Fripro Custom Types

Vindkraftverk deler kode 0x6608 med en mengde stedsnavn, fugletårn, travbane, vannverk + + + så et eget symbol for dette er desverre ikke mulig uten å modifisere i originalfilene.
Har lagt ut en ny fil med endret Grus/Traktorväg.

Sveinung
 
Det finns inget system i användningen av koderna om man jämför topokartor framställda i olika länder. I den franska topokartan har vindkraftverk samma kod som kraftledningsstolpar (som kan var mycket höga i det ledningstäta Frankrike). I vissa länder används symbolen för järnväg även för kraftledning.

Så länge man håller sig till oförändrad längd på koden så kan man byta den till en annan med Richs binära Modify Maps 2 utan att filen ramponeras som det sker med Modify Maps 1 som ju kräver rekompilering från mp format till img. 0x0023 är två tecken långt, 0x231a är fyra tecken långt (slumpmässigt valt exempel). Programmet byter helt enkelt data på hexkod-nivå. Det påverkar inte kryptering eller andra egenskaper som autorutt eller zoomning. Härav följer att man inte kan ta bort labels med Modify Maps 2, möjligen byta tecknen mot något som inte syns. Jag förmodar dock att även mellanslag syns i en label.

Även om den valda koden enligt Garmin visar en barbequerestaurang eller et ställe för vattenskidsport kan man ju med typ-filen ge den en grafisk utforming som anger vindkraftverk.

I praktiken är det det begränsade antalet tvåställiga koder som är problemet.
[Ändrat av jonasolof 2007-05-22 kl 08:12]
 
Jag har prövat med en Ipag och Garmin Que 2.90, men där ändras ingenting.
Jeg har forsøkt å finne informasjon om kombinasjonen Que og typ filer, men det er veldig lite publisert om emnet. Min foreløpige konklusjon er at Que ikke fungerer med type customisation.
Quest ingen skillnad.
Denne var litt merkelig. Dette er hentet fra Garmin's versjons-info for Quest unit software:

Changes made from version 3.70 to 3.90:
Added support for Topo Great Britain maps.

Topo Great Britain er kart som bruker type customisation, og Quest burde ,med oppdatert software, fungere med Fripro Custom Types.
med Richs binära Modify Maps 2
Hvor kan vi finne dette programmet Jonas?

Sveinung
 
Hej

Jag är i Sverige över sommaren och programmet ligger i en dator hemma i Bryssel, i vinterbostaden. Det är möjligt att jag har med mig en kopia på en USB-sticka, hinner inte kolla de närmaste dagarna. Har inte hört av Rich på länge, annars kan han sända över senaste variant.

INtresset för typ-filer tog över modify maps. Men det är snarare så att de kompletterar varandra.

Modfy maps 1 kräver återkompilering med cgpsmapper med kända följdverkningar.

ModifyMaps 2 byter hexkod och ändrar inget annat än just det man byter.

Det är ganska knepigt med instruktionerna till Modify Maps 2 om man inte har hygglig datorvana så att det är rätt knepigt att förklara strukturen innan man gör konverteringen. För Sveinung vore det lätt.

Vi har aldrig prövat att ta bort labels genom att ersätta dem men mellanslag/space. Det går ju att testa manuellt med gpsmapedit till mp-format och återkonvertering med cgpsmapper. Någon frivillig?
 
Tack till Per Brune som sände mig filer åter som jag tidigare skickat till honom. Sveinung, om du sänder mig din mailadress som jag inte har här så ska jag skicka över modify maps 2.

Jag har för övrigt en webplats som heter gpstopics.eu men inget uppladdat än, där kunde man lägga modify maps när handledningen funnit sin form. Kombinationen byte av hexkod och typfiler är intressant. Har vi tur funkar det som vore bäst,dvs att byta kod med ledning av label. Men fortfarande bara tvåhex till tvåhex. Fyrhex kan bytas till fyr eller tvåhex omjag minns rätt.
 
Jag provade detta fix på Friluftskartan Pro. Skillnad blir det. Jag testade aldrig i någon GPS innan jag lade in modifieringen, men på exempelvis Zumon blir det ringar vid vändplanerna och en "rälig" rosaaktig färg på tätbebyggelse, så det hände i alla fall något där också.

Värre typografiskt än gamla Friluftskartan blir det nog inte hur man än gör.

Anders
 
Lysande

Toppen Sveinung,
ett stort steg närmare en normal karta och tydligare bild.
I min GPS 76csx med version 1.2
o. Kyrkan syns som ett kors men zoomar jag ner till 80m syns kyrkan som ett hus ända tills pilen markrar huset då växlar huset till kyrkkorset.

o. Herrgård syns som en liten fyrkant. OK

o. Vet inte riktigt om detta är en förändring men, Texten Sankmark kan gärna vara ännu mindre.

o. Begravnigsplats syns som småkors. OK

o. Spårväg och Järnväg ser lika ut men texten skiljer på rätt sätt. OK

o. Vindkraftverk ser ut som en liten fyrkant med ljust i mitten. OK

o. Industrimark och tätt bebyggelse har samma färg. Det syns iaf. :)
 
Uansett hvordan man vrir og vrenger på FriPro, så er hovedproblemet at det finnes en mengde informasjon i rådataene til Lantmäteriet som ikke er tatt med i FriPro.
For å illustrere hvordan dataene fra Lantmäteriet kan benyttes, har jeg laget et eksempel basert på Lantmäteriets demodata for Terrängkartan.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=8946
Jeg har ikke lagt ned mye arbeid i presentasjonen av kartobjektene. Fargevalg er i hovedsak basert på raster-utgaven av Terrängkartan, med unntak av sankmark.(som er brun i Terrängkartan)
All bearbeiding av dataene er utført maskinelt basert på KKOD og TEXT. Med andre ord ingen tidkrevende manuelle operasjoner.
Jeg vil absolutt anbefale Sportmanship å vurdere en ny utgivelse av FriPro basert på dagens Garmin-teknologi, og med en kartograf i førersetet. En dyktig datatekniker kan ordne det meste en kartograf ønsker, men ikke omvendt!
Demokartet finner du på:
http://home.lyse.net/gismo/SweMapDemoSetup.exe
Dette er et installasjonsprogram som legger kartet inn i Mapsource. Avinstallering kan gjøres fra kontrollpanel. Og som alltid: Dette gjør du på eget ansvar.

Dersom Lantmäteriet mener at dette ikke er akseptabel bruk av deres demodata, så får du si i fra Torbjörn, så skal jeg fjerne kartet.

Sveinung
 
Mycket snyggt, Sveinung!


Har du använt Garmins typ-tekniker för denna provkarta?

Problemet med typ så vitt jag förstår är väl att resultatet kan bli olika på olika gpsmottagare. Å andra sidan kan det korrigeras med en hårdvaruppdatering - om Garmin vill.

Vektordata för terrängkartor är nog upplagda på liknande vis för de flesta europeiska länder nuförtiden. Det innebär att Garmina sk kartmotor för framställning av kartor i img format kan lämnas därhän eftersom allt för mycket information ej kommer med. Då akulle vi slippa den påvra amerikanska kartografin.
 
Har du använt Garmins typ-tekniker för denna provkarta?
Ja.
Om noen skulle være interessert, så ligger typ-filen i textformat her:
http://home.lyse.net/gismo/I0000950.txt
En ting å merke seg er at jeg har brukt typer som ikke er dokumentert i cgpsmapper manualen, eksempelvis linjetypene 0x0d til 0x13. Dette innebærer at utvalget av objekt-typer man kan benytte sammen med typ-filer er noe større enn de standard typene som er kjent til nå.

Sveinung
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...