Hur överföra koordinater till karta?

Är det ALLTID så? På alla kartor?.

Nja, de första topografiska kartorna körde väl ett svart rutnät (UTM med ED 50). Sedan kom RT 38, som i praktiken är det samma som RT 90. På Gula kartan och Fastighetskartor är det väl andra färger på rutnätet.

Och hur är det met de olika norr som finns? Alltså brukar inte typ magnetnorr finnas som rutnät på kartan ibland med? Vilket är det? eller är jag ute och cyklar?

Off topic kanske... men ändå:). intressant tycker jag...

Det är bara kartnorr som gäller på kartan. I marginalen brukar dock information om både meridiankonvergens och magnetisk missvisning finnas.
/Niklas
 
Halaj!

Din GPS visar väl WGS84. Hade jag varit dig hade jag ställt in den på SWEREF99, om den finns. På min Garmin 60 Cx finns den inte utan jag kör RT90. Den finns utanför din karta, i svarta siffror.

WGS84=>bruna siffror
SWEREF99=> blå siffror
RT90=>svarta siffror

//T
Suveränt! Nu börjar jag fatta. Jag har nu lyckats ställa in min GPS så att positionerna visas i SWEREF 99 TM och då blir det verkligen MYCKET lättare att hitta till Boglundsängen :)

Nytt problem:
Rutsystemet i min "Friluftskartan Pro - Svealand" har inte SWEREF 99 TM.
Går detta att ladda ner eller komplettera på något sätt?

HåkanF
 
Hej!

Jag har sedan kartorna började komma med WGS 84 (UTM) kört på samma inställning i min GPS såväl på jobbet (MGRS) som privat, oavsett om det varit angivet i WGS 84 eller Sweref 99 på kartan, jag har i alla fall kommit dit jag ska...

Skillnaden är marginell verkar det som när man kollar på lantmäteriets hemsida, men det beror ju givetvis på hur hög precision du kräver.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=5386

/Andreas

(går det att komplettera med SWEREF 99 i GPS'en (Garmin 60Cx) på något sätt är jag också intresserad)
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har sedan kartorna började komma med WGS 84 (UTM) kört på samma inställning i min GPS såväl på jobbet (MGRS) som privat, oavsett om det varit angivet i WGS 84 eller Sweref 99 på kartan, jag har i alla fall kommit dit jag ska...

Skillnaden är marginell verkar det som när man kollar på lantmäteriets hemsida, men det beror ju givetvis på hur hög precision du kräver.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=5386

/Andreas

(går det att komplettera med SWEREF 99 i GPS'en (Garmin 60Cx) på något sätt är jag också intresserad)

Jo, WGS84 och SWEREF99 skiljer inte mycket. Däremot skiljer det mycket mellan RT90 och SWEREF99, dvs mellan äldre och nyare kartor.
 
Jo, WGS84 och SWEREF99 skiljer inte mycket. Däremot skiljer det mycket mellan RT90 och SWEREF99, dvs mellan äldre och nyare kartor.

Min Garmin eTrex är av en modell som bara visar koordinater. Jag hittade inte SWEREF99 i inställningarna, och tog kontakt med supporten. Jag fick svaret: "Men det ska väl finnas?"

Nej, det fanns inte. Jag ställde in GPS:en på WGS84 och det stämmer väldigt bra med nya fjällkartan.

Annars har jag använt Länskartor på Internet när jag suttit hemma och överfört koordinater från GPS:en till exempelvis resebeskrivningar. Med hjälp av koordinatvisningen på Länskartor kan man se var en punkt ligger och sedan leta rätt på den på sin egen fjällkarta. Men det duger förstås bara hemma vid köksbordet!
 
Jo, WGS84 och SWEREF99 skiljer inte mycket. Däremot skiljer det mycket mellan RT90 och SWEREF99, dvs mellan äldre och nyare kartor.

Ja, det är jag väl medveten om, har inte själv gjort misstaget, men vet att det hänt när personen i fråga inte har kontrollerat vilket system som finns på kartan, och då stått med RT90 på kartan och UTM i GPS'n med de uppenbara följderna...
 
Själva kartan är som den är och den behöver du inte bry dig om utan det är själva visningen av kordinater i GPSen som ska ändras. Hittade en annan tråd...
SWEREF99 är i princip detsamma som WGS84 och det har du ju i din Garmin. Vill du ha SWEREF99TM, d.v.s. det rätvinkliga koordinatsystem som är knutet till SWEREF99 så kan du skapa en User grid med följande parametrar:

Medelmeridian 15 grader
Skalfaktor 0.9996
False easting 500000 meter
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=41532

Prova med att uppgradera mjukvaran till din GPS och se om inte sweref99 dyker upp.
 
Skillnad mellan referenssystem och meridiannorr

De nationella referenssystemen, både det tidigare RT 90 och det nya SWEREF 99 avviker mer eller mindre från meridiannorr beroende på hur långt från medelmeridianen som definierar rutnätet man är.
För att på ett enkelt sätt beräkna avvikelsen (om inte meidianer finns med på den karta man har) kan man använda denna tjänst från Lantmäteriet http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Meridiankonvergens.aspx?id=11496

Man skriver in koordinater för den sökta positionen. Tjänsten känner igen vilket koordinatsystem (RT 90 eller SWEREF 99) det är så det behöäver man inte hålla reda på. Svaret anger vinkeln mellan den inknappade koordinaten i referenssystemet och meridiannorr i den aktuella punkten. (Sen har ju kompassen dessutom lokala missvisningar beroende på störningar från malm och annat som göra att magnetfältet varierar, men det är en helt annan fråga).
 
Efter mycken tvekan har jag skaffat mig en GPS. Än så länge använder jag den främst till att markera var alla vindskydd, kolarkojor, öppna stugor och andra tänkbara övernattningsmöjligheter i mina hemtrakter är belägna.
Men... jag kan mycket väl tänka mig att utöka användandet.

En kunskap jag saknar är hur jag kan hitta en plats på t ex terrängkartan eller fjällkartan om jag har koordinaterna. Är det någon som - enkelt? - kan förklara? Eller känner ni till någon tillräckligt pedagogisk hemsida för att en med teknikfobi ska kunna fatta?

undrar HåkanF

Ett enkelt sätt att hitta dina registrerade GPS-koordinater på en karta är att använda Eniros karta på nätet.
Öppna Kartfönstret och skriv in dina koordinater i sökfönstret (med ett kommatecken mellan lat-long eller x-y) och klicka på Kartsök så lokaliseras du automatiskt till den sökta punkten. Sen är det bara att visuellt föra över positonen till din papperskarta. Kartan i Eniro ser inte exakt likadan ut som terrängkartan eller fjällkartan, men det går lätt att identifiera motsvarande positioner.

Du behöver inte hålla reda på vilket koordinatsystem du använder, det verkar Eniro hålla koll på. Det funkar för WGS 84, RT 90 och SWEREF 99.
Du kan även växla mellan kartbild och fotobild så är det kanske lättare att känna igen den punkt du söker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
AfTech54 Överföra från SD-kort till PC Navigering 2
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
Kincop Överföra Spår från Garmin 60CSx? Navigering 4
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
Kincop Hjälp-överföra olika kartor Navigering 2
Lappugglan Överföra friluftskartan till GPS Navigering 2
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
micke.lu Överföra gamla färdspår till GPS.... Navigering 4
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.