Trender i fordonsnavigatorer

Jo men visst Anders- vi är alla olika personligheter men kompetensen får olika uttryckssätt i texten- Trots min professionella tekniska bakgrund dominerar min amerikanska erfarenhetsbakgrund - en svensk tolkar ofta det som osakligt -men jag har lärt mig att inte vara blyg och marknadsföra goda erfarenheter på ett för svensk sed kanske utmanande sätt även om Du och andra som representanter för den Lutheranska svenskheten ibland reagerar starkt - det stimulerar och är det är bra för helheten med en intensiv dialog ibland.
Det finns många som läser denns spalt som läser mellan raderna det har jag förtstått av mail jag fått.
Klarar du det utan att göra ett personangrepp som är lite kännetecknande för ditt sätt att argumentera när sakligheten (den tekniska logiken enligt din erfarenhet) står på spel?
obs ingen krigsförklaring utan saklig argumentation..
i all vänlighet
Bengt
[Ändrat av bigben 2007-06-30 kl 23:26]
 
UNder en vecka far jag tillsammans med sönerna runt på Gotland som jag inte alls känner till. Stor hjälp har vi av en turistkarta i skala 1:100,000 där kyrkor, badstränder, pensionat osv är utsatta. Äldste sonen kör, jag sitter bredvid och lägger upp rutten med papperskartan och iQue alt Mion. Iquen har den fördelen att kan kan ställa in hur mycket vägar som ska visas på en viss zoomnivå. I ett glest vägnät på landsbygden ger iQuen lite bättre översikt än Mio c520t. Men Mion är helt överlägsen då det gäller att lägga upp en rutt. Gillar jag inte den valda rutten gör jag en ny till ett etappmål och lägger sedan till ett avsnitt till med funktionen Contrinue- Rutten räknas ut mycket snabbt och omräkning vid miss sker också¨snabbt. Mions skärm är betydligt mer lättläst än iQuens vid färd på de minsta vägarna.

En fransman gjorde påmin beställning ett finess som gör att man med ett klick får upp hela rutten på skärmen. Därmed ser man ögonaböj om rutten svarar mot det man tänkt sig på papperskartan.

Kan inte se minsta anledning till att jag skulle ägna mig åt de här övningarna med en mobiltelefon.

Inte heller tycker jag det är bekvämt att köra internet över mobiltelefon. Skriver detta på en liten lapptopp med 3G-kort ute på Östergarn.

Men någon gång ibland skulle det säkert vara praktiskt med en navigerande mobiltelefon. Som t ex om jag ska bort på middag och behöver gå en halv kilometer från en hållplats och vill hitta bland gatorna. Jag avvaktar men med latent intresse
 
Ja, det exemplet du tar upp där, Jonas, det är en riktigt bra applikation för navigerande telefoner. Där passar en sådan funktion perfekt. Då gör det inget att man har en liten och nätt telefon, med därmed liten skärm. Bara det fungerar så räcker det.

Jag tänker inte förstöra den här vettiga tråden med att svara på Bengts inlägg ovan.

Anders
 
Zukunft

Den tyska PC-tidningen CHIP har i sitt julinummer en kort artikel om framtidens navigationssystem. Något man förutspår inom en snar framtid är kartmaterial med mer realisktist utseende, så att navigatorn mer kommer att påminna om en körsimulator.

Den som har en finare BMW kan redan idag få körinformationen projicerad direkt på vindrutan, som i ett jaktflygplan (HED - Head-Up-Display). Idag får man rätt enkel tvådimensionell information, men i framtiden kommer man att kunna se den valda rutten "utlagd" direkt på körbanan.

Forskare på Max-Planck-Institut für Informatik har tagit fram nya algoritmer för beräkning av rutter, som man uppger ska vara ungefär hundra gånger snabbare än dagens.

Naturligtvis behandlar man mobilen som navigationshjälpmedel. Man pekar på möjligheterna att få information överförd till mobilen, t.ex. från sökningar på Google. Informationen kan ha formen av talmeddelanden eller översända POI:s. Men en sådan tjänst som BMW tagit fram i samarbete med Google uppges kosta 175 euro om året.

Au propos detta tar tidningen upp att det kommer att bli allt vanligare att man måste betala för sådana tjänster. Samtidigt kommer dock apparater och standardprogramvara att sjunka i pris.

Men sådana (som bigben :) ), som tror att körinstruktioner i form av talade instruktioner är framtiden, kan slänga sig i väggen. (Nu uttrycker tidnigen visserligen inte sig riktigt så drastiskt). Istället kommer vi att få se nya former för införmationsöverföring. Forskare vid universitetet i Osnabrück har t.ex. tagit fram en prototyp till ett navigationsbälte, som ger bäraren information om rätt riktning med hjälp av vibrationer.

I en notis på annan plats i tidningen berättar man om ett SIM-kort som har inbyggd GPS-modul, och som uppges kunna användas med nästan alla mobiler. Kortet arbetar med A-GPS, och enligt notisen kan man därför med vissa inskränkningar använda det där det saknas fri sikt till satelliterna. (www.blueskypositioning.com är adressen, men jag har inte kollat vad som finns där).

Chip utlovar ett jämförande test mellan olika navigationssystem i sitt efterföljande nummer (som just ska ha kommit ut i hemlandet).

AndersLj
 
Mer om ruttplanering

Jag sökte lite på Internet efter mer info om Max-Planck-Institutets routesökning och fann:

http://domino.mpi-inf.mpg.de/internet/news.nsf/Press+Releases/20070503_d

Men man fuskar lite, för metoden bygger på att man först har definierat ett antal "tansitnoder". I ett första steg tänker man sig omkring 11.000 sådana för det europeiska vägnätet. Detta räcker för en rätt god planering mellan städer. För att klara planering inom städer krävs betydligt fler noder, kanske några miljoner för Europa. Men ändå skall man vinna mycket i snabbhet, påstår forskarna.

AndersLj
 
Om en rutt rakt genom Europa räknas ut på tio sekunder som med iGO/Miomap så är det optimeringen av rutten snarare än beräkningstiden som är kritisk.

I denna danska tråd finns ett långt klipp om nyheter iGO 8, bl a 3D topoinformation, inlagda satellitbilder, terrängionformation med skuggningar., sökning av POIs utmed rutt,filindikering, skyltvisning, text to speh, röstkontroll av navigatorn mm.

mm.http://www.i-go-user.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=645

Jag förstår varför representanten som demonstrerade iGO8 för mig på Cebit sade att det behövs kraftigare processorer i kommande navigatorer....

Det är ju faktiskt ett brett användningsområde som ska täckas, t ex från maklig,icke ruttlagd åkning på småvägar i glesbygd till ruttlagd slingerbana på och av motorvägar kring storstäder i högt trafiktempo. Användningsområdena kräver radikalt olika hantering och gränssnitt.
 
Om jag förstod M-P-I rätt bygger deras metod på att alla avstånd mellan transitnoderna lagras i en tabell. Då skulle man ju också kunna lägga in information om speciella "hinder" på de mellanliggnade sträckorna i tabellen. Detta skulle ge möjligheter till en mer noggrann tidsberäkning, jämfört med att ett program beräknar tiden enbart baserat på avstånd och högsta tillåtna hastighet.

AndersLj
 
Originalartikeln står i Science från 27 april. Kostar tio dollar att läsa. Har inte laddat ned den.

I den tyska sammanfattningen berörs också lokal ruttberäkning. Där klarar man sig inte med 3000 noder för hela Europa. De talar om två noduppsättningar till, den mest täta med upp till tre miljoner noder för att klara lokalrouting.

Anders Persson har skrivit en bra artikel på http://www.gps.no om hur Garmins ruttberäkning går till - två fronter med alternativ som möts.

Förmodligen går de två metoderna att kombinera.
 
Anders o Co ellerså skall det vara sa Måns visst sa Bill självklart sa Bull

Anders slutar svara när argumenten tryter "med någon form av jag är bäst kommentar för jag har mest inlägg - det verkar vara det enda du sysslar med så det är kanske är befogat?
Jonas åker runt på allsköns vägar på Gotland och letar fel på mobilen - jag använder den aktivt worldwide på allt möjligt och det funkar bra för jag är inte fundamentalist utan en pragmatiskl användare.

Jag skall inte göra mer inlägg på denna tråd efter detta inlägget så ni behöver inte kommentara mera - det blir bara pinsamt för er själva

Tänk på mig om 3 år för då kör ni alla med allt i mobilen... kanske nI inte inser det nu för ni vet inte hur mobilen ser ut kanske -men tänk på mig!

Jag själv är redan nöjd med nav i mobilen och den nya ryska programvaran Smartcomgps gör din mobil till en GPS och med en BT Gps kan Du glömma Garmingrejerna- jag har sålt alla den gamla teknologin på Blocket sen länge
Har nu utvärderat sjökort kalibrerade i Ozi med detta ryska program- bra precixion-i mobilen och utsökt på sjön.
Det som hängs i bilrutan tex Garmin Nwi antingen själs på Sturup eller blir förbjudet tex i USA
Fortsätt och lek med de gamla leksakerna grabbar- utvecklingen sker på annat ställe...

Hälsningar '
bigben
 
Anders slutar svara när argumenten tryter "med någon form av jag är bäst kommentar för jag har mest inlägg - det verkar vara det enda du sysslar med så det är kanske är befogat?
Jonas åker runt på allsköns vägar på Gotland och letar fel på mobilen - jag använder den aktivt worldwide på allt möjligt och det funkar bra för jag är inte fundamentalist utan en pragmatiskl användare.

Jag skall inte göra mer inlägg på denna tråd efter detta inlägget så ni behöver inte kommentara mera - det blir bara pinsamt för er själva

Tänk på mig om 3 år för då kör ni alla med allt i mobilen... kanske nI inte inser det nu för ni vet inte hur mobilen ser ut kanske -men tänk på mig!

Jag själv är redan nöjd med nav i mobilen och den nya ryska programvaran Smartcomgps gör din mobil till en GPS och med en BT Gps kan Du glömma Garmingrejerna- jag har sålt alla den gamla teknologin på Blocket sen länge
Har nu utvärderat sjökort kalibrerade i Ozi med detta ryska program- bra precixion-i mobilen och utsökt på sjön.
Det som hängs i bilrutan tex Garmin Nwi antingen själs på Sturup eller blir förbjudet tex i USA
Fortsätt och lek med de gamla leksakerna grabbar- utvecklingen sker på annat ställe...

Hälsningar '
bigben


Jag har försökt att hålla mig borta från denna tråd så länge jag kan, men nu går det inte längre.

Jag pratar med kanske 50 konsumenter av bilnavigation varje dag 5 dagar i veckan. Jag har aldrig hört någon säga att det är osmidigt eller "kan man inte ha det här i telefonen" (eller motsvarande). Däremot får jag dagligen frågor som: "Räcker det verkligen med en 3,5" display eller skall jag satsa på en 4,3"....... finns det ännu större?

Varför skulle en bilnavigator bli otillåten i bilen om det är tillåtet att ha telefon framme? Det finns ingen logik i det.

Jag törs nog säga att jag är en av dom i Sverige som vet mest om vad konsumenter frågar efter, och det är inte lösningar för mobilen eller små smidiga mottagare. Det är stora skärmar och tydliga instruktioner.


Du får det att låta som om du var den som "upptäckte" navigation för telefoner eller som om det skulle vara något nytt. Det är det inte. Det fanns flera lösningar för tre år sedan. Folk har inte anammat det eftersom displayen är för liten. Så enkelt är det

Jag förstår inte vad som kvalificerar dig Bengt att veta bättre än alla på forumet (finns en del erfarenhet här) och bättre än folk som jobbar med gps hela dagarna. Men du kanske kan förklara det?

Varför skulle det vara pinsamt av oss att kommentera något som vi inte håller med om, förstår inte...... det är pinsamt av dig att försöka avsluta tråden med ett banalt inlägg om en framtid som du uppenbarligen inte kan sia om.
 
Det är ju det jag säger. När argumenten tryter höjer man rösten. Eller påstår att man vet bäst för att man har haft GPS-navigator sen långt innan satelliterna sköts upp.

Jag slutade svara just nu för jag har varit iväg på semester. Inget internet där, inte.

Det är däremot sant att i delstaterna Kalifornien och Minnesota får man inte sätta saker med sugkopp i vindrutan. Men det är bättre att ha dem på instrumentbrädan ändå. Då kommer de på mer manövreringsvänligt avstånd. Vet inte hur det är med andra fabrikat, men till Garmins navigatorer brukar man även få en platta, som man kan limma på instrumentbrädan, så att sugkoppen fortfarande kan användas.
 
smaken är som....

Har själv använt wayfinders lösning till mobilen sen den kom. Testat den med flera olika telefoner och är väldigt nöjd. Den största fördelen är att kartorna uppdateras i nätet och att man inte behöver göra det själv. Negativt är skärmstorleken men man ska ju titta på vägen inte på maskinen. Har även provat de stora varianterna av garmin och tomtom och stor skär är bra. Men dock så uppfyller båda det man är ute efter.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...