Vilken GPS?

Malindo; sa:
Frâga: vad har Geko för fördelar, om nâgra?
Mvh, Mats

Tja, fördelar/nackdelar är ju en smaksak...

Här är en enkel länka att jämföra lite olika modeller.
http://se.pricerunner.com/computing...173450=173450&c_173447=173447&c_173452=173452
(En funktion jag ofta använder pricerunner till...)

Bra med geko:
Liten! Jag har min i fickan. Tar lika lite plats som en SonyEricsson T68.

Bra med eTrex:
karta!

Annars är det samma pryl.

Jag har en Geko 301. Den har inga problem med batteritid. Använder den mest för segling, och då byter jag batteri var annan dag (201 verkar dock ha sämre tid)
Jag har även haft med den en vecka i alperna för att se hur långt, hur många höjdmeter, mm som jag åkte. (Jag hade inte velat släpa med en större gps i fickan).

Vad prioriterar du mest? Karta eller storlek?
(Efter som Geko inte har en karta så går det bra att köpa den i USA :) Det gjorde jag.)

/Daniel
 
Inbyggd kompass

VIssa GPS:er har inbyggd kompass. När man läser reklamen så verkar det som om det är en vital och livsviktig funktion...

Någon som har kommentarer?
 
Suuntos klockmodell

Om du Malindo forfarande vill se klassiskt vandrarutrustad ut så bör Suuntos GPSklocka passa bra. Den har höjdmätare och GPS plus alla klockfunktioner kompass etc utom pulsmätare. Ingen karta.

Thure

Suunto X9 specifications



2 year warranty

Weight: 76g / 2.7 oz

100m / 330ft water-resistant

Mineral crystal glass

Rechargeable Li-ion battery, lifetime 4.5h (1 sec. GPS fix rate) / 12h (1 min GPS fix rate) / 2 weeks (manual GPS fix > 500 locations) / 2 months (in time and alti/baro modes)

Charging with mains charger (supplied) or a 9V battery (via docking station)

Cigarette lighter charger 12V (optional accessory)

PC Interface with RS232 serial connector (separate adapter needed for USB)

Thermometer: Display range -20°C - +60°C / -5°F - +140°F

PC Interface software + cable - Suunto Activity Manger & Suuntosports.com allow access to personal computer
Suuntosports.com benefits - a new Internet site where all endurance sport enthusiasts can meet each other and find and share information and tips for their activities. Suuntosports.com adds the third dimension to the possibilities of Suunto X9 since users can upload data from the Suunto Activity Manager to the Internet in order to compare performance and other information with that of others - or just to share the experiences with friends or even with the whole world

Suunto X9 functions

Navigation:

Navigation on routes: distance, direction & time to next waypoint

Show estimated time of arrival (ETA)

Calculates data for your current status such as present heading, remaining ascent and time to finish, ascent to next waypoint and your drift from the planned route

Tracks back to the start of the recorded track

Waypoints with alarm radius

GPS:

12 Channel, integrated loop antenna
Resolution: 1m.

SupportsWGS84, UTM, 220 local map datums and 10 national metric grids

232kB memory for 50 routes (max 50 waypoints/route, total 500 waypoints) and 25 tracks (8000 track points)

Activity:

Displays speed, distance and time from start

Records up to 25 tracks in the logbook

Log recording controlled with simple Play, Stop and Pause symbols

Offers log summary data with a press of a button: Max. and avg. speed, total ascent and descent, highest and lowest altitude and number of runs

Compass

Tri-axial electronic compass

Works also in tilted position

Bearing tracking

Automatic and manual declination setting

Altimeter / Barometer

Altitude and vertical speed

6-Hour barometric trend graph

7-day weather memory (pressure & temperature)

Altitude & weather alarm

Weather tracking also when climbing

Barometer:

Display range 300 - 1100 hPa / 8.90 - 32.40 inHg temperature compensated

Altimeter:

Display range: -500 - 9000m / -1500 - 29500 ft

Time

Time, dual time & calendar

GPS time synchronization

Stopwatch with 29 split times

3 daily alarms

Settings for units & GPS coordinate format

Special Functions in all modes

Mark home / Find home - takes you back home wherever you are

Marking of memory points - store a location and name it from your custom name list




--------------------------------------------------------------------------------
Suunto Wristop Computers are made in Finland.
Our supply is straight from the factory - newest models and versions - always in stock. ProGear Finland is an authorized Suunto dealer.



© 2004 - ProGear Finland
 
Geko 201 finns i en handledsversion också. Kallas Foretrex.
Ska inte förväxlas med Forerunner, som ser likadan ut, men är anpassad för att mäta löpträning.

Anders
 
Re: Inbyggd kompass

wisher; sa:
VIssa GPS:er har inbyggd kompass. När man läser reklamen så verkar det som om det är en vital och livsviktig funktion...
Någon som har kommentarer?

De flesta GPS:er kan visa kompassriktningen när du rör dig, men om du vill kunna se väderstrecken när du står still så behövs en inbyggd elektromagnetisk kompass.

Behöver du det?
I så fall är funktionen bra...
...annars inte.

Jag tycker det är en trevlig funktion.

/daniel
 
Re: Re: Inbyggd kompass

daniol74; sa:
wisher; sa:
VIssa GPS:er har inbyggd kompass. När man läser reklamen så verkar det som om det är en vital och livsviktig funktion...
Någon som har kommentarer?

De flesta GPS:er kan visa kompassriktningen när du rör dig, men om du vill kunna se väderstrecken när du står still så behövs en inbyggd elektromagnetisk kompass.

Behöver du det?
I så fall är funktionen bra...
...annars inte.

Jag tycker det är en trevlig funktion.

/daniel

Men den lär ta mycket ström...och frågan är när man har nytta av den?
 
Re: Re: Re: Inbyggd kompass

gwaihir; sa:
Men den lär ta mycket ström...och frågan är när man har nytta av den?


Jag har en legend och skulle gärna sett en kompass i den. När man stannar för att ta sig en liten funderare så blir GPS'n förvirrad och kartan som var så fint inpassad mot verkligheten tappar helt fattningen och snurrar iväg åt fanders. Det slipper man med en inbyggd kompass, antar jag.

Leif...
 
Re: Nu blir jag förvirrad...

wisher; sa:
Måste man röra sig för att GPS:en ska funka?

Det som troligen avses är att kartan är orienterad efter verkligheten när man rör sig framåt.

Antag att du cyklar längs en rak väg. Då går det att ställa in GPSen så att kartan orienteras så att du ser vägen framför dig som ett rakt streck med de tvärvägar och samhällen du är på väg att passera markerade utmed vägen. Lätt att uppfatta. Din egen postion framgår av en pil med ditt färdspår bakom som en streckad linje och en annan pil visar var norr är.

Om du stannar så blir GPSen lite förvirrad och övergår att visa kartan med norr uppåt i stället. Borde gå att fixa via någon omställning i programmet men jag har inte lyckats med det.

Positionen på kartan visas dock fortfarande helt korrekt.

Thure
 
En GPS räknar ut var norr ligger genom att jämföra den nuvarande positionen med en tidigare position. Ligger den nya positionen väster om den förra så förflyttar vi oss uppenbarligen väster ut och norr ligger då 90 grader åt höger vilket då kan visas på displayen. Står vi däremot still så kan den inte räkna ut åt vilket håll norr ligger, det problemet lösar en del modeller med en elektronisk kompass.

Leif...
 
Förvirringen vid stillestånd blir ibland ännu värre än vad som antytts ovan.
Speciellt om mottagningen är besvärlig (mycket träd, speglande husfasader eller liknande), kan den uträknade positionen varier lite grand, trots att man står stilla. Mottagaren uppfattar detta som om den rör sig lite hit och dit. Om då kartan orienterats i färdriktningen, vilket ofta är lättast att använda, kommer den att svänga hit och dit, efterhand som rörelseriktningen till synes ändrar sig.

Om mottagaren automatiskt kopplar om till magnetisk kompass vid låg hastighet slipper man detta fenomen. Observera dock den grundläggande filosofiska skillnaden: Den av GPS framräknade "kompassen" visar vart mottagaren är på väg. Den magnetiska visar var mottagaren pekar. Håller man mottagaren vettigt framför sig, när man går, kommer de två kompasserna att vara överens. Men om man vinklar mottagaren i sidled, kommer de att skilja sig mycket. Det blir samma fenomen som i en båt, där kompassen visar vart fören pekar, medan GPS visar vart hela båten är på väg. Ligger man och driver kan det skilja hur mycket som helst.

I min GPS använder jag oftast den magnetiska kompassen om jag ska leta upp en viss punkt, som är för liten för att synas bara man kommer i närheten. Är man tio meter från ett hus kvittar det. Det ska vara ett bra dåligt hus om det inte ska synas på det avståndet. Men tio meter från en geocache behöver inte alls innebära att den syns. Då kan jag slå till den magnetiska kompassen, lägga GPS stilla på lämplig plats och gå och snoka lite. Med jämna mellanrum återvänder jag, för att se om positionsbestämmningen har blivit bättre. Ofta blir den bäst om mottagaren får ligga stilla en stund. Men om den då inte hade haft magnetisk kompass, hade jag fortfarande bara vetat att nu anser den att det är 6,43 meter till punkten, men inte i vilken riktning. Även om man rör sig i ett sådant läge, blir det ofta opålitligt, då rörelserna är korta och sker långsamt. Inte mycket att räkna på.

De som använder mottagare som saknar magnetkompass använder sig då ibland av knepet att jämföra siffror i latitud och longitud, och därmed "nolla" varje huvudriktning för sig.

Ska man bara drälla omkring i fjällen och se var man är då och då, kvittar det naturligtvis. Dock kan man ju tänka sig att man vill syfta mot en fjälltopp, som syns vid ett visst tillfälle, men inte senare, när man är nere i en dal. Då kan oftast modeller med magnetisk kompass tillåta sådan syftning (Garmin kallar det Sight-N-Go), under förutsättning att de har magnetisk kompass. Annars vet de inte vart du pekar, när du står stilla och syftar.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.