Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kul med lite prylar, förutom knivar.
Den senaste tiden har jag fattat tycke för denna lilla "kniv". Det är en R.U.T från Rexford Knives. Den lilla skåran upptill fungerar som en liner lock och kan böjas undan för att dra bladet ut eller in. Dessutom låser det bladet i utdraget eller inskjutet läge.
I andra änden finns den alltid närvarande öppnaren samt en brytspets/skruvmejsel. Tillverkad i titan så skruvmejseldelen får väl ses som en sista utväg.


Det andra är en Atwood Prybaby.

//Per
 
John:
I jakten på den perfekta fällkniven, har du testat Mcusta?
Jag äger tyvärr (ännu...) ingen själv, men de ligger högt på min vill ha-lista...;)

/Lux

Nej, det har jag inte gjort...än. Men genom en lång historia som inkluderar köksknivar, dePaul (fast på Flashbacks köksknivstråd) och min exfru (ha ha) så var jag med att se till att de fick en svensk återförsäljare för ett antal år sedan. Vet dock inte om han har kvar agenturen.

Gillar några av dem utseendemässigt i grund och botten men de dras också med några rejäla nackdelar. En av dem är att de inte tycks veta hur man konstruerar en bra enhandsöppning. Flera av modellerna är hart när omöjliga att lirka upp med en hand till följd av dåligt placerade tumknoppar (för nära handtaget t ex) och usla vinklar.

Sen kan de på japanskt vis vara lite väl pråliga ibland. För mycket påfågel när jag föredrar en svan. Eller kanske kråka...he he.

/ John
 
1.Det finns i grunden 2 varianter av Griptilian: med öppningshål och skålslipning och sen den med "thumb-studs" som har sabelslipning.
2. Jag har båda variantern i båda storlekarna.
3.Rittervarianten är tämligen ointressant för mig då jag inte vill betala mer för ett stål som jag tycker mindre om.

1. Tack, för upplysningen. Det verkar nästan som att Benchmade försöker mjölka så mycket pengar som möjligt ur en av sina storsäljare genom att göra gör en massa olika varianter...

2. Vilken är din favorit och varför?
Vad tycker du generellt om dessa knivar?
Fördelar? Nackdelar?

3. Varför gillar du inte CPM S30V?

/Lux
 
Kul med lite prylar, förutom knivar.
Den senaste tiden har jag fattat tycke för denna lilla "kniv". Det är en R.U.T från Rexford Knives. Den lilla skåran upptill fungerar som en liner lock och kan böjas undan för att dra bladet ut eller in. Dessutom låser det bladet i utdraget eller inskjutet läge.
I andra änden finns den alltid närvarande öppnaren samt en brytspets/skruvmejsel. Tillverkad i titan så skruvmejseldelen får väl ses som en sista utväg.


Det andra är en Atwood Prybaby.

//Per

Nice! :)

Ett företag som tyvärr för varje år som går tappar mer och mer i respekt hos mig, och som det var länge sedan det var något "legendariskt" över, är Gerber. Nu är i och för sig Gerbers fulkopia av Pybabyn inte helt usel, men bra är den inte...
Låt mig presentera: Gerber Shard...
http://www.gerber-tools.com/Gerber-Shard-22-01769.php

/Lux
 
Senast ändrad:
Fick hem denna idag, klart snyggaste micartan på denna jämfört med dom "gamla".

3yguqu4e.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Här har du några fler synpunkter på Minigriptilian (den skålslipade standardvarianten) i en av mina tidigare knivrecensioner!

http://cykligare.blogspot.se/search?q=mini+griptilian

/ John

Tack.
Iintressant att du "jämför" den med Spyderco Delica. Jag edc:ade en Delica 3 (alltså den tidigare nitade versionen utan liner i stål) ett tag på 2000-talet och kan tyvärr inte påstå att jag var särskilt förtjust i den. Men lätt och vass var den...
/Lux
 
Värst vad jag var produktiv idag :). Här en liten recension till. Den här gången av en gnagarkusin från Ontario. Ett något oväntat köp där jag överraskade mig själv genom att ge mig på en tantoutrustad kniv vilket inte tillhör vanligheterna eller ens mina normala preferenser. Men nyfikenheten tog överhanden.

http://cykligare.blogspot.se/2014/03/ontario-utilitac-ii.html

Ontario%20Utilitac%20II.jpg

Utilitac II​

/ John

Intressant recension (som vanligt...). :)
Det har varit en hel del Pardue i den här tråden på sistone. Trevligt att även den yngre generationen släpps fram...;)
Amerikansk tanto...hm.. tyvärr, inget jag kommer att köpa...

/Lux
 
Nej, det har jag inte gjort...än. Men genom en lång historia som inkluderar köksknivar, dePaul (fast på Flashbacks köksknivstråd) och min exfru (ha ha) så var jag med att se till att de fick en svensk återförsäljare för ett antal år sedan. Vet dock inte om han har kvar agenturen.

1. Gillar några av dem utseendemässigt i grund och botten men de dras också med några rejäla nackdelar. En av dem är att de inte tycks veta hur man konstruerar en bra enhandsöppning. Flera av modellerna är hart när omöjliga att lirka upp med en hand till följd av dåligt placerade tumknoppar (för nära handtaget t ex) och usla vinklar.

Sen kan de på japanskt vis vara lite väl pråliga ibland. För mycket påfågel när jag föredrar en svan. Eller kanske kråka...he he.

/ John
1. Så du anser att t.ex. Benchmade Griptilian (för att nämna ett aktuellt exempel) är bättre?
/Lux
 
Tack.
Iintressant att du "jämför" den med Spyderco Delica. Jag edc:ade en Delica 3 (alltså den tidigare nitade versionen utan liner i stål) ett tag på 2000-talet och kan tyvärr inte påstå att jag var särskilt förtjust i den. Men lätt och vass var den...
/Lux

Kanske inte så långsökt att jämföra de två med tanke att det handlar om två bästsäljare från två av de mer kända märkena :). De har även likvärdiga material, har ungefär samma mått och riktar sig mot samma användningsområde dvs "EDC" (inget perfekt uttryck men relativt gångbart).

Varför gillade du inte din Delica undrar jag nyfiket. Jag är förtjust i min och den brukar bäras alternativt med Dragonfly 2 som lättviktskniv i höger framficka på vindjackan. Även om jag funderar på att återanskaffa en U2 som tidigare fyllde just den rollen.

Nu skiljer det ju i och för sig en del mellan handtagen på generation 3 och 4. Föregångaren var ju lite kantigare, hade annat clip, inga liners, var inte skruvad och clipet kunde inte flyttas lika mycket. Så en del förändringar skedde ju, till det bättre tycker jag. Bladet är väl något mindre spetsigt på 4an jämfört med äldre tiders Delicor.

Sen kan jag väl erkänna att den fått allt mindre tid i fickan på sistone. Jag har för många andra alternativ som jag åtminstone vill pröva. Det är en ständig trängsel i fickorna. Vad jag bär går mycket efter humör och faktist...pinsamt att erkänna - kläder! Jag matchar inte sällan stil på knivar med vad jag råkar ha på mig. Ha ha.

/ John
 
Intressant recension (som vanligt...). :)
Det har varit en hel del Pardue i den här tråden på sistone. Trevligt att även den yngre generationen släpps fram...;)
Amerikansk tanto...hm.. tyvärr, inget jag kommer att köpa...

/Lux

Tack för komplimangen. Nej, trodde som sagt inte heller att jag skulle ge mig på en tanto. Men allt måste prövas åtminstone en gång sägs det ju. Sen kan väl erkännas att någon till finns i samlingen även om de inte dominerar (Som SRM 604 och CRKT Heiho som jag återkommer med en presentation av. Den senare är iofs en s k japansk tanto)

Och som jag nämnde kommer jag troligen att införskaffa någon Cold Steel med den sortens spets någon gång. Men just nu prövar jag en "Code 4" från dem som snart kommer presenteras i text och bild. Och någonstans i postgången befinner sig nog en "Voyager" på väg hem dessutom. Blir med andra ord ett tag med stora fällknivar med clippointblad verkar det som.

/ John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.