Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx

Hej
Är det någon som har erfarenheter att utbyta ang vilken karta man skall ha i en Garmin 60Csx för att kunna navigera efter vägar i en stad till ett önskat ställe ?, jag har idag Metroguide Europa, där jag verkar få alla finesser på adresser osv, men när jag väljer att "gå till" eller "Navigera" så ritar den fågelvägen i stan till destinationen, fast jag ställt in den på att "välja väg" (inte fågelvägen). Kan det vara så att jag måste köpa hela bilkitet (ca2800kr) för att få City navigator Europa för att få denna funktion också ? Vad är skillnaden på alla dessa Garmin kartor ?

(annars super nöjd 60CSX ägare)

/Stefan
 
steko; sa:
Vad är skillnaden på alla dessa Garmin kartor ?
MapSource - Garmins kartprogram som används för att föra över kartor till GPS. Följer med alla nedanstående kartor och kan sedan kostnadsfritt uppdateras med filer som hämtas från Garmins webbplats.

Roads & Recreation Europe - karta gjord för enheter med ytterst begränsat kartminne. Produkten nedlagd och ersatt av MetroGuide.
MetroGuide Europe - karta gjord för enheter utan autorutt.
CitySelect Europe - karta gjord för i huvudsak de handhållna enheterna med autorutt. Måste registreras hos Garmin för att kunna användas med en specifik GPS. Produkten nedlagd och ersatt av CityNavigator.
CityNavigator Europe - karta som numera används till alla enheter med autorutt. Måste registreras hos Garmin för att kunna användas med en specifik GPS.

WorldMap - karta som omfattar hela världen men inte har full täckning eller stöd för autorutt. Är bara ett alternativ om man inte har någon annan karta alls över området.

MetroGuide Europe kan med hjälp av tredjepartsprogram luras att utföra autorutt i GPS:en men så vitt jag förstår fungerar sökfunktionen då bara på ett mycket begränsat område. Vill man ha full funktionalitet i en autorutt-GPS och följa Garmins licensregler så måste man köpa CityNavigator Europe och registrera den tillsammans med sin egen enhet.
 
Äntligen

en bra beskrivning i detta "kart träsk", Tack.
Alltså så verkar slutsattsen vara att det är CityNavigator Europa Ver8 man ska ha. Någon som vet vars man får bästa pris på en sådan karta kan ju höra av sig via epost.
 
Priset varierar knappast för lyckligtvis går det inte att piratkopiera programmet med bibehållen autoruttfunktion. Däremot kan det vara lite trassligt att hitta ensamt, dvs som icke tillbehör till en GPS. Så en risig lösning är att få använda den ena av någons två upplåsningskoder. Detta strider dels mot licensavtalet, dels blir du helt beroende av denna andra innehavare för uppgraderingar.
 
Metroguide...

Har bara MetroGuide (hade det till min eTrex Legend), så jag fick leta lite på nätet.

Tror mig ha både autoroute o sökfunktioner, men visst, det är lite trixigt att ladda ner i 60CSx.
 
Tur

att det gör någon lycklig, jag är ute efter att få tag på kartan utan att behöva köpa något annat där den ingår. Det enda som jag hittar är en biltillsatts där City Select ingår, och vad jag förstår så är det City Navigator som man ska ha. Så om någon vet var man kan köpa citynavigator ver8 kartan, eller i värsta fall biltillsattsen där den ingår kan eposta mig (eller skriva det här, men jag tycker det är onödigt med gratis reklam för företag.)
 
Re: Tur

steko; sa:
Det enda som jag hittar är en biltillsatts där City Select ingår, och vad jag förstår så är det City Navigator som man ska ha.
CitySelect går utmärkt att använda i din enhet men eftersom den aldrig kom som version 8 (uppdateringen år 2006) så är kartorna inte det färskaste som finns. Du borde däremot så vitt jag vet kostnadsfritt kunna uppdatera CitySelect version 7 till CityNavigator version 8. Rätta mig om jag har fel någon annan.
Så om någon vet var man kan köpa citynavigator ver8 kartan, eller i värsta fall biltillsattsen där den ingår kan eposta mig (eller skriva det här, men jag tycker det är onödigt med gratis reklam för företag.)
Bilpaketet bör du kunna köpa hos alla Garmins återförsäljare över hela Europa.

För att bara plocka två ur högen så är detta en svensk:
http://www.dustinhome.se
och detta en portugisisk:
http://www.aspidshop.com

Utanför Europa går det förmodligen att få tag på CityNavigator Europe utan bilpaket.

Om jag inte missförstått så finns nu också alternativet att köpa kartorna direkt på ett minneskort till din enhet. Då slipper du bilpaketet men får bara kartor över Norden och kan inte samtidigt kombinera de kartorna med sjökort, friluftskartor eller andra kartor.
 
steko; sa:
Hej
Är det någon som har erfarenheter att utbyta ang vilken karta man skall ha i en Garmin 60Csx för att kunna navigera efter vägar i en stad till ett önskat ställe ?, jag har idag Metroguide Europa, där jag verkar få alla finesser på adresser osv, men när jag väljer att "gå till" eller "Navigera" så ritar den fågelvägen i stan till destinationen, fast jag ställt in den på att "välja väg" (inte fågelvägen). Kan det vara så att jag måste köpa hela bilkitet (ca2800kr) för att få City navigator Europa för att få denna funktion också ? Vad är skillnaden på alla dessa Garmin kartor ?

(annars super nöjd 60CSX ägare)

/Stefan

http://hws.webhosting.gs/ hur du får autorouting med din karta, MetroGuide Europa. Jag har testat och fungerar fint!
 
jonasolof; sa:
Priset varierar knappast för lyckligtvis går det inte att piratkopiera programmet med bibehållen autoruttfunktion. Däremot kan det vara lite trassligt att hitta ensamt, dvs som icke tillbehör till en GPS. Så en risig lösning är att få använda den ena av någons två upplåsningskoder. Detta strider dels mot licensavtalet, dels blir du helt beroende av denna andra innehavare för uppgraderingar.

Finns folk som har lyckats att knäcka Garmin's kryptering så att man kan använda te.x City Navigator till hur många gpser som helst. Dock så tar dessa ljusskygga personer betalat för sina tjänster. Som bevis får man en kod till sin GPS med tidlås, fungerar i runt en vecka.

Tror att detta är olagligt så jag rekommenderar alla att köpa programvaran istället!
 
tänk

vilken marknad detta är, jag betalar gärna för kartor, men tycker det är för lite konkurans, om man vill ha en Garmin så blir man bunden till deras kartor osv.. Sedan så är det ju inte det lättaste att förstå och hitta i denna djungel, så det är verkligen bra med sådanan här forum.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.