoxid eller o-bra miljömässigt som koldioxid eller o-bra inne-i-tältmässigt som vattenånga. Så det är exakt detsamma som alla bränslen avger vid förbränning.

Skillnaden mot rendestillerad modern lysfotogen för konsumentbruk är att flygfotogenen luktar bränd fotogen i lite högre omfattning. Något som många av oss gillar - eftersom det väcker doftminnen från barndomens fotogeneldade apparater...
 
Jag har nu problem med att när jag vänder på bränsletankar för att strypa bränsletillförseln tar det flera min innan lågan slocknar helt. Efter ytterligare några gångers användning kan jag inte få igång köket. Om jag skruvar loss munstycke till och släpper fram bränsle verkar det inte vara stopp. Men om försöker släppa fram bränsle med munstycket på plats kommer det bara lite innan det blir stopp. Det är inte stopp i munstycket och jag använder rätt storlek. Jag har kört köket på D80 fotogen.
 
Kan vara filtren

Jag har nu problem med att när jag vänder på bränsletankar för att strypa bränsletillförseln tar det flera min innan lågan slocknar helt. Efter ytterligare några gångers användning kan jag inte få igång köket. Om jag skruvar loss munstycke till och släpper fram bränsle verkar det inte vara stopp. Men om försöker släppa fram bränsle med munstycket på plats kommer det bara lite innan det blir stopp. Det är inte stopp i munstycket och jag använder rätt storlek. Jag har kört köket på D80 fotogen.

Prova att montera loss filtren, och köra utan.
Om det funkar bra kan du antingen montera nya filter eller fortsätta att köra utan filter.

/John
 
Spolat ur slangar etc. så att du inte har skräp eller en sotflaga som åker fram och tillbaka och lägger sig för hålet i munstycket??

när man vänder på tanken för att släcka så tar det någon minut för att tömma slangen på bränsle och därefter blåser lågan ofta ut helt ganska plötsligt och det pyser luft (och det luktar lite fotogen/bränsle) en stund tills det är helt tyst

observera du skall inte stänga några kranar eller dra ned lågan i denna process, utan vänta bara en stund tills det är helt tyst. därefter kan du ev. stänga kran på flaskan

efter detta så är flaska trycklös och ofarlig att öppna.
 
Kontrollera att du verkligen har tryck i flaskan, pumpen kanske inte tätar? Prova att pumpa upp tryck utan bränsle i flaskan, öppna ventilen och se om det pyser. Du kan också prova att trycksätta och sedan skruva av pumpen för att se om det är tryck, detta utan att ha bränsle i flaskan.
 
Alkylat bensin

Liknande problem med mitt kök av samma modell. Har smörjt pumplädret en vända med silikongeggan som följde med köket så det kan klägga igen, men misstänker att biltema 4t alkylatbensinen jag har inte funkar så bra i kyla. Med förvärmning fungerade det bättre efter att ha kört rensnålen i munstycket före själva antändningen, men det borde funka utan. Efter att ha haft bränslet i rumstemperatur tyckte jag det funkade bättre alltså som det ska att bara brassa på efter man värmt det. Det slockar strax över en minut när man vänt flaskan.

Krånglar det tar det här köket mycket tid med att mecka med...
 
Hembränd alkylatbensin ?

Läser ibland att man berättar vart man köpt sin alkylatbensin fyrtakt. Om det är Biltema, Jula, Ok eller andra bensinstationer, eller kanske rent av på systemet...🤓

Det är nog en obefogad oro. Jag kan inte tänka mig att varje återförsäljare med sin label / logo på dunken har sitt eget specialproducerade bränsle. Det är nog gemensam tappkran. Eller finns det finurliga alkylatbensinproducenter hos varje återförsäljare?

Inlägget ovan hade problem med Biltema, själv har jag inget problem med Biltema. Inget annat märke heller.
 
Biltema

Kollade på min flaska 36-0054 och det står inget om tillverkare och inte i säkerhetsdatabladet heller. (Någon som kan branschen vet säkert bättre).

Däremot stod det att kvaliteten bibehålls upptill 4 år. Gissar att klägg i många minusgrader är något sådant som kan uppkomma efter den tiden utan att kunna kemin.

Upptäckte själv att den bensin jag hade förmodligen kan ha passerat den tiden då man inte eldar litervis och gärna glömmer bort sådant stående.

Att byta ut den till nästa säsong mot färskare ska jag prova med. Också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...