Bandmaterial - med längsgående ränder...

Jag har kört fast i ett renoveringsprojekt
(och jag är rätt trött på att köpa in Skarjor bara för att slakta fram råmaterial):

Är det någon här som här som har en idé om var det bandmaterial Haglöfs använder till sina säckar med mera kan köpas?
Banden är normalt 20 eller 25 mm breda* och är vävda så att det ser ut som längsgående ränder i ytan.
20 mm-bandet har 4 ränder och är ~1,1 mm tjockt
25 mm-bandet har 6 ränder och är ~1,2 mm tjockt
Banden förekommer i många olika färger på ryggorna, beroende på huvudsaklig färgsättning - men företrädesvis i svart på bärselarna...

Jag har letat på alla de vanliga ställena, men där finns det tydligen normalt bara band med annan utformning - vilket inte duger för en seriös renovering. Från Haglöfs fick jag ingen reaktion alls när jag frågade...
Hjälp...
/Odd

På höftbältena (och i Y-flex ramrem) finns bandet som 38 mm (~1,4 tjockt, 4 ränder) också, de har jag bara träffat på i svart bland mina ryggsäckar...

* Jag har faktiskt en gång träffat på bandet i 27 mm bredd också (~1,2 tjockt, 6 ränder) - på en sen grön Alaska, alla liknande vi kollat upp har 25 mm band?!? Med 27 mm bandet inklämt i 25 mm spännen - så den Alaskan är sannolikt en feltillverkning gjord med till fabriken fellevererade band. Det är klart bökigt att reglera längden på banden när spännena är 'hålade' för några mm smalare band! Lyckas jag någon gång få tag i rätt gröna band så kommer jag att byta banden på den Alaskan!
 
Senast ändrad:
Nix - jag ringer deras kundtjänst imorgon! Tack!!!
Med lite tur så kan dom ge mig ledtrådar åtminstone...
Jag rapporterar här när jag vet lite mer om det här företaget.
/Odd
 
Det är ju inte så märkligt om du inte hittar exakt den väv som Haglöfs använder som stapelvara i någon butikshyla - de beställer väl antagligen sina egna band, med den färgsättning de önskar? Om de inte själva säljer den vidare kan det nog vara svårt att få tag på samma.
 
Det är ju inte så märkligt om du inte hittar exakt den väv som Haglöfs använder
som stapelvara i någon butikshyla - de beställer väl antagligen sina egna band,
med den färgsättning de önskar? Om de inte själva säljer den vidare
kan det nog vara svårt att få tag på samma.
Jo, men så unika är de nog inte, många säkerhetsbälten har samma invävda mönsterstruktur. Och färgen är inget problem - banden är enfärgade. Och de jag behöver just nu är svarta, vilket borde vara ren standardlagervara... Det är vävningsstrukturen, med vad man vid noggrann syn upplever som längsgående ränder, som gör dem svårhittade. Hittar jag någon som har strukturen, så hittar jag säkert ungefär önskad färg också.
 
Hm, jag hade lite för bråttom i mitt första inlägg - Haglöfs AB har svarat nu,
och mina bekymmer är lösta. Glimrande bra service!

När rätt person på avdelningen After Sales Service uppe i Avesta hade fått min förfrågan på sitt bord så blev det fart - och nog med band av aktuell typ för att färdigställa flera ryggsäcksrenoveringar damp idag ner i min brevlåda! Tänk vad skönt det är med inhemska svenska företag som har levande personal på plats, och med ett hjärta på rätta stället!
/Odd
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...