Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx

Nu börjar vi hamna rätt...

Men vad är skillnade på ex. Tomtom stand-alone och ppc versionen. Jag har kollat och märkte ingen funk. skillnad. Måhända små detaljer men vad?
 
Hur smidigt är det egentligen att navigera med Garmin 60 i bilen, om jag inte är helt ute och seglar så finns inget ljud på den.
 
Sigge71; sa:
Hur smidigt är det egentligen att navigera med Garmin 60 i bilen...
Väldigt mycket smidigare än en enhet utan autorutt men inte alls lika smidigt som en dedicerad fordonsnavigator med röstinstruktioner.

De som köper en 60:a gör det förmodligen för att få en kompromissenhet som klarar allt möjligt, inte för att få en optimal fordonsnavigator.
 
Minneskort 60Cx

Jag såg att man kunde köpa minneskort med Citynavigatorkarta över Norden från Garmin för c:a 1250 kr. Vilket ju är betydligt billigare än ett fordonskit till 60Cx. Jag undrar om någon vet ifall detta kort har samma funktioner som en fullversion t.ex ihop med Mapsource? Eller om det går att köpa vägkartor till 60Cx för mindre pengar?
 
Paketpris 60CSx + CityNavigator 8

Hittade ett antal nätbutiker i Tyskland som sålde paketet. Lägsta pris c:a 750 Euro inkl 512Mb minneskort.
Kan det va´ nå´t?
Som vanligt så undrar man varför det inte finns samma paket hos andra. Aspidshop i Portugal t ex verkar inte några europakartor alls.
 
Jag har redan en 60Cx och har sett att Garmin säljer ett minneskort som tillbehör med vägkartor över Norden art.nr:3936. Vad jag undrar är vad kortet innehåller och om det är användbart tillsammans med Mapsource? Ursäkta att jag lånat tråden men tyckte frågan var relevant.
 
Nä, inte i en sån modell, men jag har ett micro-SD med kartor som kallas Nordics. City Navigator Europe version 8, typ NT+. Om din GPS kan hantera sådana, är du välkommen hit och testa.

Anders
 
Jag undrar om det är möjligt att ladda in egna POI på detta kort och om man kan flytta kartor till och från kortet mha Mapsource? Tycker för övrigt det är något av en djungel med alla Garmins kartor och olika upplåsningskoder. Borde det inte gå att förenkla?
 
Man kan ha POI på kortet, liksom det går att flytta vilka kartor som helst till kortet, med Mapsource.
Mapsource kan inte ta bort några kartor, men Utforskaren kan ju flytta vilka filer som helst, om du har kortet i en kortläsare, eller i en GPS som fungerar som USB-drive.

Det finns mycket kartor att välja på, men det beror ju till stor del på att det finns en rejäl mängd olika modeller av GPS-mottagare från Garmin, där förutsättningarna för karthantering är väldigt olika.

Generellt kan man säga att bilnavigeringskarta heter City någonting.
Dessa kartor är låsta med en kod. Om kartan levereras färdig på ett kort är den låst till det kortet.
Om kartan levereras på en DVD, får man skaffa en kod som är låst till den GPS den ska användas i.
Kod skaffar man via Garmins websida.

Anders
 
Har nu införskaffat ett microSD kort över Norden. Funkar bra i min 60CX men det hade varit kul att se kartan i Mapsource oxå. Det går dock inte att göra eftersom jag saknar City Nav 8 NT+ får jag som svar. Hade jag haft den versionen hade jag ju inte behövt microSD kortet över Norden. Tänkte spara någon krona eftersom jag bara behöver vägkarta över Norden men det hade ju varit kul att se den i Mapsource oxå. Man kan ju undra varför det måste vara så invecklat med alla dessa kartor men det är väl profiten som styr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.