Utenalle?

Jag har använt färdigt min Ericsson 768 och behöver köpa en ny mobil. Finns det någon med erfarenheter av telefoner som passar bra i friluftsliv? Typ fuktskyddad och lite slagtålig.


Funderar just nu på Siemens ME45, lite dyr men med trevliga finesser för jobbet (Outlooksync och stor adressbok). Verkar enligt reklamen vara lite mer tålig än genomsnittet.


/Andreas
 
hej!

jag har själv en siemens.....den fungerar väldigt bra men displayen är väldigt repkänslig....annars så tål den väldigt mycket...
jag har även provat ericssons 320 eller 310 eller vad den nu heter den var jättebra men det fanns ett fel....det är den otympliga antennen, svårt att ha i byxfickan.
nokia släpper snart en ny liten smidig tålig telefon..

mvh erik
 
Rekommenderar Ericsson 320

Hej och tjena!

Ericssons 320 är tålig. Jag har spöat upp den ordentligt, plurrat och tillochmed tappat den i diskvattnet en oförsiktig stund.
Antennen är inte helt fel att bre smörgåsar med, det har jag testat. Dessutom hjälper gummibeklädnaden den att stanna i fickan även om man faller och blir hängande uppochner.
De första versionerna hade lite barnsjukdomar rent mjukvarumässigt, men de funkar rackarns bra nu.
 
Ericsson 310 har hängt med ett tag nu

Den är i högsta grad slagtålig och färskvattensäker.

Saltvatten är det sämre med, då det äter upp kontaktblecken för uppladdning.

Antennen är mjuk och böjer sig utan problem, så den är inte lika otymplig som den ser ut. Men visst är den större än "vanliga" telefoner. Ner i byxfickan går den också, om du inte har så tajta byxor att du har svårt att knäppa dem!
 
Så här är det

Ericsson R250 Pro är förmodligen den mest stryktåliga mobil som tillverkats. Den är dock stor och otymplig och dessutom inte så lätt att få tag på.
Ericsson R310 är den mobil som marknadsfördes ganska hårt i somras för ca 1000 SEK. Den är mindre och inte riktigt lika stryktålig.
Siemens ME-telefoner och Nokias med "hockeyhjälm" når inte upp till samma klass av stötsäkerhet och vattentäthet som R310.
Båda Ericsson-mobilerna är dock relativt gamla (nåt år), och har därför inte samma möjligheter som dagens mobiler som kan synkas med Outlook, köra GPRS, wappa etc.
Det är tveksamt om någon mobiltelefontillverkare kommer att producera en telefon som är lika stryktålig och vattentät som R250 eller R310, kunderna är inte beredda att betala vad det kostar (försäljningen av R310 sköt fart först efter att man sänkt priset till under vad det kostade att utveckla och tillverka den). Produktionen av de båda telefonerna har upphört sen ganska länge tillbaka, det är alltså svårt att köpa en obegagnad.

Alltså hitta en beggad R310 eller köp nån telefon som tål lite grann, typ ME45 (du kan ju alltid stoppa telefonen i en plastpåse (se dock upp för kondens)).

/Håkan
 
GSM tester

http://www.mobil.se/tester/tester.asp?sid=2 kan du läsa om "tester" av de telefoner du är spekulant på. Klickar du sedan på "Jämnför priser" kan du nog hitta någon som har kvar några R310, R250 Pro eller någon annan telefon som inte tillverkas lägre. Givetvis kan du titta på priser på nyare nallar också.

Per Brune
 
Helnöjd med r310..

Hej.

Hade tills för ett halvår sedan en Siemens M35.
Den funkade bra och så, men har knappt några jämförbara prestanda gentemot r310:an. I varje fall inte vad det gäller fukt/stöttålighet.

Å andra sidan hade den en suverän standby-tid.

Men som sagt, jag är riktigt nöjd med min telefon.
Har tappat den i backen, duschat med den, tom. blandat grogg, jag lovar dig, den här nallen pallar det mesta.

Som någon annan sa, så har Nokia en ny "äventyrs-telefon" på G.
Men jag vet inte så mycket om denna.

Mvh//
Henrik
 
R310

310:an brukar finnas på elektronikvaruhusen. Jag köpte en här i Göteborg för en månad sedan på SIBA. Har även sett den på OBS-varuhusen(konsum) för ca 700:- med kontantkort.
Detta har blivit min favorittelefon - bästa hittills. Har haft 768 T28 R380 Har även en T39 på Jobbet.
Det bästa med 310:an är faktiskt att den inte är så himla liten. Dessutom är det bra tryck i både högtalaren och ringsignalerna.

/lod
 
en nackdel med 310...

efter lite mer än ett års användning så har det ljusgrå gummit runt displayen börjat att släppa i ytterkant ( där den normalt är fastklämd mellan plasthalvorna... När jag upptäckte felet så började jag se mej runt på andras 310:eek:r och 3 utav 5 hade samma problem efter ung. 1 års snäll användning.... Har kontaktat Ericsson support per e-mail. Bifogar e-mailet :


"Hej !
Tack för att ni kontaktade Sony Ericsson Contact Center.
Våra rekommendationer är att du låter telefonen genomgå en kontroll hos ett serviceombud. Vänligen se:
http://www.telesupport.se för närmsta serviceombud.
De kan konstatera hur grav skadan är.

Vänliga hälsningar,
/Theresia
Sony Ericsson Contact Center

Vänligen kontakta oss igen om vi kan hjälpa dig ytterligare.
Besök gärna vår hemsida http://www.sonyericssonmobile.com för mer information och support på våra produkter.
mailto:Questions.se@support.sonyericssonmobile.com

Fråga:
Subject: Contact form CWS 4
Product: R310s

Opinion: I december så råkade jag ut för att den ljusgrå "gumeringen" på mobilens framsida har börjat att lossna, det har börjat i höjd med displayen ( mot ytterkanten till), så nu har jag varit tvungen att linda in telefonen i tejp för att gummeriingen inte ska glida upp mer. Nu när jag kom hem från min semester så har jag börjat att kolla runt med andra användare av 310, och inom en vecka så träffade jag 3 personer som hade samma typ av problem. Den här telefonen har jag haft i ungefär ett år ( fick den första utbytt pga mjukvarufel) och lite längre hållbarhet ska väl den ha, speciellt med tanke på att den annonseras som en robust telefon! 1. Hur löser vi detta på ett bra sätt? 2. Påverkas fukttåligheten?"
 
Siemens M35

Efter troget användande av min egna Siemens M35 så kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst med den (speciellt efter att ha betalat 1:- med Djuice-abonnemang i 18 månader). Den funkar bra trots samtal i spöregn både i skogen och i stan, stötar och dessutom är den lätthanterad i sitt menysystem. Dock har den inte badat totalt (ännu...) så det ska jag inte säga något om. Att vara utan antenn tycker jag är en befrielse eftersom jag oftast har telefonen i byx- eller jackfickan, men vill man ha den att bre smörgåsar med kan ju det va bra... ;)
När jag var ute och kikade så jämförde jag ME45 och M35
mycket och den enda skillnaden som jag fick fram av de olika butikerna var att ME45:an hade fördelar som: större kalender med synkning med Outlook och längre standbytid. Dock tycker jag att normalt användande (telefonen på mellan ungefär 07 och 21 med ca 15 minuters samtal per dag) i en vecka mellan laddningarna duger bra. Ska man ha den ute kan man ju ha den bra mycket längre genom att ha telefonen avstängd. (Som jag tycker telefonen ska va när man är ute och användas bara när det verkligen behövs.)
Jag tycker helt enkelt inte det var värt att betala 1648:- mer med samma abonnemang för att få den utökade kalenderfunktionen i ME45:an och dess standbytid.

Slutsats: Vill man ha lite "fräckare" och nyare telefon med kalenderfunktion som är liten och smidig i formatet, så tippar jag på att Siemens ME45 är ett bra val om man är beredd att betala. Är man ute efter en funkis telefon som också ska tåla en del och gå bra att ha med sig hela dagen (inte vara så stor och klumpig vill säga, jämför med Ericsson R 250 Pro) så kan jag mycket väl rekomendera Siemens M35 och förmodligen också Ericsson R 310 enligt de som använt den. Dock ser jag ju helt klart fördelar med Siemens mindre format och längre standbytid...

Lycka till i telefondjungel!

/ Nicke, en nöjd Siemens M35-ägare

PS. Dessutom laddas den ju duktigt snabbt, lite drygt två timmar från tomt till fullt batteri! DS.
[Ändrat av nickelag 2002-02-05 kl 09:58]
 
Ny Nokia

Det kommer en ny stöt,fukt och damm tålig telefon ifrån Nokia nu i februari.
http://www.nokia.se

Har själv en M35 och den har funkat hyfsat.Dock har den sämre vattentålighet än Ericsson T-39!
Helt otroligt.
Skaffa nya Nokian istället!

Magnus
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.