Garmin 60

Re: Re: Angående baskarta

matbj; sa:
Jo, men.... Enligt 60C manualen och bilder på sid 28-29 så visas den där med:
"Routable Americas Highway Base Map Lite"
Någon karta måste man ju rimligtvis ha i den enhet man visar i handboken. Det kan vara en prototyp eller så kan det vara organiserat som olika baskartor man väljer mellan i samma enhet (det torde vara ovanligt att man behöver söka bland gatunamn på flera kontinenter samtidigt).
Okej, då får man väl leva med en amerikansk baskarta då...
Det låter mycket osannolikt att Garmin som de första GPS:erna någonsin skulle släppa 60-serien med amerikansk grundkarta i Europa. Därför tror jag att antingen har den en grundkarta som täcker hela världen (jag har inte sett det tydligt uttryckt från Garmin någonstans men det kan ändå vara så) eller så har de som alla andra modeller olika grundkartor beroende var de säljs.

Att sedan en gråimportör kan erbjuda "fel" grundkarta är en annan sak.

Med autorutt finns det ytterligare ett skäl till att ha "rätt" grundkarta och därför är mitt råd precis som tidigare att man köper en enhet som har grundkarta för det område där man oftast använder den.
[Ändrat av PR 2004-01-15 kl 11:24]
 
Noggranhet på baskartor

Hur nogranna är de baskartorna som finns med de andra Garmin modellerna, kan man använda dem (köra bil efter, köra inne i en stad?) eller måste man ha CitySelect eller motsvarande?

Om jag har fattat det rätt så är City Select den man skall använda i Garmin 60:an, så hur stor skillnad är det mellan en baskarta och typ city select?

Om baskartan är lite bättre än world-map så kan man ju lika gärna vara utan, då behöver man ju ändå city select ändå om man skall åka bil.

Sen slipper man ju köpa city select för enklare navigeringar när man är i US!


[Ändrat av fafner 2004-01-15 kl 18:34]
 
Re: Noggranhet på baskartor

fafner; sa:
Hur nogranna är de baskartorna som finns med de andra Garmin modellerna, kan man använda dem (köra bil efter, köra inne i en stad?) eller måste man ha CitySelect eller motsvarande?
Köra bil ja (om du gör det på huvudvägarna), köra i stad nej (om du inte bara skall blåsa rakt igenom på genomfartsleden). Noggrannheten är halvtaskig, de kan visa 50-100 m fel eller mer ibland så man kan inte använda dem för detaljnavigering men vitsen är att autorutten funkar oftast ändå så länge man håller sig kvar på huvudvägen.
Om jag har fattat det rätt så är City Select den man skall använda i Garmin 60:an, så hur stor skillnad är det mellan en baskarta och typ city select?
Stor, grundkartan har bara huvudvägarna medan den detaljerade kartan är - just detaljerad. Varenda liten gata, skogsväg och hela POI-databasen finns i CitySelect (där den har full täckning förstås).
Om baskartan är lite bättre än world-map så kan man ju lika gärna vara utan, då behöver man ju ändå city select ändå om man skall åka bil.
Ja om du ständigt och jämt har detaljerade kartor laddade på precis alla ställen där du är. Zoomproblemet som Anders Persson beskrivit i andra trådar drabbas du dock alltid av med "fel" grundkarta.

Hela CitySelect Europe version 5 är på 1258,9 MB och version 6 lär inte bli mindre. Då du "bara" har 56 MB i 60-serien så är det rätt praktiskt att spara minne genom att ha detaljerade kartor laddade för de ställen där du verkligen behöver dem (städer där du skall detaljnavigera på bakgatorna eller där du behöver POI- och adressökning) och köra på grundkartan om du t.ex. bara skall klämma 80 mil motorväg en dag.
 
Re: Re: Noggranhet på baskartor

[/QUOTE]

Hela version CitySelect Europe 5 är på 1258,9 MB och version 6 lär inte bli mindre. Då du "bara" har 56 MB i 60-serien så är det rätt praktiskt att spara minne genom att ha detaljerade kartor laddade för de ställen där du verkligen behöver dem (städer där du skall detaljnavigera på bakgatorna eller där du behöver POI- och adressökning) och köra på grundkartan om du t.ex. bara skall klämma 80 mil motorväg en dag. [/QUOTE]


Hur många MB är Sverige på i CitySelect Europe 5??
 
En fråga från en ovetande.

Jag har en Vista nu, med MapSource och allt. Kan man använda den MapSource i Garmin 60 och få autorouten att funka, samt att alla färger stämmer för vägar och områden mm?? Eller blir man tvungen att köpa nytt dyrt kartmaterial typ Cityselect??


MVH Tony
 
Tony-Avesta; sa:
En fråga från en ovetande.

Jag har en Vista nu, med MapSource och allt. Kan man använda den MapSource i Garmin 60 och få autorouten att funka, samt att alla färger stämmer för vägar och områden mm??
MG Europe har inte autorutt i enheten.

Eller blir man tvungen att köpa nytt dyrt kartmaterial typ Cityselect??
MVH Tony
Nytt material.

Enligt samma site som tidigare anvisats så är listpris för produkten ca 200£ med hållare och lite diverse.

http://www.globalpositioningsystems.co.uk/accessories_detail.php?accessory_id=999

http://www.gpsw.co.uk säger att det är helt fel och säger att city-select inte kommer säljas löst och att det där visar en helt annan produkt. Jag tror inte på dem.

Jag har beställt en CS från USA så jag räknar med att leva med en amerikansk baskarta. Det tar ju ändå bara några minuter att föra över ett nytt paket med kartor. Jag tyckte det var värt det för ett antal tusen kronor. Svenska riktpriset för 60C är tydligen 7500 kr...

http://www.tvnav.com har ändrat sin hemsida och säger GPSMAP60C - In Stock.
 
Tony-Avesta; sa:
Eller blir man tvungen att köpa nytt dyrt kartmaterial typ Cityselect??
Skillnaden mellan MetroGuide och CitySelect är just möjligheten att få ned autoruttinformationen i GPS:en så CS lär du behöva. Nu vet vi ju inte priset eftersom den inte säljs lös i Europa än men jag gissar att den hamnar mellan 1500-2000 kr vilket jag inte alls tycker är dyrt. Med tanke på att du får (nästan) hela Europas kartor av utmärkt kvalitet med autorutt, sökbara ned på gatunummernivå i större samhällen och med POI-databas så tycker jag det är förvånansvärt billigt. Garmins licens tillåter dessutom att man använder CS på två olika GPS:er om man vill det.
[Ändrat av PR 2004-01-15 kl 23:09]
 
Re: Angående baskarta

sejohas; sa:
The unit includes a built-in International basemap with auto-routing capabilities.

Jag mailade tvnav.com och fick detta svar:

Re: gpsmap60C info
>Hi!
>
> Now when you have the 60C in stock, can you tell me
> if it has an americas or international basemap.

It has an Americas base map with a few world wide city locations.
Thanks.


Darrel Goheen
GPS@tvnav.com
 
Fortfarande ovetande frågar vidare....

Skillnaden mellan MapSource 5,0 eller vad den nu heter den jag har, och City Select Europe, är alltså i första hand att City Select har info för autoroute i GPS'en?? Är allt annat i stort sett lika mellan de olika kartprogrammen?? Har City Select täckning i Norge?

Ett alternativ är ju att sälja min Vista med Mapsource i ett paket, och köpa en Garmin 60CS med City Select E. Den ser ju riktigt läcker ut den nya 60CS, fast tyvärr rackarns stor, samt jäkligt synd att det inte finns möjlighet till lösa minneskort. Fast man har antagligen valt bort minneskort nu när den har USB, fast å andra sidan har man ju inte alltid plats eller ork att kånka med en PC jämt.

Förresten, har Garmin 60CS full autoroute i apparaten?? Ja så att man både kan stå ute i kylan och välja en plats man vill åka till med bilen, och att den då räknar fram alla korsningar sträckor och tider mm. Samt att man kan välja bort vissa vägtyper mm? Om man sen ändå yrar till det under resans gång, kommer den då att automatiskt räkna om vägbeskrivningen och leda den yre rätt till slutdestinationen?? Fick inte riktigt grepp om detta efter att ha läst hela bruksen till apparaten.

Ang den elektriska kompassen, så hoppas jag verkligen att man nu får en 3D kompass, ja så man slipper hålla apparaten absolut vågrätt för att den skall funka. Magellan har ju så på sina nyare mojänger, så varför skulle Garmin vara sämre?? Men jag gissar att man som vanligt inte får vara helt glad... ;-)

Likaså funderar jag lite angående den där stora navigationsknappen i mitten. Är den bara till för upp/ned höger/vänster i menyerna, eller kan man trycka mitt på den och välja/enter som på Vistan? Eller har det ställt till det så illa att man väljer med den och sen måste flytta fingret till en annan knapp för att klicka "enter"?? Det brukar vara kass ergonomi tycker jag!?

Givetvis måste det ju komma en Europamodell med Baskarta över Europa i första hand, och sannolikt blir väl GPS Warehouse en av kandidaterna som säljer dem för vettigast pengar?

MVH Tony
 
Tony-Avesta; sa:
Skillnaden mellan MapSource 5,0 eller vad den nu heter den jag har...
MapSource är programvaran som används i alla Garmin kartprodukter. Gissningsvis har du kartan MetroGuide Europe. Du kan se vilken du har på verktygslisten när du startat MapSource. Till vänster om in- resp. utzoomningsverktygen ser du en droplista. Där står vilken kartprodukt du använder för tillfället. Om du installerat flera kartor på samma dator väljer du mellan dem där. Du kan bara se en karta i taget.
...och City Select Europe, är alltså i första hand att City Select har info för autoroute i GPS'en?? Är allt annat i stort sett lika mellan de olika kartprogrammen??
Ja allt annat i kartorna är så vitt jag vet lika. Däremot använder CitySelect ett kopieringskydd där man måste knyta programmet med en upplåsningskod till serienumret i sin GPS.
Har City Select täckning i Norge?
Ja i version 6.0. Du kan titta i "MapSouce Map viewer" uppe till höger på Garmins kartsidor hur täckningen är för de olika produkterna:
http://www.garmin.com/cartography/
Förresten, har Garmin 60CS full autoroute i apparaten?? Ja så att man både kan stå ute i kylan och välja en plats man vill åka till med bilen, och att den då räknar fram alla korsningar sträckor och tider mm. Samt att man kan välja bort vissa vägtyper mm? Om man sen ändå yrar till det under resans gång, kommer den då att automatiskt räkna om vägbeskrivningen och leda den yre rätt till slutdestinationen??
GPS V klarar allt du säger och jag uppfattar det åtminstone som att 60:an skall klara det och lite till när jag skummar igenom handboken.
Likaså funderar jag lite angående den där stora navigationsknappen i mitten. Är den bara till för upp/ned höger/vänster i menyerna, eller kan man trycka mitt på den och välja/enter som på Vistan? Eller har det ställt till det så illa att man väljer med den och sen måste flytta fingret till en annan knapp för att klicka "enter"??
Antar att den bara är för riktning. Jag gick från Vista till GPS V med en sådan här knapp och jag upplevde detta som bättre vid fordonsanvändning när man har den sittande i en hållare. ClickSticken är däremot bättre när man bär den i handen.
Givetvis måste det ju komma en Europamodell med Baskarta över Europa i första hand...
Jag förutsätter också att den är med "Atlantic" grundkarta när den börjar säljas i Europa ja.
[Ändrat av PR 2004-01-16 kl 02:05]
 
Man får tacka för hjälpen herr Rindar!

Jag kikade lite på Garmins sida och såg att listpriset var $ 350 alltså ca 3000-3500 kr beroende på kurs mm. Rätt svettigt för en sketen skiva, fast man glömmer ju lätt vad som krävts i slit för att få till just denna skiva och dess innehåll, just för att det ser så litet och simpelt ut då man står där vippar CD'n mellan tumme och pekfinger......

Man får väl se vad GPS Warhouse lägger sig på för pris.


MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.