• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Inbjudan till fjällvandring sommaren 2003

Hej.
Jag bor i stockholm och har velat gå på riktig fjällvandring i flera år och nu skall det bli av.
Jag har inte så stor erfarenhet av vandringsleder i allmänhet och därför vill jag gärna ha med några som har det. Nybörjare välkomnas också att haka på denna vandring, enda kravet är att man inte är så tidsbunden eftersom tiden för vandringen måste bestämmas när antalet medföljande är klart, dock senast i maj. Förhoppningsvis blir vi ett gäng. Det blir antingen tåg eller bil upp till startplatsen. Jag vill gärna ha inslag av paddling och ev en liten glaciärvandring. Alla som har tips på vart man kan finna detta samt alla som vill följa med får gärna höra av sig till mig.
Vandringen pågår 7 - 10 dagar.
vi hörs
Anna
 
plats ej bestämd

Hej.
Tid och plats bestäms när antalet deltagare är
klart. Jag har liten erfarenhet av leder och
därför eftersöker jag personer som har vandrat tidigare och som kan tipsa om leder med inslag
av paddling.
Som svar på din fråga: Nej jag har ingen koll
på det. Föhoppningsvis vill någon som har det
följa med på vandringen.

vh
Anna
 
Femundsmarka!

Jag vandrade i femundsmarka i somras, och det verkar vara ett paddelparadis! femundsmarka ligger väster om grövelsjön.(norra dalarna) På kartan finns det någonting som heter femund canoe camp i Sorken, som säkert kan tillhandahålla kanadensare/kajak. Dock så är det nog värre med glaciärer, Fjällen i femundsmarka är inte heller så höga. Dalatrafik kög buss från mora till- g-sjön, därifrån vandrade jag in i femundsmarka.
Jag använde kartan södra femund turkart 1:100 000 av norska statens kartvek. Den eller motsvarande återfinns säkert på kartbutiken.
Dessutom så är ju Norge roligare och bättre på alla sätt..
//Nyman
 
bra tips

Tack för ditt tips.
Grövelsjön kan vara ett trevligt alternativ.
Själv har jag funderat på jämtlandstriangeln och sylarna.
 
Jag skulle kanske skippa paddlingen om jag var du. Jag har själv tänkt paddla och vandra i Norge nästa sommar om jag hinner, men då tar jag bil med kajaken på taket. Det blir en- eller tvådagarsturer blandat med paddling. Om man är nybörjare på fjäll- och glaciärvandring räcker det nog utan att blanda in paddling också.
Förresten, om du skall ut på glaciärer så gäller det att veta vad du gör för det är inte precis ofarligt.

Hans
 
erfarenhet

Hej Hans.
Jag kom med ett förslag om en gemensam fjällvandring.
Det är inte min avsikt att dra iväg med en okunnig grupp ut på glaciären. Jag har förövrigt läst geovetenskap och vet hur dessa formationer är uppbyggda. Jag har dessutom som jag skrev i
inledningen efterlyst erfarna fjällvandrare just pga av säkerhets skäl. Jag är varken ledare eller ansvarig för den eventuella fjällvandringen, alla som vill får komma med förslag. Jag börjar dock tvivla på att förslaget är uppskattat eftersom så många hör av sig och är kritiska.
Det vore kul om någon som skrev var positiv.
Anna
 
Jag är positiv!

Jag tycker idén verkar jättekul! Men fick av ngn anledning för mig att det var Lapplandsfjällen som var aktuellt...läste för slarvigt såklart

På 7-10 dagar tror jag att man bör kunna kombinera vandring i Jämtlandsfjällen inkl glaciärvandring (Helagsglaciären) och paddling i Femundsmarka. Det blir kanske lite långa dagsmarscher? Får kollas.

Man bör väl kunna hyra ev utrustning för glaciärvandring i Helags? Båt från norra änden av Femunden till södra (där väl det stora friluftscentret ligger? Rätta mig om jag har fel.) för att spara lite tid.

Annars kanske Norge (som en vis man påpekat) runt Glittertinden/Galdhöpiggen kan vara ett alternativ? Någon som vet något om kanotuthyrning där?

Mvh Kalle G
 
Re: erfarenhet

ASKER; sa:
Hej Hans.
Jag kom med ett förslag om en gemensam fjällvandring.
Det är inte min avsikt att dra iväg med en okunnig grupp ut på glaciären. Jag har förövrigt läst geovetenskap och vet hur dessa formationer är uppbyggda. Jag har dessutom som jag skrev i
inledningen efterlyst erfarna fjällvandrare just pga av säkerhets skäl. Jag är varken ledare eller ansvarig för den eventuella fjällvandringen, alla som vill får komma med förslag. Jag börjar dock tvivla på att förslaget är uppskattat eftersom så många hör av sig och är kritiska.
Det vore kul om någon som skrev var positiv.
Anna

Synd att du tog det på det sättet. Min mening var inte att kritisera förslaget utan att dela med mig av lite erfarenhet. Att du hade kunskap om glaciärer framgick liksom inte utan snarare att du var nybörjare.
Om jag skall vara konstruktiv så är Jotunheimen i Norge nog ett bra val. Man kan bestiga Norges två högsta toppar och där finns även fina glaciärer. Om du åker till Spiterstuen så kan du campa där och då befinner du dig mitt emellan topparna och då hinner du upp på både Glittertind och Galdhöpiggen och tillbaka igen på två dagar om du vill och orkar och får med en glaciär på köpet (om vädret tillåter vill säga). Paddling är jag osäkrare på men jag tror man kan forspaddla i Randsverk och i floden Otta (tror jag den heter) men det vet säker andra bättre.
Om du söker erfaret folk så fråga på vilket sätt de har erfarenhet, för snacka går ju alltid. Personligen litar jag aldrig på någons erfarenhet om jag inte känner dem väl.

Hans
 
OK

Jag har läst om glaciärer men aldrig vandrat på dem och är därför definitivt grön på området.
Gällande de personliga glaciär/vandrings erfarenheterna så ser jag till att de redovisas lite mer noggrant på en eventuell träff innan vandringen.
Det verkar just nu som om sylarna är populärt vi får se vad det blir.

Mvh
Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanPerLinder Inbjudan till Valöträffen i slutet av Juni Paddelkompis 0
Tailywind Nybliven ägare till en luftkajak - 2-sits Paddelkompis 1
idaberge Sällskap till nybörjarkurs i Stockholm Paddelkompis 5
Robban79 Paddelkompis till nybörjare i Stockholm Paddelkompis 12
henrik.ahlin_gmail.com Paddelvän/ner till Åland i juni? Paddelkompis 1
pegzan Paddel kompis till 2012 sökes (Tyresö) Paddelkompis 2
Pombe paddelpolare till nybörjare i Sthlm Paddelkompis 24
aspoonfullofsugar Västkusten-Bohuslän 3/8 till 8/8 Paddelkompis 0
AckeBD Paddelkompisar till Viktor 9 år och hans föräldrar Paddelkompis 1
calypso63 Tur till Birka/Björkö fredag 3/10-söndag 5/10 Paddelkompis 0
dansjenny Söker kompis till en tur i Stockholms skärgård! Paddelkompis 14
calypso63 Till Birka från Stockholm Paddelkompis 0
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddelkompis 0
Rocke Paddelsällskap till Åland Paddelkompis 27
sussie.f Paddelkamrat till våren..? Paddelkompis 19
jensraberg Paddelsällskap till Åland Paddelkompis 0
PeMiKa Paddlingssällskap sökes till tur i Stockholms skärgård Paddelkompis 2
mr Nammatj Mer folk till Forspaddlingskurs 17/9-18/9 Paddelkompis 1
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddelkompis 1
mannen paddla till åland Paddelkompis 1
canoe Resesällskap till paddelkurs, Sjövik 10-13 juli Paddelkompis 0
thomas.gbg Paddelkompisar till Marstrand i sommar! Paddelkompis 5
Fischer Välkommen till Vaxholm på lördag! Paddelkompis 0
kajaken_yahoo.com Kom till Stockenträffen 23-25 augusti Paddelkompis 0
Fischer Bilplats till ASKR i Norge? Paddelkompis 0
JohanPerLinder Paddling i anslutning till VolvoOceanRace Paddelkompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.