Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad har hänt med din korkskruv? Min har tyvärr en spricka i pärlemoet.
Never the less Är detta korkskruven jag tar till på ett franskt gott vin.

Bosse
 

Bilagor

  • 08A7A252-7B2A-4D39-8174-E5943DC314A6.jpg
    08A7A252-7B2A-4D39-8174-E5943DC314A6.jpg
    66.1 KB · Visningar: 618
En helt annan typ av knivar. Båda är inköpta på fällknivens utförsäljning 2000. Benchmade AFCK = advansed folding combat knife. Den stora har linerlock av titan och den lilla av rostfritt stål. Sidor i G10 samt stål ATS 34. Den stora hängde faktiskt med i snickarbyxorna en hel del i början på 2000 talet vilket gör att sågtänderna numera är borta. Den andra har faktiskt tänkt med i byxfickan på en skidresa till Val disere vårvintern 2001. Helt som en olyckshändelse och det var jag själv som lokaliserade den när jag satt på flyget. Detta var före 9/11. Hem åkte den i packningen. Åtminstonde har dessa knivar blivit eftertraktade på den amerikanska marknaden även om i mitt välanvända exemplar väl är att ses Som förbi för en samlare.

Bosse
 

Bilagor

  • E2301FF2-4CBE-44CC-9168-7B59F7642A66.jpg
    E2301FF2-4CBE-44CC-9168-7B59F7642A66.jpg
    16.4 KB · Visningar: 615
Några till knivar med öppningshåll. Mer rimliga i storleken för att vara EDC. Den grå calypso jr Är en riktigt skärvänlig sak. VG10 stål och låg eggvinkel gör underverk för känslan av vass. Fast känslan av vass finns i alla dessa fem. Dragonfly har mist sin fasta clip. Satt jävulskt högt i fickan och lirade dåligt med vänsterhänt.

Bosse
 

Bilagor

  • 766A1274-A0CD-4A0A-8578-BF4F1550D39B.jpg
    766A1274-A0CD-4A0A-8578-BF4F1550D39B.jpg
    27.2 KB · Visningar: 610
Man kan ju förresten undra vart kniv intresset kommer ifrån. Sant är ju att jag växt upp i Digerberget. Jag har sett många gubbar med både mora knivar och fällknivar. En av mina senaste ovärderliga saker kom via fläkten i somras. Lucia 1965,3 månader innan jag föddes så avled min pappa. När man dör på det sättet så lämnas tillhörigheter man bar på kroppen över till släkten. Släkten förvarar förstås sakerna. Nu var det dags för mig att få dem, 52 år senare. Det var en klocka och några andra småsaker samt den här kniven. När jag frågade om kniven så säger släktingen att min pappa alltid bar en kniv i fickan. Men eftersom att det här inte är knivfolk så har väl ingen tänkt på att berätta det för mig. Jag är den enda i min släkt som jag känner till som alltid bär en kniv i fickan och har gjort så sedan cirka åtta års ålder. Trots att jag bara sett honom på ett par bilder så säger hans gamla vänner som jag träffar högst sporadiskt att jag ser ut som honom och att jag rör mig på samma sätt. Undra om lusten att bära ett verktyg också är genetisk.

Bosse
 

Bilagor

  • ADFBC085-A1BB-4402-849E-B4F3353677DB.jpg
    ADFBC085-A1BB-4402-849E-B4F3353677DB.jpg
    10.4 KB · Visningar: 615
Så här ser den ut hopfälld. Jag kan inte förstå varför han som var smed och verktygsmakare inte filade på sin kick eller sänkte spetsen. Kommer förstås inte att hända i fortsättningen heller. Under alla förhållanden är kniven Lika vass som jag håller mina knivar. Det vill säga VASS. Det är en enkel men välgjord och rejält sliten kniv.

Bosse
 

Bilagor

  • A6E3FFE9-17B1-459A-A6CF-B3AD34243B08.jpg
    A6E3FFE9-17B1-459A-A6CF-B3AD34243B08.jpg
    11.7 KB · Visningar: 619
Vill visa uppskattning för historien om din pappa och hans kniv. Fängslande hur vanan med kniv i fickan gått i arv mellan er utan att ni träffats.

Thure
 
Fällknivar: jag har några EKA, en Opinel, Victorinox samt diverse mer eller mindre okänt - och två st. Spyderco.

Jag skulle nog säga att Spyderco Paramilitary 2 har blivit min absoluta favorit, bland dessa - trots mitt initiala obehag av skollorna i G10 (samma obehag som jag får av det knottriga handtaget på Fällkniven F1), ett obehag som jag inte riktigt kan bli kvitt.
Men "hantverket" på denna kniv är smått enastående.

Nu har jag "pimpat" den med lite armégrön paracord och en silverkula.
 

Bilagor

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    30.9 KB · Visningar: 598
Tack så mycket för din jämförelse. Jag har fått bilden av att Garberg är den mest prisvärda kniven av dessa två men trots det så beställde jag en Fällkniven F1 imorse. XXL hade det fina erbjudandet "20% på alla knivar" så jag kunde inte låta bli.

Valde bort Garberg eftersom den är lite för lik min Bushcraft Black och Helles Utvaer har inte 90° slipning på ryggen, istället har den en liten "svans" på andra sidan skaftet som är skarpslipad för att dra mot tändstål etc vilket jag inte gillade jättemycket i teorin, den är fortfarande lite intressant och ifall jag inte blir nöjd med F1 så ska jag prova en Utvaer.

Jag är lite orolig att bladet ska kännas lite kort och att slidan ska föra oväsen - jag har läst att kniven är lite "lös" i slidan PGA att den inte ska frysa fast lika lätt ifall man kryper runt i snön och får in is där - inget jag kommer göra men ändå.

Återkommer med synpunkter när jag fått hem kniven och testat den.

F1, Garberg och Bushcraft Black. En liten jämförande bild.
Av dessa upplever jag Garberg som mest övertygande. Bra grepp, ett ärligt Mora-fodral, bra blad. Ligger väldigt bra i min hand.

Bladet på BB ser dock tunnare ut på bilden än vad det är i verkligheten, eftersom kniven inte kan ligga plant. Det är lite vekare än Garbergs, och har något större vinkel på den skandinaviska slipningen. Bra grepp, men känns inte lika rejäl som Garberg att hålla i.

Fodralet till F1 är det sämsta med denna kniv - snäpplåset är besvärligt att hantera. Men handtaget är också väldigt tunt, så man får inget riktigt bra grepp tycker jag.
 

Bilagor

  • IMG-2487.jpg
    IMG-2487.jpg
    59.3 KB · Visningar: 581
F1, Garberg och Bushcraft Black. En liten jämförande bild.
Av dessa upplever jag Garberg som mest övertygande. Bra grepp, ett ärligt Mora-fodral, bra blad. Ligger väldigt bra i min hand.

Bladet på BB ser dock tunnare ut på bilden än vad det är i verkligheten, eftersom kniven inte kan ligga plant. Det är lite vekare än Garbergs, och har något större vinkel på den skandinaviska slipningen. Bra grepp, men känns inte lika rejäl som Garberg att hålla i.

Fodralet till F1 är det sämsta med denna kniv - snäpplåset är besvärligt att hantera. Men handtaget är också väldigt tunt, så man får inget riktigt bra grepp tycker jag.

Rolig bild!

Jag håller med om att slidan lämnar en del att önska på F1 - när jag tar fram kniven så är den framme tills det är dags att bege sig så det är inget problem för mig men Moras slida är helt klart bättre, iaf på de Mora jag har haft.

Min BB har fått mycket stryk av mig, bara bladet sticker ut lite när jag klyver ved så kör jag och det har hållit hur bra som helst, tappar lite funktion här eftersom bladet på F1 är en cm kortare - man får leta pinnar med lite mer omsorg helt enkelt.

Garberg hade absolut varit det vettigaste köpet, det visste jag redan när jag beställde F1 men.. Jag ville testa en och den var ganska billig på XXL's "knivdag" :)

Har klämt och känt lite på F1:an och måste säga att jag gillar den, handtaget på BB är riktigt trevligt ända tills man ska hålla den i någon annan fattning, då blir kniven lite klumpig. F1 har som sagt lite tunt handtag och Garberg ser ut att fylla handen lite bättre samtidigt som den går att hålla lite hur som helst, dock saknar den parerskydd.. Alla har sina för och nackdelar helt enkelt :)
 
Lucia 1965,3 månader innan jag föddes så avled min pappa. När man dör på det sättet så lämnas tillhörigheter man bar på kroppen över till släkten. Släkten förvarar förstås sakerna. Nu var det dags för mig att få dem, 52 år senare. Det var en klocka och några andra småsaker samt den här kniven.
Beklagar Bosse!

Sådana knivars/prylars värde mäts förstås enligt helt andra principer. Personligen skulle jag inte röra kniven annat än att slipa/bryna den då och då.

Tack också för de många trevliga bilderna som du presenterar här. Min Emil Olsson har en korkskruv men bilden är tagen på ett sådant sätt att den inte syns.

Här är en kompletterande bild, samt några andra på diverse klassiker:


Benchmade 710


Buck 110


Kershaw Wild Wild Turkey, ATS-34


SOG Flash II


~Paul~
 
Rolig bild!

Jag håller med om att slidan lämnar en del att önska på F1 - när jag tar fram kniven så är den framme tills det är dags att bege sig så det är inget problem för mig men Moras slida är helt klart bättre, iaf på de Mora jag har haft.

Min BB har fått mycket stryk av mig, bara bladet sticker ut lite när jag klyver ved så kör jag och det har hållit hur bra som helst, tappar lite funktion här eftersom bladet på F1 är en cm kortare - man får leta pinnar med lite mer omsorg helt enkelt.

Garberg hade absolut varit det vettigaste köpet, det visste jag redan när jag beställde F1 men.. Jag ville testa en och den var ganska billig på XXL's "knivdag" :)

Har klämt och känt lite på F1:an och måste säga att jag gillar den, handtaget på BB är riktigt trevligt ända tills man ska hålla den i någon annan fattning, då blir kniven lite klumpig. F1 har som sagt lite tunt handtag och Garberg ser ut att fylla handen lite bättre samtidigt som den går att hålla lite hur som helst, dock saknar den parerskydd.. Alla har sina för och nackdelar helt enkelt :)

Ja det finns olösliga dilemman.
En del har med funktion att göra, andra med säkerhet, ytterligare andra med design, användningsområde, etc.

Men Morakniv gjorde väldigt bra ifrån sig med Garberg, tycker jag. Lagom stor, lagom i allt. Inte mycket att klaga på... bortsett från parerskyddet. Fast det kompenseras kanske av att greppet är väldigt bra.

Min nuvarande personliga favorit i denna knivkategori är dock Esee Camp-Lore PR4. Men även här finns frågetecken... som att skollorna hade kunnat vara lite fylligare, och att det hade kunnat finnas lite naket stål i slutet på handtaget, som på F1 och Garberg. Inte för att jag använder denna detalj så himla mycket men bara för att funktionen skulle kunnat vara där. En vacker dag har man behov av den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.