En fråga om gummit på Vistan

Hej.

Jag har ju som bekant för vissa av er en Vista, som jag är mycket nöjd med i stort sett. Men en sak retar jag mig lite på.

När jag haft min Vista i nästan ett år, så började den svarta gummikringlan runt den att såsa runt och lossna. Kletigt lim trycktes fram här och var och kladdade ner fingrar mm.

Min Vista blev i samma veva lite krasslig, varför det blev en tur till England för ett garantijobb, och då påpekade jag även att "kondomen" var på rymmen.

Vistan kom strax tilbaka igen, frisk och glad, med ny och nylimmad kondom.

Jag var lika glad jag med, och började använda Vistan som jag alltid gjort, jag har den väldigt ofta med i bilen, där jag med varlig hand brukar trycka ner den en aning i den mjuka överdelen på instrumentbrädan, så den sen kilas fast upp mot rutan. Det funkar kalasbra.

Nu undrar jag om fler brukar göra så, och om de upplevt att gummit börjar släppa så sakta och halka runt på Vistan!?

Jag undrar varför det släpper, för den skall ju tåla stora tempskillnader står det ju, Och det blir ju knappast i närheten av 60 grader där av värmefläkten, då måste det ju bli varmare en dag i solen!? Och det tål den ju!!

Mitt gummi har alltså börjat släppa igen, och jah måste antagligen limma om det själv denna gång. Frågan är vilket lim man bör använda!? Kanske nåt blixtlim denna gång?! Fast man måste väl se till att det går att ta bort igen ifall Garmin behöver i och glutta vid en ev reparation i framtiden!?

Synpunkter tack!

MVH Tony
 
Tony_Avesta; sa:
Jag var lika glad jag med, och började använda Vistan som jag alltid gjort, jag har den väldigt ofta med i bilen, där jag med varlig hand brukar trycka ner den en aning i den mjuka överdelen på instrumentbrädan, så den sen kilas fast upp mot rutan. Det funkar kalasbra.

Nu undrar jag om fler brukar göra så, och om de upplevt att gummit börjar släppa så sakta och halka runt på Vistan!?

Jag brukar trycka fast min 76S i vindrutan, och precis som du säger så funkar det alldeles utmärk!
Nu har jag bara haft den i 2 eller 3 månader, så jag inte hunnit märk att något börjat släppa ännu.

Och för er som har en 76S och tänker köpa beg bil så kan jag rekommendera volvo 850. Där sitter den som gjuten!
 
Köp en hållare!

Jag skulle satsa på en riktig hållare som man sätter på en mobilhållare vilken i sin tur vanligen monteras i ventilationsgallren. Med Vistans lilla skärm vill jag ha den så nära som möjligt för att se kartan bra. För den händelse man blir inblandad i en olycka är det olyckligt att ha lösa saker som kan flyga runt inne i kupén. Även 150g kan göra skada om de träffar med tillräcklig hastighet.
 
Helt riktigt Rindar.

Fast jag är tveksam om en sån fastsättningsannordning gör någon större skillnad då det smäller, jag gissa att den går i omloppsbana ändå, med galler och allt kanske :)

Jag vill gärna ha den närmare, fast då blir ju mottagningen lätt lidande, då den blir mer skymd av taket mm.

Har heller inte ännu hittat nåt passande fäste heller, Garmins är ju rätt dyra anser jag. Får nog slöjda till ett eget tror jag.

Och detta hade väl egentligen inget med själva gummit att göra?? För jag tror inte att mitt ofog att sätta den mot rutan är ensam bov i det dramat!?

MVH Tony
 
Hej Tony

Innan du tar fram Mora-kniven så kolla en typ av mobiltelefonhållare med gummilammeler i,en typ av universalhållare, där sitter min vista som gjuten.
Finns bla hos Classe o Biltema.

Hälsn. Pär
 
Min avsikt var inte att spela polis

Tony_Avesta; sa:
Fast jag är tveksam om en sån fastsättningsannordning gör någon större skillnad då det smäller, jag gissa att den går i omloppsbana ändå, med galler och allt kanske :)
Jag tror att det är bättre att ha saker sitta fast om det är möjligt och jag ville bara tipsa om det då det då möjligheten finns att folk helt enkelt bara inte tänkt på risken. I åtminstone min bil får jag ta i för att rubba monteringsbygeln (89 kr på Biltema) så den lär tåla en hel del g-krafter. Du får ha GPS:en precis var du vill.
Tony_Avesta; sa:
Jag vill gärna ha den närmare, fast då blir ju mottagningen lätt lidande, då den blir mer skymd av taket mm.
Jag har haft både Vista och GPS V så som jag beskriver och haft bra mottagning där (BMW 3-serie). Har man dålig mottagning är extern antenn ett alternativ.
Och detta hade väl egentligen inget med själva gummit att göra?? För jag tror inte att mitt ofog att sätta den mot rutan är ensam bov i det dramat!?
Instinktivt var min första tanke att kombinationen av solljus och den belastning som det innebär när du kilar fast den gör att gummit släpper, men det är självklart bara en teori. Jag hade min Vista i drygt ett år och inga sådana problem. Å andra sidan var det då inte så varmt som det varit i sommar.

Själv har jag använt Garmins fästen och de fungerar bra i bil. R-A-M ser ut att vara ännu bättre grejor men jag har ingen aning om hur de ligger till prismässigt. http://www.r-a-m.nu/page/1/
 
Gummilimmare

Gummibandet på min Vista trillade av, eller ja, trillade gjorde det inte, men det blev löst, och gled omkring i kladdiga rester av lim.

Jag tog av det och tvättade bort resterna av gammalt lim med ett alkoholhaltigt lösningsmedel. Sedan limmade jag med Scantechs Cyano XL, ett isocyanatlim avsett för att limma gummi mot gummi, plast och stål.

Funkar jättebra. Efter ihärdig använding har det lossnat lite just vid knapparna. Just där gnor man ju mest på gummit, och dessutom limmade jag minst där, för att inte limma fast knapparna. In med ett par droppar till bara, så var det fixat igen.

Anders
 
Rindar.

Helt ok, tog inte illa upp av nåt du skrev.

Anders.

Himla kul att inte bara jag upplevt problemet med gummit ;-) Trodde ju fan det var mitt fel och att jag var unik.

Skall kika lite i min rätt digra samling av sk blixtlim, om nåt är extra lämpat för denna operation.

Tack o bock.

Tony
 
Vista erfarenhet

Har haft min i ca. 1,5 år

Den första lyckades jag få joysticken att gå av men löstes med ett garanti jobb (dvs. fick ny efter 1 halvår)

Problem med gummit lossnar som beskrivs ovan har jag just nu.

Upplever att glaset kunde vara mindre repbenäget kör Vistan till 90 % i fodralet för att undvika repor

Har problem med att fjädrarna inte trycker till batteriet tillräckligt bra utan det kan upplevas som glappt då Vistan får en stöt. Fixas temporärt med att man pillar lite på fjädrarna

Annars nöjd frånsett att när man laddar ned kartor tas gamla kartor bort skulle vilja ha möjlighet att ha information om fyrar (Marine POI database ) plus Mapsource kartorna i samtidigt..

Hlns
Magnus

Marine POI database
http://www.garmin.com/products/etrexVista/download.html

Pss. Om routing fanns i den skulle jag vara riktigt glad ...

Psss. Skulle även kunna lägga in egna Point Of Interests ....
 
Re: Gummilimmare

apersson850; sa:
Gummibandet på min Vista trillade av, eller ja, trillade gjorde det inte, men det blev löst, och gled omkring i kladdiga rester av lim.

Jag tog av det och tvättade bort resterna av gammalt lim med ett alkoholhaltigt lösningsmedel. Sedan limmade jag med Scantechs Cyano XL, ett isocyanatlim avsett för att limma gummi mot gummi, plast och stål.

Funkar jättebra. Efter ihärdig använding har det lossnat lite just vid knapparna. Just där gnor man ju mest på gummit, och dessutom limmade jag minst där, för att inte limma fast knapparna. In med ett par droppar till bara, så var det fixat igen.

Anders
Jag har en Etrex några år gammal. Mitt gummi har börjat släppa alldeles ovanför kontakten där man böjer upp flärpen. Du som har haft väck gummit, har du någon känsla för om detta påverkar vattentåligheten eller inte? Etrexen är ju inte precis känd för att vara helt vattentät.
För övrigt har jag satt fast min GPS på instrumentbrädan med hjälp av telefonhållaren med lameller (Clas Ohlson) som någon nämde tidigare. Böjde sedan till en aluminiumvinkel som jag fäster på instrumentbrädan med kardborreband. Då är det lätt att lossa när GPS:en inte används.

Hans
 
Re:GPS-fästen

Provar för närvarande ett RAM-fäste för 76serien,med hjälp av fästkuddar sitter den som gjuten i en V70 panel,mitt mellan luftgallren ovanför radiospelet.Med dubbla kulleder så håller den GPSén i ett stadigt grepp.Det är lite svårt att sätta in och ta loss 76-an, men uttag och plats för både ext.elkraft tillika ant.anslutn finns.Detta fäste kan monteras i princip hur som helst,våg som lodrätt,och medger skaplig läsbarhet för en närsynt.Kräver dock ext.antenn framför larmindikatorn om man vill att de flesta staplarna ska visa sig på displayen. Betalade 475 sek.för fästet.Antenn via "Natalie" för 300,ett fynd.Cig.kabel kostade 295,men har redan betalt sig,då man oftast tvingas köra med lyset på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
Tony-Avesta apersson850!! Vista och gummit igen!! Navigering 1
CyberJunkie Gummit på eTrex. Köpa nytt?? Navigering 8
Tony_Avesta Vistan och gummit...... Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.