Kan någon mäta sitt (moderna?) trangia åt mig?

Jag håller på att förfärdiga en brännaradapter till mitt trangia men behöver mått, jag drog ivägnedan citerat mail till trangia men så kom jag på att det är ju helg så det kan ta för lång tid för att jag ska hinna med innan jag åker från verkstan jag har tillgänglig här.

Så om ågon skulle kunna mäta upp ett av sin undere vindskydd åt mig vore det bussigt.
Det ska passa i ett av de moderna undre vindskydden så det är bästa att mäta på dessa.

"Hej, jag håller på att förfina mitt trangia med en multifuelbrännare (ej novabrännaren då jag inte kommer överens med koppbrännare) men kommer behöva byta ut mitt övre och undre vindskydd då dessa är gamla och både saknar bajonettfattning och urtag för bränsleslang.

Jag kommer bygga för det nya vindskydden så jag behöver lite mått:
Jag har mätt upp hålet för brännaren på mitt gamla trangia och fått det till just över 71mm, stämmer detta med dimensionerna på det ny vindskyddet också?
Hur långt från toppen på undre vindskyddsdelen, dvs där brännaren vilar, börjar hålet för bränsleslangen, och hur långt över underkant av köket är det det slutar?

Tack på förhand / Fabian Gafvelin"
 
Vilken modell ?

Det underlättar om du skriver vilken modell (storlek) av Traniga du har. Vad beträffar avsaknad av hålet för bränsleslang, är det lätt att fixa ett hål med borr och fil.

Mina kök är väl undanstoppade i väntan på sommaren.

Per
 
Stora modellen, dvs 25an är det som ska brukas.

Och anledningen till att jag gärna vill ha angivet var hålet för slangen ligger är för att jag inte ser nån mening med att fila upp det mer än nödvändigt om jag bara kan s till att fixera brännaren i rätt läga så det passar.
Blir liksom dubbelarbete coh desutom onödigt stort hål annars.
 
Stora modellen, dvs 25an är det som ska brukas.

Och anledningen till att jag gärna vill ha angivet var hålet för slangen ligger är för att jag inte ser nån mening med att fila upp det mer än nödvändigt om jag bara kan s till att fixera brännaren i rätt läga så det passar.
Blir liksom dubbelarbete coh desutom onödigt stort hål annars.

Oavsett om det handlar om 25:an eller 27:an så har väl själva brännarkoppen sett likadan ut sedan hedenhös? Och därmed monteringshålet.
 
Köpte en gasbrännare till våra Trangiakök nu i höstas. Då fick jag besked om att hålet bör vara 40mm på diagonalen och placeras där den perforerade delen av vindskyddet börjar, räknat nerifrån. Då ska brännaradaptern kunna träs igenom utan att böka för mycket. Hur hålet ska se ut verkar inte betyda så mycket, bara inte slangen kommer i kläm.
Bajonettfattningen har jag helt missat, så jag hoppas att det bara behövs med flerbränslebrännare...
Har inte ändrat något ännu (finns andra i familjen som är bättre på sådant här), utan detta är besked jag fick när jag köpte brännaren.
 
Jag ville bara få bekräftat att det verkligen varit på samma sätt sedan hedenhös...bla därför att det kök jag har tillgängligt här är så gammalt så att det inte har den brännare trangia har nu utan en brännare som ser helt annorlunda ut.

Diametern på hålet för brännaren är det viktiga...hålet för slangen är inte på någr sett avgörande men bra att ha.

Till anna:
Bojonettfattningen är för att fästa över och under vindskydd mot varandra och har ingenting med brännaren att göra. Tidigare trangia saknade denna fattning och delarna bara stod på varandra.
 
Jag håller på att förfärdiga en brännaradapter till mitt trangia men behöver mått, jag drog ivägnedan citerat mail till trangia men så kom jag på att det är ju helg så det kan ta för lång tid för att jag ska hinna med innan jag åker från verkstan jag har tillgänglig här.

Jag kommer bygga för det nya vindskydden så jag behöver lite mått:
Jag har mätt upp hålet för brännaren på mitt gamla trangia och fått det till just över 71mm, stämmer detta med dimensionerna på det ny vindskyddet också?

71.0mm

Hur långt från toppen på undre vindskyddsdelen, dvs där brännaren vilar, börjar hålet för
ca 15mm
bränsleslangen, och hur långt över underkant av köket är det det slutar?
ca 26mm

[/I]

Jag antar att du vet vilken oval form hålet för Gasbrännarslängen har, och det är 35mm i diameter på vidaste stället, och 30mm på smalaste. Det är måtten för det hålet jag har angett ovan. (Hålet används även för reglaget till multifuelbrännaren.)

Hålet för bränsleslangen till multifuelbrännaren är bara 11mm i diameter och sitter 8mm från nedrekanten på vindskyddet, alltså kanten som står mot marken, med uppskattningsvis 70-80 graders vinkel mot hålet för gasslangen.
 
Senast ändrad:
själv tycker jag det är ett himla meck att hålla på att trä igenom bränsleslangen, så jag har slitsat in till det (lilla 11mm) hålet från kanten. Kanten tappar då endel av stabiliteten, men jag tycker det är värt det.
 
Gott, tack så mycket alla! Nu har jag all info som jag behöver, så får vi se vilken modell av adapter det blir när det är klart.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...