Ryggsäck som handbagage på flyget

Många flygbolag är också petiga med att det bara ska vara ETT handbagage. Du får inte ha två väskor, även om deras sammanlagda volym rums i buren.

Jag tänkte på de tidigare beräkningarna om volym i tråden. En ryggsäcks volym är ju vad som ryms i den, men flygbolagens gräns är yttermåtten. Just ryggsäckar har ju många saker som "sticker ut", så en ryggsäck som ryms i flygbolagets 40-literskub rymmer kanske inte mer än 30-35 liter.

Det bästa är väl att försöka sätta ihop en låda med flygbolagets mått och försöka få ner ryggsäcken där.
 
Stora jackfickor är bra att ha!
Brukar fylla mina så mycket som möjligt!
Och en halv stor ryggsäck går bra som handbagage.
Men det här hänt mej ett par gånger att leatherman till har fastnat i genomläsningen och jag varit tvungen att springa tillbaka med den till manuell incheckning. Hur gör ni andra med knivar och liknande i handbage?
 
Stora jackfickor är bra att ha!
Brukar fylla mina så mycket som möjligt!
Och en halv stor ryggsäck går bra som handbagage.
Men det här hänt mej ett par gånger att leatherman till har fastnat i genomläsningen och jag varit tvungen att springa tillbaka med den till manuell incheckning. Hur gör ni andra med knivar och liknande i handbage?

Så lite metallsaker som möjligt i det icke-incheckade. Har fått lämna ifrån mej nagelklippare och andra helt slöa metallsaker och vill man åka med så får man vackert lyda. Flygplastskontrollanter är lokalt på sin lilla plätt på jorden: gud, polis och domstol - allt i ett. :)

Min skoaffär (som först inte förstod varför jag frågade) lovade mej att mina nya skor inte hade någon metalplatta för att styva upp sulan men det visade sig vara fel och då var skorna för använda för att reklamera - surt sa räven.

Att köpa livrem med plastspänne är bortkastat då ändå ingen kontrollant litar på det och man får ta av den ändå.

Att lämna bort en slö nagelklippare men tillåtas att ta med taxfreeinköp på glasflaska, som krossad blir bra mycket vassare känns
märkligt.

Det stora värdet med gula lojalitets-plastbitar numera är inte lounge-acess och wifi utan prio i säkerhetskontrollen.

Såg rykten på webben idag om att USA överväger datorförbud ombord även på avgångar från europa numera - vart är vi på väg?

/Patrik
 
(...) Hur gör ni andra med knivar och liknande i handbage?
Minsta storlekens Victorinoxkniv har jag alltid med och har hittills aldrig blivit stoppad för. Men det lär vara OK med knivblad kortare än 7 cm. På senaste skidresan (Köpenhamn - Geneve) hade jag också med ett litet multiverktyg, men det innehåller inte heller knivblad eller vassa spetsar längre än 7 cm.
Vandringsstavar verkar gå hur bra som helst.

Jag har faktiskt, alla gånger utom en, fått igenom mina lätta stegjärn (Kahtoola) i handbagaget.
Det började med att jag mailade i förväg, med bifogat foto på stegjärnen, till avgångsflygplatsens säkerhetstjänst och fick ett OK till svar - med förbehållet att sista ordet skulle höra till säkerhetschefen på platsen. Kopierade korrespondensen och viftade med papperet framför näsan på sagde chef, som tvekade först men ändrade sig när han sett brevväxlingen.
Jag printar nu ut den varje gång jag ska flyga med stegjärnen, och hittills har det som sagt bara skitit sig en gång, på en östeuropeisk flygplats.
 
Jag har för mig att knivblad på max 6 cm brukar vara OK. Mitt råd är dock att alltid kolla handbagagereglerna för aktuellt flygbolag - på flygbolagets egen site, och inte på någon allmän sammanställning för olika flygbolag. De kan skilja sig inte bara på mått och vikt på handbagaget utan också på vilka prylar som accepteras (det har varit olika t.ex. betr. vandringsstavar). Reglerna kan ju dessutom ändras, så man bör kolla varje gång man ska flyga om man känner med sig att man har någon "tveksam" pryl.
 
Tackar Joanna för ett bra tips! Alltså att kolla med flygplatsen i förväg!
(dumt nog har jag faktiskt inte kommit på det själv).
En fråga till, någon som vet om storleken på tillåten kniv eller liknande på något sätt är standardisera (till 6 eller 7 cm eller nåt sånt) eller om det är upp till varje flygplats och kontrollant att tolka och bestämma detta?
 
På Transportstyrelsens websida listas vad man får ta med i handbagage resp. incheckat bagage, med tillägget "olika flygbolag och andra länder kan ha ytterligare regler och restriktioner för dessa och andra föremål. Kontrollera gärna med ditt flygbolag för mer information". Suck!

Man kan hitta en del intressanta saker om man kollar igenom förteckningarna, t.ex. att knivblad får vara max 6 cm och att tändstickor och engångständare inte får placeras vare sig i handbagage eller incheckat bagage utan måste bäras nära kroppen. Hur många vet det???
 
. Mitt råd är dock att alltid kolla handbagagereglerna för aktuellt flygbolag - på flygbolagets egen site, och inte på någon allmän sammanställning för olika flygbolag. De kan skilja sig inte bara på mått och vikt på handbagaget utan också på vilka prylar som accepteras (det har varit olika t.ex. betr. vandringsstavar).

Då säkerhetskontroll sker centralt och utifrån myndighetskrav är det lämpligare att kolla på (motsvarande) transportmyndigheternas hemsida.

Vandringsstavar är exempelvis accepterade på flyg från Sverige till USA men inte i motsatt riktning.

Tillåten vikt och dimension på handbagage kan dock skilja sig mellan olika bolag (och även inom samma bolag utifrån vilken biljett man har)
 
Oavsett vad Transportstyrelsen eller motsvarande myndighet har för regler, så fungerar det ju ändå aldrig att hänvisa till dem i en säkerhetskontroll!
 
Då säkerhetskontroll sker centralt och utifrån myndighetskrav är det lämpligare att kolla på (motsvarande) transportmyndigheternas hemsida.

Vandringsstavar är exempelvis accepterade på flyg från Sverige till USA men inte i motsatt riktning.

Tillåten vikt och dimension på handbagage kan dock skilja sig mellan olika bolag (och även inom samma bolag utifrån vilken biljett man har)

Håller inte med om att kolla myndighetsregler, flygbolagen kan ha egna mer restriktiva regler än myndigheterna kräver. Myndighetsreglerna är grunden (man inte kan göra avsteg ifrån) så är det förbjudet redan där är det förbjudet. Att försöka få med sig något bara för att det inte är förbjudet enligt myndighet om kontrollpersonal tycker annorlunda är nog slöseri med både deras, din och de i kön bakoms tid.
Är man det minsta fundersam på om det är tillåtet är det sannolikt en sak man BÖR checka in för att slippa problem. Visst kan man försöka hävda sin rätt mot en kontrollant men jag har aldrig sett andra slut på sådana diskussioner än sura miner, incheckat bagage eller kvarlämnad tveksam pryl samt irriterade personer bakom i kön.

Sen får man tycka att reglerna är onödiga, fåniga, bra, säkerhetshöjande eller tidsödande men de ändras inte på en flygplats - de besluten fattas annorstädes.

/Patrik
 
Håller inte med om att kolla myndighetsregler, flygbolagen kan ha egna mer restriktiva regler än myndigheterna kräver. Myndighetsreglerna är grunden (man inte kan göra avsteg ifrån) så är det förbjudet redan där är det förbjudet. Att försöka få med sig något bara för att det inte är förbjudet enligt myndighet om kontrollpersonal tycker annorlunda är nog slöseri med både deras, din och de i kön bakoms tid.

/Patrik
Nu är det så att det inte råder någon större brist på reglering i detta avseende. Titta igenom länken tidigare i tråden så ser du att Transportstyrelsens lista är tämligen väldetaljerad. Problemet är att diskutera med personalen i säkerhetskontrollen gäller om man bestämmer sig för att följa flygbolagens rekommendationer. Ingen säkerhetskontroll kommer att göra avsteg från sina regler bara för att flygbolaget inte har det med på sin lista över saker som inte tillåts ombord.

I och med att passagerare inte skiljs åt efter säkerhetskontroll är det inte praktiskt möjligt (på en större skala) att ha olika regler för olika bolag. Det är klart att man skulle kunna tänka sig att ha flygbolagsspecifika regler som är strängare. Men generellt har jag svårt att tänka mig att flygbolagsspecifika regler skulle vara relevanta utan tillhörande kontroll. Flygbolagen får helt enkelt acceptera det handbagage som accepteras av säkerhetskontrollen. På en mindre skala är det givetvis möjligt att tänka sig bolagsspecifika (eller destinationsspecifika) förbud och en tillhörande kontroll. Ett exempel i närtid är det förbud mot laptops och tablets som införts i vissa gulfstater för flygningar till USA.

Frågan är då vilka som formulerar de handbagageregler som säkerhetskontrollen har till uppgift att kontrollera. På de större flygplatserna i Sverige utgår jag ifrån att säkerhetskontroll handlats upp av och agerar utifrån direktiv givna av Swedavia. Man skulle givetvis kunna tänka sig att Swedavias direktiv är mer detaljerade än Transportstyrelsen men då Swedavia rekommenderar resenären att "läs noga igenom Transportstyrelsens lista över förbjudna föremål innan du packar väskan därhemma." bör reglerna vara relativt väl avstämda. I andra länder fungerar det annorlunda, i USA bemannas exempelvis säkerhetskontrollen av myndighetspersonal direkt och där är det TSA:s rekommendationer till passagerare som gäller.

Men visst, en bättre rekommendation skulle vara att utgå från bagage regler för respektive avreseflygplats (och de flygplatser där man mellanlandar).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
Crilloan bra ryggsäck som kan medföras som handbagage på flyg Transportera 1
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...