Koordinatsystem Frankrike

Ska åka till franska alperna i vinter för skidåkning. Är det någon av er GPS:gurus som kan tala om för mig som novis vilket koordinatsystem de använder, det funkar väl knappast med RT 90 gissar jag..... Har en Garmin Etrex Legend, finns det någon form av friluftskartor som går att ladda ner i den över alperna?
 
Kartsajten var bra tips, men jag måste bara få tag i någon som kan översätta till mig, min skolfranska är obefintlig eftersom när jag läste, var det var på den tiden Tyskland regerade EU varför jag följdaktligen läste tyska och inte franska, ett val man kanske kan ifrågasätta idag. Hur är det med koordinatsystemet? Vad ska jag ställa in min GPS på? Anyone out there?
 
Utm?

Skulle inte förvåna mig om UTM/WGS84 funkar:

"The rectangular grid system that the French adopted for their artillery fire control is the origin of the UTM system. By the end of World War II, there were over 100 different grid systems in use around the world. To establish a consistent system, NATO standardized on the UTM system for its member nations and it is currently used by the US military for ground military operations." (http://www.mckinleyville.com/cart/cabinet/cab_cordsys.html)

Eller också Lambert? (http://www.i3s.unice.fr/~johan/gps/)

Jag Googlade på "french coordinate system" och 'frankrike koordinatsystem' men fann inget omdelbart. Finns det nån sajt nånstans med nationella koord.system? Annars borde man göra en... I kord.transformationsprogram finns ju en herrans massa system, så det borde finnas nåt samlat.
 
Ok, det låter som argument som håller. Får prova med UTM. Min fundering väcktes av en historia från en UCPA-grupp. Gänget är och åker offpist långt ute i det himmelska vita, när en av grabbarna landar så olyckligt att han bryter benet. Den franska monituern har då varken mobil, GPS eller någon speciell aning om exaxt var gruppen är. En svensk kille har med sig både GPS och mobil, och ringer franska fjällräddningen, uppger koordinaterna på sin GPS och de fattar absolut ingenting..... Till slut förstod de väl ändå varandra, vet ej men hoppas att guiden hjälpte till, och en helikopter kom snart smattrande genom luften, så historien slutade lyckligt, men visar kanske vikten av att verkligen kunna sin GPS, alternativt inte bryta benet.... Tack för hjälpen grabbar
 
Kartsajten var bra tips, men jag måste bara få tag i någon som kan översätta till mig, min skolfranska är obefintlig eftersom när jag läste, var det var på den tiden Tyskland regerade EU varför jag följdaktligen läste tyska och inte franska, ett val man kanske kan ifrågasätta idag. Hur är det med koordinatsystemet? Vad ska jag ställa in min GPS på? Anyone out there?

Prova denna site i stället

http://www.ign.fr/rubrique.asp?rbr_id=1&lng_id=EN

Bertil
 
Toppen, ska kika på det närmare så fort jag hinner, perfekt med sådana tips. Vill bara förtydliga min historia något med att det alltså inte var jag som upplevde den, utan den är berättad i andra hand och jag vill inte på något sätt anklaga guiden för att inte ta sitt ansvar, men historien berättades på det sättet. Har senare hört att guiderna alltid har radio med sig, men det kanske var något problem i situationen som inte framgick. All heders annars åt UCPA för kanonfint koncept
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.