Foga ihop två tracks i garmin.

Jag har en garmin 60C
jag har samlat på mig en del rutter (tracks). Jag skulle vilja göra dessa till en rutt.
För vill man titta på en rutt, så ser man inte den andra rutten. de flesta rutter korsar varandra, så det vore kul att få dessa till en enda stor rutt.


Går det? Vilka program krävs.
 
Är det rutter eller spår (”tracks”) du har ?. Rutter gör man i förväg, och spår är det som sparas då man är ute i naturen.

Vilka program har du?. En 60C kommer inte till sin rätt om du inte har MapSource och kartor, men har du införskaffat något fler progam?

Per Brune
 
Brune; sa:
Är det rutter eller spår (”tracks”) du har ?. Rutter gör man i förväg, och spår är det som sparas då man är ute i naturen.

Vilka program har du?. En 60C kommer inte till sin rätt om du inte har MapSource och kartor, men har du införskaffat något fler progam?

Per Brune

Ursäkta min otydlighet. Det gäller att samafoga spår.
Altså historik var jag har kört.
Jag har har MapSource och friluftskartan.
 
Hej;
Den senaste versionen av MapSource har möjligheter till detta. Titta under "Verktyg" -> "Sammanfoga spor".
Det lönar sig att zooma inn på området där man ska sammanfoga spåren.
Om du inte har senaste versionen får du den gratis på garmin.com, eller uppdatera direkt från MapSource under menyvalet "Hjälp".

Edit: Alla aktuella spåren måste finnas i samma filen!

Hälsningar,
Erling.
 
240GL; sa:
Hej;
Den senaste versionen av MapSource har möjligheter till detta. Titta under "Verktyg" -> "Sammanfoga spor".
Det lönar sig att zooma inn på området där man ska sammanfoga spåren.
Om du inte har senaste versionen får du den gratis på garmin.com, eller uppdatera direkt från MapSource under menyvalet "Hjälp".

Edit: Alla aktuella spåren måste finnas i samma filen!

Hälsningar,
Erling.

Tack för tipset. Skall kolla detta direkt.
 
Ja då är vi till att börkja med överens om termerna.

Det finns flera sätt att lägga ihop ”tracks” i separata filer till en fil, men det var svårare än jag trodde med bara MapSource.

Jag föredrar att arbeta i OziExplorer http://www.oziexplorer.com/ som jag har betalt 80 eller 85 US$ + 450 SEK för, vilket är väl investerade pengar. OziExplorer kan hantera ”multitrack”. Det bör gå med trailversionen (free) som kan göra det mesta utom att kommunicera med GPSen. Men då måste du nog först göra om garmindatabase2 filer till OziExplorer plt filer. Detta kan man göra i G7towin (se nästa stycke).


Jag hade för mig att G7towin http://www.gpsinformation.org/ronh/ kan hantera ”multitrack” filer men jag får det inte att funka nu. Möjligen beror det på att G7towin ”bara” har garmindatabase och inte garmindatabase2 som jag har mina nya filer i.
Men så länge det är < 10000 punkter tillsammans kan skicka ”tracksen” till GPSen och sedan läsa tillbaka med MapSource.

Ett annat sätt är nog att spara filerna i något textformat och sedan klippa och klistra i Wordpad.

Kanske funkar gpsbabel http://www.gpsbabel.org/

För att slippa allt detta "strul" så sparar jag alla trackfiler från GPSen i massor av filformat, ifall jag någon gång skulle vilja ”greja” med filerna.

Massor av filformat är för mig Kartex 5, OziExplorer plt format, garmin database(2), PCX5 och sedan en kort tid tillbaka även i GPX.

Det blev några nog, möjligen, bör, kanske vilket beror på att det inte är helt enkelt med alla dessa filformat och program, som var och en har vissa fördelar och vissa nackdelar. Så det gäller att veta fördelarna och plocka ut det godaste ur varje filformat och program.

Per Brune
 
Är spåren långt från varandra? Det vill ju bli en strek mellan spåren när dom sammanfogas, och om slutet på det första spåret är långt från början av det nästa spåret, vill det ju bli en lång, rak strek mellan dom.

Försök se i Hjälp-funktionen till MapSource. I min norska version står detta att läsa:

"Verktøyet Føye sammen spor – føyer sammen to eller flere spor, slik at de danner et sammenhengende spor. Klikk på begynnelsen eller slutten av det første sporet du vil føye sammen (du kan også høyreklikke og velge Føy sammen fra begynnelse eller Føy sammen fra slutt). Klikk på begynnelsen eller slutten av hvert etterfølgende spor du vil føye sammen. Trykk på Esc når du er ferdig."

mvh,
Erling.
 
Även om man inte har uppdaterat till senaste versionerna av Mapsource så går det ändå.

Öppna detaljerna för spår två.
Markera alla delar.
Klipp ut.
Stäng detaljfönstret.
Öppna detaljerna för spår ett.
Sätt markören sist i listan.
Klistra in.

Nu har du gjort ett spår av två.

Anders
 
Jag känner till två sätt:
- Antingen kopiera och limma på det sättet Anders beskrev på ett utmärkt sätt för et par inlägg sen.
- Eller överföra spåren en för en till GPS'en och sen överföra spåren till datorn.

Erling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista Mobilapp som kan logga och länka ihop flera rutter? Navigering 8
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
Store Garmin nüviLINK kopplar ihop navigatorn med Internet Navigering 6
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
avslLM Koppla ihop kamera med GPS Navigering 17
Jonas.O "Saxa" ihop digitalkartor? Navigering 12
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
mapem koppla ihop iPAC med Garmin 12 Navigering 6
Hur skarvar man ihop en karta från A4 scannade bilder? Navigering 1
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Mezzner Tracks hamnar i Google Earth Navigering 1
bruse Sätta iihop två tracks Navigering 6
GV Tracks i MapSource Navigering 3
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
MickeD Sammanfoga tracks? Navigering 5
Martin O Tracks i MapSource Navigering 9
sungam Tracks& waypoints till iQue Navigering 1
ÄventyrsUffe Utbyte av tracks och waypoints Navigering 3
per_bursell Vista tracks över till handdator? Navigering 1
SpaceAce- Program för GPS-tracks Navigering 8
bwho Tracks i KARTEX Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.