Ruttlogg

Jag ska långcykla från sverige till asien. För familjens skull tänkte jag ta med mig någon slags gps-verktyg som gör att de kan se min position.

Vad jag vill ha:
- Lång batteritid. Helst ska den kunna skicka ut min position ungefär 1gång/timme i ett år utan att jag behöver byta batterier. Jag vill med andra ord lägga prylen i botten av en väska och inte behöva tänka på den mer.
- Tålighet.
- Pålitlig täckning över hela jorden.
- Inga onödiga funktioner (typ bildskärm).
- Priset ska inte vara för högt.

Någon som vet vad som är bra att satsa på?
 
Enklaste är väl att ha en app till mobiltelefonen. Då slipper du ha en pryl till.

Å andra sidan så kan inte den vara igång hela tiden p g a batteriförbrukning. Hur du än gör så är teletaxorna ett stort problem. Telia t ex tar c:a 600 kr/MB i länder som Turkiet & Portugal. (sexhundra kronor per megabyte). Var det kostar i österled är obekant. OBS att Telias prislista säger ett lägre pris men dom fakturerar i verkligheten 5-50 ggr mer än prislistan. Jag har mätt och jag har reklamerat. Telia krediterar omedelbart men deras tanke är naturligtvis att de flesta kunder inte inser att dom är lurade. Inte tror jag andra telebolag är bättre.

Så jag tror inte frågan är vilken tracker du skall ha utan hur den skall kommunicera. En kompis använder ett system för båtar som verkar funka bra utan stora kostnader. Vet inte om det funkar inåt landet.
 
kan någon liknande tjänst för smartphone vara ett bra alternativ?

vad är skillnaden mellan gps i telefonen och en 'riktig' gps? då tänker jag främst på hur man kan nå omvärlden. jag antar att en smartphone bara kan skicka signalen så andra kan se min position om det finns mobiltäckning, medan en riktig gps inte behöver det?
 
kan någon liknande tjänst för smartphone vara ett bra alternativ?

vad är skillnaden mellan gps i telefonen och en 'riktig' gps? då tänker jag främst på hur man kan nå omvärlden. jag antar att en smartphone bara kan skicka signalen så andra kan se min position om det finns mobiltäckning, medan en riktig gps inte behöver det?

Bland frilufts-GPS är det väl enbart Garmin Astro 220/320 som kan ta emot positioner från slavsändare via radiolänk. Räckvidd max ca 10 km, beroende på terräng.
/Niklas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...