Punkaproblem :(

Inte cykel men med motor.

En polare hade några punkor under en dag som han fixade...
Iaf efter punka nr tre så titta vi på hans slang och där fanns ett avtryck efter en skiftnyckel , denna hittades inne i däcket.

Haha . det var länge sen o moppe så obalansen märktes inte och den hamnade alltid på sidan så det hoppa inte heller...
 
För stor slang kan om den monteras opumpad ligga i veck och värmen i vik och gnidpunkten blir avsevärd.
För liten slang kan monteras om storleksskillnaden är rimlig.

Tidigare här på Utsidan hade vi en kamrat som på för smala fälgar försökte montera däck med större profil. Fälgbredden måste stämma med däckstorleken.

Hjulet är en helhet och måste behandlas som dylikt då hela ekipagevikten hänger i tre ekrar fram och bak i bytande mönster.

En som ville cykla med mig hade ekerbrott på ekerbrott. Till sist tittade jag på hans hjul och upptäckte att han hade 5 olika sorters ekrar i bakhjulet. Det spelar väl ingen roll sa han. Men ekerbrotten fortsatte. I en by gick vi in till cykelhandlaren och fick tag på 48 likadana DTekrar med 24 längre och 24 kortare för drevsidan. Sen ekrade vi om hans bakhjul. Cykelmakaren hade en tensiometer och hjulet blev rakt, runt med samma ekerspänning runt om.

Trots 15 kg packning hade han därefter inga ekerbrott och en väsentlig minskning av punkteringarna. Det är detaljerna som gör helheten.

go tur!
 
När du kränger på nästa gång, börja vid ventilen, då måste det vara minimal risk att klämma slangen där.

Mina jäkligaste punkor har varit de som kommer efter att man kört förbi något ställe de satt plåt och använt nibblingsmaskiner. Halvmånarna av plåt käkar sig långsamt genom däcket och fixar punka. Du lagar och hittar det som stuckit sönder slangen och tar bort den. Problemet är att den metallflisan har massor av kompisar som också är på väg genom däcket, mot slangen. :-/
Lösningen är byt däck och slang, både bak och fram. :-(
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...