eTrex - bar val?

eTrex - bra val?

Jag funderar på att köpa en GPS, kanske för att jag är pryltokig eller för att jag har lyckats komma på olika användningsområden. :)

1. Jag vill kunna spara koordinater när jag paddlar, dvs den ska vara vattensäker/vattentät och ha hyfsad batteritid. Kan man få GPSen att automatiskt hämta koordinater med jämna intervaller?

2. Jag vill kunna använda min GPS tillsammans med en dator för att plotta koordinatera på karta och annat tjafs.

Duger Garmins eTrex modeller för detta och vilken av dem är tillräcklig?

Såg en solpanels-laddare till Nokias telefoner i tyska katalogen (glömt namnet på företaget men katalogen är massiv). Någon som vet om det finns något liknande till en GPS-enhet?
 
Solcellsladdare

Är utmärkta ting om det är soligt!
Vet inte vad för acc du ansluter den till, men du bör ha en som ger en aning högre volttal ut än vad din acc skall ha och du själv hålla teda på laddtider etc. Globetrotter.de kan vara företaget. Clas Ohlson har oxså en ävenså Kjell och Co.
Lycka till

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-09-18 kl 13:41]
 
Garmin e-trex

Har själv en Garmin e-trex. Kan starkt rekommendera den. Den finns i olika varianter, de billigaste har en enklare display, de dyrare har även inbyggd karta (hela världen!) med de flesta större vägar, städer, fyrar mm.

Du undrade följande:

1. Du kan spara en koordinat genom att göra ett par knapptryckningar. Dessutom sparas hela din färdväg automatiskt och du kan få en plottad linje på en karta på displayen. Vad menar du med att automatiskt hämta koordinater?

Ja den är vattentät, enligt tillverkaren. Min har fått vatten på sig flera gånger men den har inte varit under vattnet längre tid än ett kort dopp.

Batterierna varar ca. 8 timmar. Tips skaffa laddningsbara.

2. Alla modellerna har anslutningsmjlighet till PC, kabel medföljer vissa. Du behöver ett kartprogram i datorn oxå, tex Fugawi

Alla modeller duger antar jag men jag föredrar de med bättre display och fler funktioner. Eftersom du är pryltokig som du skriver är det ju kul med många funktioner ;)
 
Med automatisk hämtning menar jag att det hade varit kul om enheten bestämde koordinater t.ex var femte minut och sedan gick ner i något slags sparläge för att inte tömma batterierna på två timmar.

Detta för att kunna strappa fast GPS-enheten på kajaken och sedan paddla på i godan ro för att när man kommer hem bara tanka över data till PC och plotta den paddlade färdvägen på karta.

Misstänker att detta är en utopi...
 
Satsa på en eTrex Venture

Lägg till några extra 100- lappar och satsa på en eTrex Venture, i stället för en eTrex (den gula). Den extra knappen bredvid displayen underlättar mycket (färre tryckningar), och displayen på eTrex Venture är bättre än på eTrex. Har du gott om pengar, kolla på Legend och Vista.

Är du rädd om din GPS i kanoten så köp en vattentät förvaringspåse,( t.ex Aquapac) som förutom att vara vattentät gör den att din GPS flyter, vilket är väldigt bra om du tappar GPSen överbord ;).

Det går inte att ladda batterierna när du har dom i GPSen. Jag köpte för några år sedan en solcellsdriven batteriladdare från Clas Ohlson med laddningsströmmen var alldeles för liten, även då värdet var kanon.

Tänk också på att alla GPSer i eTrex-serien bara tål 3 VDC vid extern spänningsmatning.

Per Brune /också lite prylgalen
 
Plottar automatiskt

Det är just så den fungerar.
Du kan välja på två lägen, det ena räknar ut din position kontinuerligt, den andra en gång var 15:e sekund eller så (det är ofta det med). Detta gör den under ca. 8 timmar på 2 st vanliga 1,5 V AA-batterier.

Du kan läsa positionen som koordinater eller få dem uppritade på en karta.

mvh
J-E
 
Tack!

Tack för alla snabba svar. Det verkar som om eTrex Venture skulle klara av jobbet.

Någon som känner till en bra återförsäljade för denna gudagåva i Göteborg? Känner nästan för att springa iväg och köpa en på studs, innan man tar upp kajaken. :)

Det verkar dock vara ont om on-line butiker som saluför GPS eller så driver sökmotorerna med mig.
 
Köpa GPS

Affärer som säljer båttillbehör har dem.

Jag har en e-trex Legend (den blåa, jag tror den heter Legend). Den kostar några kronor mer än Venture men har mer minne, inbyggd karta och svenska menyer. PC-kabel medföljer (dock ej PC-program).

Lycka till med ditt köp

mvh
J-E
 
Köp via webben från England

Den svenska återförsäljaren tar hutlöst bra
betalt för att få 3 års garanti (istället för
1 års garanti). Jämför med http://www.gpsw.co.uk

Baskkartan som finns i Legend och Vista är
väldigt rolig att ha samt att möjligheten att
ladda ned extremt detaljrika kartor finns är
mycket rolig och praktisk. Att använda POI
bara är föga intressant.

Kom ihåg att om du köper en Venture så ingår
ingen PC-kabel (som kostar ett antal
hundralappar). Den kabeln ingår med Legend
eller Vista.
 
2640 spänn

är det billigaste jag har hittat en Garmin Venture för och den levereras med PC-kabel. Blir förvisso ett par spänn billigare i GB men så ska den fraktas hit också. 2349 SEK med brittisk moms exklusive frakt (150-300 SEK). Brittiska pundet är snuskigt dyrt. :(

Då jag (mestadels) ska ha den i kajaken bryr jag mig inte mycket om kartbilder på display utan mest om att den sparar koordinater samt kan visa vägen till inmatade dito.
 
OT

Hjertmans har Venture för 2880:- men utan kabel. Man kan dock få tag på Venture med kabel om man kommer över ett äldre paket. Frågade om det var någon skillnad på själva enheten men all programvara etc skulle vara densamma. Garmin ville helt enkelt tjäna mer pengar på tillbehör, de tar 565:- för en enkel kabel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.