Maptools

Re: Fel och fel

Store; sa:
Brune; sa:
<snip> Jag hittade 34 st felaktiga Östersjön på en karta. På den intilliggande kartan förekommer Östersjön 53 gånger, varav 52 förmodligen är felaktiga. <snip>
Tänk ett steg längre.

Alla stora objekt på en karta, t ex sjöar och städer, är uppbyggda av ett större eller mindre antal polygoner, som ligger kant i kant. Jag gissar att man väljer att dela upp i flera mindre polygoner för att förenkla minneshanteringen och därmed hastigheten som objeketen ritas på kartan (i GPSen).

Varje polygon har ett antal egenskaper sk Object Properties, t ex:
Type: Lake (0x40, polygon) Label: RÖDSTENSFJÄRDEN
Type: City (0x1, polygon) Label: SOLLENTUNA

Samtliga polygoner som tillammans bildar RÖDSTENSFJÄRDEN eller SOLLENTUNA har en Label med namnet. Detta är inte FEL som du skriver Per utan i allara högsta grad korrekt.

Om du zoomar in i sjön i din GPS så att du bara ser en av polygonerna som utgör RÖDSTENSFJÄRDEN och pekar på vattenytan med markören så visas namnet RÖDSTENSFJÄRDEN. Det tycker jag för egen del är bra. Annars skulle jag vara tvungen att zooma ut och leta reda på den polygonbit av sjön, som någon (Kartografen eller Per Brune, eller programmeraren) anser är den enda del som ska får bära sjöns namn. Det funkar ju inte!

Kom ihåg att kartorna i första hand är gjorda för att funka i den enklaste typen av kart-GPS inte för att visas på en PC.

Så lättlurad är jag inte
Jag har läst igenom all källkod och editerat så jag vet att en fjärd består av olika objekt. Men i fallet ”Lillsjön” är det så att den är en liten (1 kvardat km) men namnet förekommer på helt andra fjärdar flera mil därifrån, medan de rätta namnen saknas.

Vad gäller ”Östersjön” så ligger den sydväst om Surahammar. På karta T11 förekommer Östersjön 23 gånger men där har den inte att göra, för Östersjön ligger på Karta T12.

På karta T11 ska Östersjön bytas ut på 17 ställen mot Åmänningen, på 3 ställen mot Lilla Aspen, på 2 ställen mot Gångvikarna och sedan återstår om jag räknat rätt ett ställe som jag ännu inte hittat.

Den som kommande vinter kommer och påstår att vi är på Östersjön när vi är på Åmänningen kommer nog att idiotförklaras.

Per Brune
 
Re: Re: Nästan rätt ...

Brune; sa:
Black_man; sa:
Det fungerade ju bra att konvertera dessa filer, men ... alla svenska tecken (å,ä,ö) försvann istället. Jag körde MapTools med grundinställningen i cfg-filen. Ändrade ingenting utan testkörde ett område av Friluftskartan.

Någon som vet bot?

Använd version 1.01 där har Rich rättat felet med åäö. Se det första inlägget i denna tråd. Även filen swedenchanges.cfg måste uppdateras då den innehåller några nya rader i början.

Per Brune

Tack för det! Körde samma område med denna version, och se... då blev det rätt. Fungerar riktigt bra!
 
OK, nu har jag testat. Programmet funkade fint, inga som helst problem. Det ser mycket snyggare ut i såväl MapSource som MapEdit.

Ett minus: min eTrex Legend verkar tycka att de nya kartorna är tyngre att rita upp på skärmen. Uppdatering vid panorering och förflyttning går märkbart långsammare än med orginalkartorna. Beror detta på att angränsande polygoner har slagigits ihop?

Går det i så fall att ändra i .cgf-filen så att - det i övrigt eminenta - MapTools inte slår samman ytorna?

Som det ser ut nu så kör jag nog med de ändrade kartorna i MapSource för mindre clutter och orginalkartorna i min slöa eTrex för enkelhetens skull.
 
jonasolof; sa:
Ny version av programmet finns att hämta på http://rwsmaps.griffel.se/ModifyMaps_v1.02.zip.

Observera read me filens instruktioner för namnbyten och inkrementella siffersuffix.

Till Exempel: Polyline Trail, Trail (INC)

kommer att ge den första linjen namnet trail 0, nästa trail 1, sen trail 2 osv.

[Ändrat av jonasolof 2004-11-16 kl 10:21]

Här kommer adressen som fungerar: http://rwsmaps.griffel.se/ModifyMaps_v1.02.zip dvs utan punkt (.) i slutet.
 
Vet inte om polygonerna slås ihop, det var in alla fall inte avsikten mig veterligen. Svårt att tro det, programmet är bara ägnat att ändra labels och inte koordinaterna, som ändå inte kan ändras i batch.

Det vore bra om man kunde testa på andra mottagare och se om problemet finns där också. Det kan ju vara någon annan egenhet som smugit sig in som gör att det går långsammare att rita.

En annan fundering: Finns det inte risk att man får en massa labels med siffersuffix kvar på kartan? Antag att man funnit rätta namnet på tio åar. Då kanske det finns femton vattendrag 1, vattendrag 2 osv kvar. Hur ska man då lätt kunna ta bort dessa labels om var och en har en indexerande siffra? Kan man köra med wildcards så att även labels med sifersuffix tas bort?

(Jag är ledsen för punkten efter zip i länken.
Har väldigt svårt att se sådana skrivfel.

Det vore bra om man kunde gå in senare och rätta i detta forum och inte bara de första femton minuterna. I anda forum som pdastreet kan man ju gå in och rätta ett år efteråt om till exempel en viktig länk ändrats.)
 
Maptools ver 1.02

jonasolof; sa:
Vet inte om polygonerna slås ihop, det var in alla fall inte avsikten mig veterligen. Svårt att tro det, programmet är bara ägnat att ändra labels och inte koordinaterna, som ändå inte kan ändras i batch.

Det vore bra om man kunde testa på andra mottagare och se om problemet finns där också. Det kan ju vara någon annan egenhet som smugit sig in som gör att det går långsammare att rita.

En annan fundering: Finns det inte risk att man får en massa labels med siffersuffix kvar på kartan? Antag att man funnit rätta namnet på tio åar. Då kanske det finns femton vattendrag 1, vattendrag 2 osv kvar. Hur ska man då lätt kunna ta bort dessa labels om var och en har en indexerande siffra? Kan man köra med wildcards så att även labels med sifersuffix tas bort?

(Jag är ledsen för punkten efter zip i länken.
Har väldigt svårt att se sådana skrivfel.

Det vore bra om man kunde gå in senare och rätta i detta forum och inte bara de första femton minuterna. I anda forum som pdastreet kan man ju gå in och rätta ett år efteråt om till exempel en viktig länk ändrats.)

Version 1.02 finns nu också på FTP servern, se det första inlägget i denna tråd.

Jag tror inte heller att några polygon ändras. Programmet jobbar vad jag förstått med att ändra text i .mp filen. Men det är lätt att kolla. Skapa en .mp fil av originalkartan och en med den modifierade och jämnför.

Jag kom också på (men för sent) att om jag nu fått ett nummer efter alla objekt med ett visst namn, så finns det inget sätt att återställa de namn man inte ändrat manuellt.

Skräckscenario:
Jag vill namnstätta 50 skridskosjöar som heter ”Vattenyta”. Det finns st 854 ”Vattenyta” på kartan. Men jag kan inte få bort siffrorna NNN efter ”Vattenyta”. Ett klart fall där ett behov wildcards vore önskvärt.

Vi får väl ta upp detta med Rich. Återigen så beklagar jag att jag inte tänkte på detta när jag bad honom lägga till optionen INC.

Per Brune
 
Strul

jonasolof; sa:
Det vore bra om man kunde testa på andra mottagare och se om problemet finns där också. Det kan ju vara någon annan egenhet som smugit sig in som gör att det går långsammare att rita.

Samma problem i GPS MAP76 Går i praktiken inte att scrolla i kartan / Mvh Bertil
 
Re: Strul

Bertil; sa:
jonasolof; sa:
Det vore bra om man kunde testa på andra mottagare och se om problemet finns där också. Det kan ju vara någon annan egenhet som smugit sig in som gör att det går långsammare att rita.

Samma problem i GPS MAP76 Går i praktiken inte att scrolla i kartan / Mvh Bertil

Först rapporterades att skärmuppdateringen var långsam - på en Etrex tror jag det var, hittar inte inlägget just nu. Men det framgick inte uttryckligen om det var vid skrollning detta inträffar. Går det långsamt också om man byter skala eller då kartan rör sig allt efter som man flyttar sig?
 
Re: Strul

Bertil; sa:
jonasolof; sa:
Det vore bra om man kunde testa på andra mottagare och se om problemet finns där också. Det kan ju vara någon annan egenhet som smugit sig in som gör att det går långsammare att rita.

Samma problem i GPS MAP76 Går i praktiken inte att scrolla i kartan / Mvh Bertil

Jag märker ingen skillnad i skrollningshastigheten på min 60C. Däremot så blir de modifierade kartorn helt utan detaljer vid vissa zoomnivåer i MapSource.

Eftersom MapTools använder Mapedit och cgpsmapper skulle vara bra att veta om samma problem uppstår om man öppnar en karta i Mapedit och sedan direkt gör File - Export –Garmin IMG/ cgpsmapper.exe ?

Har det någon betydelse om man som ett mellanled i förfarande sparar data som .mp ?
Således:
Öppnar en karta i Mapedit,
Save As Polish Format .mp
Stänger Mapedit och öppnar .mp filen
File- Export –Garmin IMG/ cgpsmapper.exe

Per Brune
 
Ang långsam skrollning

Jag citerar nyss inkommet svar:

It's probably due to the TreSize parameter. I haven't really played with it, but it seems that a large number will make smaller maps, but worse performance. A smaller number will make bigger maps but better performance. CGPSmapper seems to default to a value of 4000. The Sweden Topo maps seem to have usdsed a value closer to 400. You can add the following to the config file and try it out:

[IMGIDChanges]
TreSize=400

Påpekas bör att det är skrivet TreSize två gånger och inte TreeSize.

Innebörden av små kontra stora kartor är oklar för mig, borde ha något att göra hur GPSen ritar upp kartbilder och förnyar när den kommer till kant.
 
Re: Ang långsam skrollning

[IMGIDChanges]
TreSize=400

Påpekas bör att det är skrivet TreSize två gånger och inte TreeSize.

Innebörden av små kontra stora kartor är oklar för mig, borde ha något att göra hur GPSen ritar upp kartbilder och förnyar när den kommer till kant.
[/QUOTE]

Ska testa med detta tillägg, återkommer med resultat. Tror att segheten i scrollningen beror på att processorn är överbelastad, Garmin 60 serien har kraftfullare processor än MAP76 och därav mindre påverkan. Nackdelen med en processorer som har mycket att göra är att den drar mera ström.

Bertil
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.