Landkartor till iPhone

Så här står det i app store:

"Gränslösa kartor... Sömnlöst betyder att topografiska rasterkartorna laddas ner via iPhones Internetförbindelse och kartorna sparas på enhetens minne. Det betyder att kartorna kan användas i Din iPhone även om du inte har täckning på Internet via Din 3G, EDGE eller WiFi förbindelse

och

"De topografiska kartorna tas från Fugawi X-Traverse via iPhone internetanslutning och sparas på det interna minne som finns i enheten. Detta för att kunna använda kartorna även om Internetförbindelse saknas via 3G, EDGE or WiFi coverage. Detta är en viktig funktion t.ex. i fjällområdet eller ute i skog och mark.

Detta håller jag naturligtvis med om. Problemet är att det inte fungerar för mig; när jag sätter telefonen i "flygplansläge" så visas inga kartor alls, inte ens över hemområdet som rimligen borde ha cachats in ordentligt.

När jag läser Hjälp-avsnitten i iPhonen så står där:

Topografiska kartor kan laddas ned på begäran av Fugawi´s X-Traverse online service. Kartan lagras på enheten även om du befinner dig utanför täckningsområdet för din mobila anslutning..

Det verkar alltså som det SKA fungera, problemet är att det inte gör det för mig. När jag loggar in på mitt X-Traverse konto så kan jag inte hitta någon info om hur jag gör för att gå tillväga.

Om Soltek är involverad som säljare, så kan du väl förklara hur jag ska gå tillväga.
 
Låter grymt intressant, men det verkar inte funka klockrent ännu... Du får återkomma med en review när du har fått det att funka...
 
Kartorna i iPhone och programvaran iMAP

Skall försöka mig på en bättre förklaring på hur iPhone och Lantmäteriets kartor hanteras i iPhone och iPod Touch med programmet Fugawi iMap.

De kartor som du använder när du är ute i skog och mark och har Internetkontakt lagras i din iPhone.

Har du ingen Internetkontakt så måste du innan du går ut i skog och mark aktivt lagra kartorna genom att scrolla över det område som är intressant för dig. Dessa kartor som du skrollat över sparas också i iPhones minne. När du skrollar så stäng av centreringen av GPS positionen (annars hoppar positionen bara tillbaka på det kartblad du befinner dig).

Jag har inte detta bekräftat men i "Flygplansläget" så tror jag att GPS mottagaren är avstängd och då kopplar inte program och kartor igång programmet.

Du måste tyvärr skrolla kartan för "varje skala" som du vill spara på interna minnet.

Det snabbaste sättet är ju att vara uppkopplad till någon snabb WI-Fi förbindelse och där skrolla för att ladda ner kartorna.

Jag svara gärna på flera frågor om detta eller också ta kontakt med supporten på suport@fugawi.com (tyvärr enbart engelska).
 
Okej, tack för infon Soltek! Att behöva scrolla kartan för varje skala är ju kanske inte den smidigaste lösningen, men det viktiga är iaf att jag kan lagra kartdatan i telefonen.

Vet på rak arm inte hur det är med "flygplansläget"; jag trodde bara det var de sändande funktionerna som slogs av.
 
Märkligt att det inte finns något annat program än GMXT som har den nödvändiga funktionaliteten! Därför mycket irriterande att GMXT inte funkar på iPhone!
När skall vi få en seriös konkurrent till Garmin? Varför är det så svårt?

Den dåliga nyheten är väl att om du valt Apple sitter du fast där med din fancy iPhone. Men det kommer säkert ytterligare gps- och kartfunktioner till den miljön. Friluftskartan pro ver 2? En lur det går att byta batterier på?

Den goda nyheten är att SE, Nokia, HDC, Samsung, LE med flera lur- och operativtillverkare för lurar och gps kommer med tjänster och produkter som funkar utmärkt med GMXT. Android skapar väl sina egna (nästan gratis) kartprogram för sitt system för de lurarna. OCH att Apple måste hänga med och kanske släppa sina programkoder på gps- och kartsidan?

Men jag håller med dig. En sån monopolställning Garmin tycks ha är inte bra för någon.
 
Titta här för mera info om Symbiantelefoner (Nokia m.fl.)och kartor och sjökort

Inom kort släpps programvaran PathAway för telefoner med Symbian Operativsystem.
Då kan du välja vilken "lur " du vill. Det finns mera än 40 telefonmodeller från Nokia som har Symbian.
Programmet kommer på svenska och kommer att kunna hantera både rastersjökort i BSB format och svenska rasterkartor från Lantmäteriverket.

http://www.pathaway.com/symbian.htm
 
Att iPhone inte har utbytbart batteri (eller snarare att det inte är så lätt att byta) tas ofta upp som en allvarlig brist. För min egen del så vet jag inte om det i praktiken betyder så mycket. Inte för min egen del i varje fall. Förutom att kunna laddas via usb i bil etc så finns ju t ex följande alternativ om man behöver mer kräm:

Externt battericase till iPhone

Externt batteri som ger upp till 4x laddning av iPhone

Solcellscase

Cykelladdare (via mellanbatteri)

Särskilt det externa batteripacket (4400 mAh) tycker jag verkar väldigt intressant. 439 kr och möjligheten att ladda upp luren 4x känns attraktivt jämfört med vad "interna" batterier till andra mobiler brukar kosta. Och särskilt svårt eller omständligt att koppla in luren då och då när man inte använder den är det nog inte. Som jämförelse kostar ett extrabatteri till HTC Hero (som väl är den lur som oftast jämförs med iPhone) ca 500 kr (2200 mAh).

När det gäller utbud av GPS-tjänster så finns ju också en del att välja på (och fler blir det); fugawi med lantmäteriets kartor, google earth, det medföljande utmärkta kartprogrammet (som bygger på google maps), navigon, tom tom m.fl. plus ett antal gratis och nästan-gratisprogram.

Dessutom implementeras GPS- och kompassdata i utmärkta program som t ex Starmap Pro som är ett utmärkt och avancerat program för amatörastronomer med möjlighet till snabb positionering av objekt, samt direktstyrning av teleskop. GPS´en används också i intressanta program som iTrailmap 3D som har en stor databas med skidorter där ens åkning ritar spår i en 3D-karta över skidorten.

Något som sannolikt kommer komma mer och mer är också implementering av GPS, kompass och kameran så att man får en typ av "virtuell verklighet" när man ser genom kameran där t ex restauranger, butiker etc visas i realtid medan man går genom en ny miljö. Det här finns redan och även för berg som i appen SwissPeaks som ska visa namn, höjd och annan info om de berg man riktar kameran mot. Har inte testat det än men ska till Schweiz i mars.

Med drygt 100000 program i appstore finns en del att välja på och listan fylls på ständigt. Vi får väl se hur utvecklingen går men jag tror att det kommer handla om iPhone och android. Symbian och Windows mobile är för långt på efterkälken.

Sen får vi se hur det går mellan det "stängda iPhone" och det "öppna" android. Båda har för och nackdelar; som användare känns det helt klart bra att programmen i appstore s a s är kvalitetssäkrade. Nackdelen med android har visat sig vara en svårighet för utvecklare att skapa program eftersom det finns så många (och fler blir det) plattformar; för en iPhone-utvecklare är det enkelt, det finns bara en lur att utveckla till. En annan sak är att det visat sig svårt att dra in pengar på många androidprogram; av någon anledning verkar iPhoneanvändarna mer benägna att betala för programmen genom appstore. Det kan ha att göra med kultur och vana.

Jag har testat lite olika telefoner innan jag köpte min iPhone och för min egen del finns det nog inte någon som passar bättre. Just nu. Sen får vi se vad som händer. Min bror bytte f ö bort sin Nokia N900 till en iPhone 3Gs efter några månaders användning just pga att skillnaden på utbudet av applikationer är så markant; ovi-store är än så länge ett skämt i jämförelse med appstore.
 
X-traverse

Har oxå lite svårt att förstå. Så x-travere kontot har ingenting med hur kartorna sparas på telefonen. Utan du skall panorera runt på kartorna i telefonen för att kartorna skall cashas...
 
Har oxå lite svårt att förstå. Så x-travere kontot har ingenting med hur kartorna sparas på telefonen. Utan du skall panorera runt på kartorna i telefonen för att kartorna skall cashas...

Ja det verkar så och det är ju inte en helt optimal lösning... dels så tar det en jädra tid att köra runt och casha in kartorna på varje nivå, dels så är det svårt att hålla koll på vad som finns lagrat och vad som inte finns lagrat.

Jag tycker Swiss maps applikation är betydligt enklare; där får man en "grundnivå" för en billig penning, sen kan man köpa och ladda ner kartor för de distrikt man vill och då lagras de också på telefonen. I den appen kan man även zooma steglöst på "iPhone-vis" med två fingrar.

Jag välkomnar möjligheten att få tillgång till lantmäteriets kartor men det där med lagringen tycker jag är grymt osmidigt och känns inte helt säkert. Jag har ännu inte hunnit testa hur det funkar utanför 3G-täckning, återkommer när jag gjort det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.