Sätta midjerem på North face duffelväska

Hej gänget!

Ska sticka ut på en långsegling om ett par veckor och behöver därför en mindre väska/ryggsäck för dagsturer och handlingsturer etc. Väskan behöver också vara gansak platt när man inte använder den eftersom vi inte har så mycket utrymme ombord. Tänkte därför på att man kanske skulle kunna sätta midjeremmar på min North face Base camp 30 l https://www.thenorthface.com/shop/e...ffels/base-camp-duffelxs-cww4?variationId=WAJ
Tror ni att detta går och har ni några tips isåfall för att midjeremmarna ska kunna avlasta så mycket som möjligt?

Tack på förhand!
 
Hm. Vad tänker du att midjeremmen i sig ska kunna göra, på en sladdrig duffelväska?
Utan avsikten att märka ord: du tänker styva upp väskan lite lite mer, för att kunna ha ett avbärarbälte? Det behövs ju någon typ av bärande struktur från bältet och uppåt, om du verkligen ska få effekten att du bär med höften/benen, mer än axlarna. (Duffelväskan är ju liksom bara en påse som hänger på axlarna.)
Ett styvt bälte (som förmodligen önskas lite vadderat), inte bara en rem, och sen nån typ av enkel "ställning" inne i säcken.
Eller tänker du midjerem bara för att hålla väskan mot kroppen?

Är det "knöla ihop" väskan du behöver kunna göra av utrymmesskäl på båten, som man kan med en duffelbag, som gör att du helt enkelt inte väljer en "färdig ryggsäck"?
Hur tungt tror du att du kommer att behöva bära, och hur långt? 30 liter väska, kommer du att ha mer än max 10-15 kg i den?
Jag tycker att man kan bära ganska länge/ganska långt med duffelbagens "ryggsäcksremmar" som dem är, men allt i väskan hamnar ju liksom bara "längst ner" förstås. Med kompressionsremmarna kan du ju lite bättre anpassa "fodralet" efter innehållet, hålla det stilla som du packat ner det.

Helst vill du kanske slippa köpa en ny ryggsäck, men annars kan ju typ nästan vilken 30-liters-ryggsäck vara ett alternativ. De kan inte knölas ihop som din bag, men kan bli rätt platta.

Prova att möla ner 10 kg i nuvarande väska och känn hur det känns!
Lycka till att hitta den lösning som passar dig, och förhoppningsvis fler tips kommer som inspiration!
 
Vilken vikt och transportsträcka pratar vi om?

Som redan nämnts så bidrar nog inte ett midjebälte så mycket till bärkomfort, men visst stöd kan den ge, framförallt säkra säcken så den inte flänger. Sådan rem sitter på min löpar-rygga. Inte som avbärare utan bara för att förhindra vobblande när man springer.

Ska du bära tungt men fortfarande använda just den säcken, skulle jag fästa den på en ram. En billig ramväska på second hand som du fäster säcken i. De är vanliga på second hand, undertecknad hittade nyligen en Alaska för 39kr... Visserligen lite medtagen i säcken men bärsystemet var prima.

Här är en inspirerande tråd:

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78434
 
Har man ont om plats på en segelbåt är inte en ramsäck det första som dyker upp i mitt huvud och speciellt inte en Alaska om TS tänker modifiera en duffel på 30 l.

Valet av säck avgörs av hur mycket som ska bäras, hur den kan packas på båten och vad man kan stå ut med i minskad komfort vs nerpackningsvolym.
En säck på 30 liter är inte särskilt stor så den behöver inte vara speciellt stadig om man inte tänker bära riktig tunga grejer i den men en säck med löstagbara ryggskenor kanske är ett alternativ för att få ner packvolymen och samtidigt få en stadig säck (om det är något som behövs).
 
Jag har besökt ca 20 länder med segelbåt (mest som betalande besättning). Till och från båten har jag åkt tåg eller flugit.

Mim senaste väska för mina personliga saker under resan till och från båtarna är nog en North Face Large (undanpackad nu)

https://www.addnature.com/the-north-face-base-camp-duffel-l-tnf-red-tnf-black-461929.html

Men med mig har jag även liten ryggsäck Haglöfs Victor V35 (säkert 10-15 år gammal och knökbar i något stuvutrymme i segelbåten) då vi går iland för att ha mina kameror, vatten att dricka och ev kläder (oftast regnkläder).

Jag skulle aldrig komma på idén att köpa en North Face duffelbag för at använda som ryggsäck. Jag har en liten (kanske 30-40 liter) bag liknad North Face duffelbag för träningskläder, men jag cyklar oftast till/från träningen och då använder jag en av mina cyklar med pakethållare.

Bild: min väska (den röda) snart på väg in i planet på min senaste och kanske sista segling som jag var tvungen att avbryta på grund av familjesjäl och ta första plan hem (jävligt dyr biljett)

Per
 

Bilagor

  • Väska Split IMG_1153 beskuren.jpg
    Väska Split IMG_1153 beskuren.jpg
    56.2 KB · Visningar: 323
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...