Berätta om era långcyklingsminnen

Jag är i startgroparna för några blygsamma cykelturer i höst eller vår, antingen Mälaren runt eller Stockholm-Norrköping-Vadstena-Kumla-Eskilstuna-Stockholm. Jag har tittat på några videor på YouTube och läser Fredrika Eks blogg, men det räcker inte. Om ni har några fina cykelminnen, dela gärna med er av dem!

För några år sedan cyklade jag och en scoutkompis runt i Sörmland. Jag frilansade då och pga datorstrul fick jag sitta natten innan avfärd och jobba, och det blev kanske tre timmars sömn max. Vi cyklade ner till ett vindskydd på Sörmlandsleden och jag lägger huvudet på kudden och slocknar som ett ljus. Jag har alltid sovit så bra i hela mitt liv. Morgonen efter berättar min kompis att det hade varit en hel del folk som promenerat förbi, men jag hade sovit igenom alltihop.

I lördags cyklade jag Stockholm-Eskilstuna. Det blev ingen övernattning, men det blev speciellt ändå. Jag såg tofvsipor, en älg, en massa hägrar och fick se några riktigt fina områden, särskilt naturområdet mellan Salem och Södertälje där leden utgjordes av en fin liten grusstig.
 
Slangexplosion

När jag vari student i Linköping så cyklade jag en sommar till mamma och pappa i Örnsköldsvik. Vid 21-tiden en lördagskväll fick jag en slangexplosion (slagen åkte ut mellan däcket och fälgen) utanför Örsundsbro . Ett hål på sådär 50*20 mm i slagen och så stora lagningslappar hade jag inte. Var får man tag i en slang kl 21 en lördagskväll ute på ”vischan”?

Då lärde jag mig att minst en reservslag ska man ha så fort man är utanför stan och inte har gångavstånd hem.

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...