Friluftskartan ett skämt?

Besökte en kamrat för någon dag sen och beskådade hans nyinförskaffade friluftskarta omr. 1 (N. Lapplandsfjällen) i hans PC.

Maken till dålig karta är det länge sen jag såg, ett gryll av höjdlinjer grova som timmerstockar upptog i stort sett hela kartbilden, färgsättningen var inte bättre, sjöarna var visserligen blå som sig bör, men resten var gul/brunt även dalgångar som är bevuxna med fjällbjörk

Om jag då dristar mig att jämföra med mina egna helformatsskannade fjällkartor som jag har i min IPAQ så är skillnaden enorm

Min kamrat var så besviken att han funderade om han överhuvudtaget skulle bry sig om ladda in kartan i Vistan
/Runar
 
Friluftskartan är vektoriserad.

Friluftskartan är anpassad för vara zoombar och för att visas i den lilla display som finns på en liten GPS och visar därför ganska lite information i översiktlig skala.

Om kartbilden är njutbar att titta på i en PC kan diskuteras. Väljer man att ha med mycket information i översiktsläge så blir höjdkurvorna grova och dominerar kartbilden kraftigt.

Det finns i stort sett lika mycket information i kartan som i pappersversionen av 100.000 delen men man ser inte allt på PCn i och med att mycket information döljs om du tittar på t ex ett utsnitt om 10 X 15 km.

Detta lär gå att komma runt genom att kopiera många små bitar av kartan i stor skala och lägga in i OZI-explorer men det är nog rätt bökigt.

Jag hoppas att Sportmanship i kommande versioner tillåter att man i översiktsläge på PC kan få samma kartbild som på papperskartan eller lantmäteriets CD-kartor. Eventuellt rör det sig om en medveten inskränkning från lantmäteriet för att de skall kunna fortsätta och sälja CD-skivor med terrängkartan och blåa kartan.

Thure
 
Svar till Runar

Deppa inte Runar

Jag håller med om att kartan ser bedrövlig ut när man öppnar den i Mapsource.
Hela felet ligger dock inte i Friluftskartan utan i Mapsource.

Öppna kartfilerna (img-filerna)i t.ex Mapedit så ser du att kartan ser riktigt skaplig ut. Även en nerladdad karta i GPS:en ser bättre ut än i Mapsorce.

Mapedit använder du om du vill lägga till eller ändra något i din Friluftskartan.

Mapedit hittar du här:
http://kgy.narod.ru/util/mapedit/mapedit_e.htm
 
Jag märkte även att friluftkartan inehåller många fel. Här i haninge så stämde inte kartan på flera olika sätt. Gamla obefintliga vägar var markerade som cykelväg och en rondell var utritad i ett extrem stort format samt att en cykelväg i friluftkartan leder en rakt upp på en motorväg. Även sörmlandsleden var på tok fel på vissa ställen och om man följde friluft kartan blev det en äventyrsvandring genom tät skog och branta klippor istället.
Det är för mig lite lustigt att friluftkartan kan ha så många fel när andra kartor från LM är korrekta.

P.S Ursäkta stavningen.
 
Re: Svar till Runar

PRybäck; sa:
Deppa inte Runar

Jag håller med om att kartan ser bedrövlig ut när man öppnar den i Mapsource.
Hela felet ligger dock inte i Friluftskartan utan i Mapsource.

Öppna kartfilerna (img-filerna)i t.ex Mapedit så ser du att kartan ser riktigt skaplig ut. Även en nerladdad karta i GPS:en ser bättre ut än i Mapsorce.

Mapedit använder du om du vill lägga till eller ändra något i din Friluftskartan.

Mapedit hittar du här:
http://kgy.narod.ru/util/mapedit/mapedit_e.htm

Intressant upplysning. Vore värdefullt att se ett par exempel.

Skulle det löna sig att använda mapedit för att publicera bättre skärmdumpar med färdspår?

Är det vettigt att gå via mapedit för att publicera bättre färdplottar med hjälp av Ozi Explorer??

Thure
 
Vad jag har förstått så bygger Friluftskartan på en karta i skala 1:100000, tror f-n då att det blir avvikelser på vägars position och och dåligt med stigar.
Har sett eländet och är väldigt glad att jag inte köpt något exemplar.
Misstänker att Lantmäteriet ville ha för bra betalt för bättre data, men å andra sidan borde Sportmanship aldrig släppt den här skitprodukten.
OK, har inte sett norra Sverige, kanske är kartorna bättre i fjällen?
 
Rörigt med täta höjdkurvor

Provade friluftskartan litegrann i Vistan i Sarek nu i Påskas. Jag tycker att den lätt blir rörig när det är mycket höjdkurvor och det är det i Pårtemassivet!
Kanske det skulle fungera bättre om ekvidistansen på höjdkurvorna berodde på vald detaljnivå?
 
Praktiska erfarenheter.

Jag tror att det är olyckligt att Garmin valt att göra visningen i Mapsource såpass onjutbar på pc/handdator.

Det gör kanske att många avstår från att köpa pga att kartan helt enkelt ser ful ut.

Den är trots detta dock ganska användbar i GPSen vid praktiskt bruk.

Givetvis hade jag önskat mig att grundmaterialet vore mer detaljerat än blåa kartan. Se också http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26194

Thure
 
Re: Rörigt med täta höjdkurvor

Norris; sa:
Provade friluftskartan litegrann i Vistan i Sarek nu i Påskas. Jag tycker att den lätt blir rörig när det är mycket höjdkurvor och det är det i Pårtemassivet!
Kanske det skulle fungera bättre om ekvidistansen på höjdkurvorna berodde på vald detaljnivå?

På Garmin 60C med senaste programvaran är höjdkurvorna inte alls lika "störande" som de varit tidigare då de varit FÖR dominerande på displayen. Ett klart lyft så länge man prioriterar annan kartinformation än höjdkurvor.
 
Följdfel

Där jag bor finns en cykelled som heter Mälardalsleden och går på ”vanlig” vägar. Mälardalsleden är utritad med grönt på Blå kartan. Den gröna cykelleden är 3-5 pixel bred och ligger 1-3 pixel bredvid den vanliga vägen. En pixel på Blå kartan motsvarar 10 x 10 meter på marken.

På Friluftskartan har denna cykelled hamnat som en egen väg benämnd ”Cykelled” och ligger 80-100 m bredvid den ”vanliga” vägen. Detta medför det märkliga, att cykelleden går rakt igenom kraftvärmeverket, genom hus, och över vattnet i hamnbassängen. Följer man cykelleden en längre bit så ”hittar” man förmodligen fler felaktigheter.

Per Brune
 
Tobbe_S; sa:
Vad jag har förstått så bygger Friluftskartan på en karta i skala 1:100000, tror f-n då att det blir avvikelser på vägars position och och dåligt med stigar.

Det bästa som finns i HELA Sverige är 1:100000. Tippar att det är därför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ALj Friluftskartan bara ett skämt - eller??? Navigering 5
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...