Cyklocross som touringcykel?

Tack för ditt svar jamo! Klart du har rätt att det måste vara mekaniska skivbromsar ihop med STI -reglagen! Tänkte inte till riktigt ;-) Är så nöjd med mina hydraliska på MTB :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Touring med min lätt modifierade "Jake-the-Snake" cyklocross. Funkar helt perfecto !!!

/ Hans
 

Bilagor

  • IMG_0536_1.jpg
    IMG_0536_1.jpg
    235.6 KB · Visningar: 957
naja, nu ar vi inne pa ratt udda setuper som troligen mycket fa skulle valja. mekskivor ar mera standard pa fulcrossar o enklare att serva i vagrenen.
Enligt en tråd på happymtb så är avid bb7 dom minst servicekrävande bromsarna. Mekaniska är dom också. Om jag inte redan hade ett par andra bra bromsar (XTR hydrauliska, blocketfynd) så skulle jag köpt såna.
 
Tack HasseQ!

Där fick jag det svar jag ville ha :) Så det lär bli en Cannondale iaf. Vad gäller vattenflaskor kommer jag inte ihåg hur det dåg ut. Men det går ju att ha sådana på packningen eller på ryggen som sagt. Jag vet också att jag kommer att behöva fixa hål för pakethållare men det hjälper dem till med på cykloteket.

Jag blir ju rätt sugen på att packa lätt när jag ser de där två galningarna som inte har typ något med sig. Fast samtidigt är jagnog rätt bekväm av mig. Ett tält vill jag nog ha iaf.

Den jag ska köpa kostar 11000 kr på cykloteket och jag har kollat på andra butiker både i Sverige och utomlands men det billigaste jag har hittat hittills är nog 10 K eller möjligtvis 9,5. Men då blir det cykloteket iaf eftersom de ligger nästgårds så att jag kan gnälla när jag vill och jag får lite gratis service också.

Jag tycker det bara verkar jobbigt med skivor. Jag fattar inte varför alla pratar om vilka som det är minst service på osv. Köp inte skivor så slipper ni serva över huvud taget. Byta klossar ibland bara, det räcker utmärkt.

Nu ska jag kolla in på lättpackarforumen :)
 
Jag tycker det bara verkar jobbigt med skivor. Jag fattar inte varför alla pratar om vilka som det är minst service på osv. Köp inte skivor så slipper ni serva över huvud taget. Byta klossar ibland bara, det räcker utmärkt.

Jag har iofs aldrig haft skivor, men jag har slitit ner två fälgar. Det är vinterhalvåret som ställer till det; ständigt blött. Sand, salt, olja och vatten på fälgen, och så en bromskloss på det. :)
 
Där fick jag det svar jag ville ha :) Så det lär bli en Cannondale iaf. ...Jag tycker det bara verkar jobbigt med skivor. Jag fattar inte varför alla pratar om vilka som det är minst service på osv. Köp inte skivor så slipper ni serva över huvud taget. Byta klossar ibland bara, det räcker utmärkt...

Den blir säkert kanonbra, Cannondalen.

Förutom i branta nedförsbackar när det är rejält blött och du har tung last lär cantisarna räcka gott och väl.

Men, bortsett från att skivbromsar oftast ger mindre service per mil än v-bromsar & cantilever-bromsar har de andra fördelar också. Sliter t.ex. inte ner fälgen och fungar bättre än alternativen om hjulet blivit skevt. Men de kan även komma ivägen för traditionella, lågt hängande väsksetuper även om det finns lösningar för det också.
 
mmmm just det......

Tur att jag inte kör så ofta i branta backar med tung packning när det är blött. Nä jag är nog en gammal traditionalist som inte vågar pröva det nya. Eftersom jag aldrig har haft några problem med mina gamla vanliga bromsar medan jag har hört en hel del om skivorna så kör jag vidare på ett vinnande koncept. Men tack för alla tips och tricks.

Vi syns där ute......
 
HejHej,
En sak till att tänka på ---> "Jake the Snake" tyckte att det blev lite tungt med väskor och packning och super-branta backar och orginal-växlar, så när Jake var ung och blev 2 månader gammal fick han lite lättare växlar i present ! ! Sen efter några sesånger så fick Jake lite ont i bakhjulet, så när Jake fyllde 3 år så fick han ett nytt bakhjul som födelsedags-present, Shimano special, och sen dess är både Jake och Jake's passagerare very-very-very happy !!!
/ Hans
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...