Vilken GPS?

Fjälldräll...

OK.

Om jag tolkar dig rätt så behöver en fjälldrällare som jag som dessutom tänker mig en GPS utan karta ingen inbyggd kompass.

Det är klart, att kunna syfta mellan fjälltoppar är ju en poäng men frågan är om det är värt fördyring och kortare batterilivslängd.
 
Kompassen drar bara ström när den är påslagen, och det gör man lätt med en knapptryckning.
Tryckmätaren som oxå följer med går däremot inte att stänga av, men den drar iofs inte så mycket ström...
 
Re: Re: Re: Re: Inbyggd kompass

bogart; sa:
gwaihir; sa:
Men den lär ta mycket ström...och frågan är när man har nytta av den?


Jag har en legend och skulle gärna sett en kompass i den. När man stannar för att ta sig en liten funderare så blir GPS'n förvirrad och kartan som var så fint inpassad mot verkligheten tappar helt fattningen och snurrar iväg åt fanders. Det slipper man med en inbyggd kompass, antar jag.

Leif...
Där har man nog största nyttan med elektronisk kompass..kanske inte nödvändigt,men ganska trevligt.

Kul att tråden tar upp praktisk navigering..ser man nästan aldrig här på forumet.
Intressant och nödvändigt om man tänker köpa gps.
 
Re: Fjälldräll...

wisher; sa:
Om jag tolkar dig rätt så behöver en fjälldrällare som jag som dessutom tänker mig en GPS utan karta ingen inbyggd kompass.

Det är klart, att kunna syfta mellan fjälltoppar är ju en poäng men frågan är om det är värt fördyring och kortare batterilivslängd.

Nja... behöver och behöver...

Precis som det skrivits tidigare kan det vara praktiskt.
Om du placerat en way-point på platsen du vill till så hjälper den elekromagnetiska kompassen dig att syfta mot den platsen även när du står still.
Utan kompass så måste du se var du befinner dig på kartan (vilket du givet vis ändå gör..), se var punkten du skall till befinner sig, och syfta mha karta eller medhavd kompass.

Hoppas det blev lite klarare...

/Daniel
 
Re: Re: Fjälldräll...

daniol74; sa:
wisher; sa:
Om jag tolkar dig rätt så behöver en fjälldrällare som jag som dessutom tänker mig en GPS utan karta ingen inbyggd kompass.

Det är klart, att kunna syfta mellan fjälltoppar är ju en poäng men frågan är om det är värt fördyring och kortare batterilivslängd.

Nja... behöver och behöver...

Precis som det skrivits tidigare kan det vara praktiskt.
Om du placerat en way-point på platsen du vill till så hjälper den elekromagnetiska kompassen dig att syfta mot den platsen även när du står still.
Utan kompass så måste du se var du befinner dig på kartan (vilket du givet vis ändå gör..), se var punkten du skall till befinner sig, och syfta mha karta eller medhavd kompass.

Hoppas det blev lite klarare...

/Daniel
Fast i dom allra flesta fall(fjällvandring) går det ju att syfta tillräkligt bra under tiden man rör sig. Jag har för mig att 2-3km/t räcker...
Har man karta på sin gps,känns nog elektronisk kompass mera nödvändig.
 
EmSt; sa:
Som GPS novis känns det som om inbyggd kompass är bra om man ska förflyta sig i dimma eller snöstorm, eller ?
Från en annan gps-novis...om man tänker sig en nödsituation,där du på skidor i mörker och snöstorm måste ta dig till en punkt. Då lär ju en upplyst display med karta och elektronisk kompass vara jättebra att ha. :)
Men du får skynda dig....med belysning, elektronisk kompass och dessutom i kyla,så lär inte strömmen räcka länge..
 
gwaihir; sa:
EmSt; sa:
Som GPS novis känns det som om inbyggd kompass är bra om man ska förflyta sig i dimma eller snöstorm, eller ?
Från en annan gps-novis...om man tänker sig en nödsituation,där du på skidor i mörker och snöstorm måste ta dig till en punkt. Då lär ju en upplyst display med karta och elektronisk kompass vara jättebra att ha. :)
Men du får skynda dig....med belysning, elektronisk kompass och dessutom i kyla,så lär inte strömmen räcka länge..

Pannlampa, papperskarta, kompass ;)
 
öringen; sa:
gwaihir; sa:
EmSt; sa:
Som GPS novis känns det som om inbyggd kompass är bra om man ska förflyta sig i dimma eller snöstorm, eller ?
Från en annan gps-novis...om man tänker sig en nödsituation,där du på skidor i mörker och snöstorm måste ta dig till en punkt. Då lär ju en upplyst display med karta och elektronisk kompass vara jättebra att ha. :)
Men du får skynda dig....med belysning, elektronisk kompass och dessutom i kyla,så lär inte strömmen räcka länge..

Pannlampa, papperskarta, kompass ;)
Fast nog vill man helst slippa..känns ganska omöjligt att syfta med en kompass in i en vägg av snö. :)
 
* Går det att tanka in fjällkartan och terrängkartan?
Nej inte direkt och inte enkelt men det är möjligt att du med mycken möda och stort besvär kan lyckas genom att använda inofficiella program för att ladda hemgjorda kartor.

Jag går också i Legendbegär. Ska köpa en, abar fråga om när under hösten. Så tack alla för denna givande tråd. Mycket matnyttig information.

Har läst på, å förstått att det ska gå att få in Lantmäteriets Gröna karta i Legenden mha diverse program. Men detaljerna undrar jag över, vilka program behövs, hur gör man osv. Gärna så utförligt som möjligt, jag är ibland lite måttligt trög ;~)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.