Garmin Nuvi660 uppgradera inte..

NEj abonnemang behövs bara för en av tjänsterna i Frankrike, i övrigt inga abonnemang i Europa enl Garmin. Och tjänsten är fri i Belgien. Jag tror det har blivit fel i uppgraderingen av programvaran.

Måste man ha satellitpositionm också för att det ska fungera? Det borde räcka med FM-mottagning.
 
Det kan ta en god stund innan den hittar någon sändning, som innehåller TMC och dessutom har tillräcklig kvalité för att det ska gå att urskilja vad det är den får in. Välj en bra stationsplats. Behöver inte förklara för dig vad det innebär, det vet jag.

Du kan kolla på TMC statussida om du har låst på en kanal. Mode ska vara 5 då.

Anders
 
Nu funkar det, romben är blå och jag kan bläddra fram trafikmeddelandena. Var finner jag TMC statussida? Det finns inte under skiftnyckeln. Den kommr inte fram med allt det som dyker upp om man trycker 6 sekunder uppe i övre högra hörnet heller.

Ska sätta mig i vad det var som var bätre förr med TMC.
 
Måste säga att TMC mottagaren är imponerande dålig. det kan ibland ta mer än en timme innan den lyckas uppdatera sig. Då är antennen ändå upphängd vertikalt, om än inomhus.
 
TMC status hittar du genom att ta fram färddatorn, trycka på den analoga hastighetsmätaren i 5-6 sekunder, och sedan bläddra dig fram till rätt sida genom att trycka på Next.

Vilken GTM-mojäng är det du har? GTM 20 eller GTM 21?
Min 20, som tidigare var klart sämst, tycks ha genomgått en remarkabel uppryckning i och med senaste uppdateringen.

Anders
 
GTM 21 följer med i förpackningen..på nuvi660
Och jag håller med att den är seg med att få in alla meddelanden. Som exempel i dag hade jag ett vägbygge efter ca 1timmes bilfärd hemifrån som var med i listan. Höll lite koll på det när jag körde hem, tog ca 35-40 minuter innan det trillade in.....och då var det sedan länge passerat.
 
Visst kan det vara segtmed uppdateringen av TMC men det är nog oftare de som skall lägga ut informationen som slarvar.
Jag kör en hel del i tyskland och där är väl iof info om nya olyckor hyfsat snabb, men istället ligger infot ute i timmar efter att det blivit fritt igen.

Beträffande mottagarens funktion, är det någon som gjort sida vid sida jämförelse med Garmin och Tom Tom?
Tänkte utöka mottagarförrådet med något nyttt o kul, velar mellan TT910 o G550. TMC-funktionen är en viktig del för mig.
 
Det är gtm21 som följer med som sagt. Man kan visserligen välja mellan automatik och manuell inställing av TMC provider men att ta manuellt är opraktiskt då man kör fastän jag märkte nu i kväll när kjag körde en svän in till Bryssel att det funkade bättre med manuellt.

Att meddelandena ligger kvar för länge i Tyskland har jag märkt m´d min flera år gamla Pc installation av Route 66. Den plockar in trafikmeddelandena över internet,torde vara samma som i RDS. Har ofta konstaterat att meddelandena ligger kvar för länge och därför inte är tillförlitliga. Att vika av från den tyska motorvägen är ett stort beslut som leder till rejäl försening. Då är det inget kul om det var missledande TMC-info som betingde avstickaren.

Att göra en FM-mottagare borde inte vara något stor problem. Garmin har bommat det här.
 
De har ändå försökt två gånger. Den GTM 20 som marknadsförs i USA är smidigare, då den har antennen inbyggd i sladden. Men de upptäckte att om man befann sig i ett litet samhälle i England, inklämd mellan husen, och försökte ta emot FM-signaler som hade mer multipath än signal, då gick det dåligt.
Därför svängde de ihop GTM 21, som ju har extern antenn.

Anders
 
Nej jag hittar inte statussidan och GTM21 tar inte emot trafikmeddelanden. LED är grön, TMC-ikonen grå efter lång väntan.

Ligger felet i mottagaren eller Nüvin då?
 
Nu funkade det, med Nüvin på eget batteri och antennen på fönstret. Problemet ligger i att den fångar in fel sändare när den söker automatiskt. Den den fastnar på ligger sex mil bort och hörs säkert dåligt.

Jag har funnit frekvenstabeller för de stationer som sänder TMC och får välja manuellt. Jag bor en km in i Walloniet så jag måste välja manuellt med hänsyn tll om jag ska åka in i Flandern eller ned i Walloniet.

Statussidan dök upp nu när ikonen är blå och Mode visar 5 eller 3 eller 2. Vad innebär Mode?
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 00:30]
 
Kollat lite mer nu. Det är en viss radiokanal. motsvarande P3 i Sverige som sänder TMC. GTM21 fastnar på 99,1 MHz, men ställer jag in bilradion på den frekvensen byter den straxt med RDS till en mer närliggande station som sänder samma kanal. Det är i och för sig möjligt att TMC inte sänds ut via den stationen, ska ta reda på det.

Läser man på lite mer på GPSpassions forum visar det sig att många har problem med TMC-mottagning, framför allt då mottagarna har en futtig trådstump till antenn. Detta rapporteras för flera märken. Problemet är att om jag kopplar in den oskärmade trådstumpen till bilradioantennen via en vanlig Y-koppling riskerar jag att få försämrad mottagning i bilradion. Och jag som ville ansluta en DRM-mottagare (digital paketsänd kortvågsradio).

Jag får väl vänta på en GTM22 med en skärmad antenningång som kanske kommer när folket på Garmin kommit ikapp verkligheten lite mer - om dom gör det. Det sitter säkert någon höjdare och säger att sådant ska vi inte ha, det kan ge intryck av att TMC inte är urenkelt. Hellre ge ett glättat och felaktigt budskap än förstöra imagen med att antyda hur det verkligen kan vara.

Och ja, en switchande adapter stör. Kopplar jag GTM21 till en switchande adapter för 240-12 volt så försvinner TMC-mottagningen. Mode går från 5 till 2 och efter ens tund får jag meddelande att station en inte sänt ngn trafikinfo.

I bilen dräller det av adaptrar för mobiltelefon, MP3-FM sändare (Kensington) mm som kan störa bakvägen in i GTM21. Synnerligen dålig idé att lägga en FM-mottagare med en funktion som är känslig för störningar parallellt med strömförsörjningen. Mottagarens strömförsörjning kommer ju från Nüvin och inte direkt från adaptern. Kring nüvin knattrar det också intensivt om man lyssnar med en FM-radio.

TMC-mottagaren bprde ha legat separat och varit störningsskärmad inkl. en egen skärmad antenningång.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 09:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.