Vart ska man leta?

Hej.

Jag är ny inom rodd och skulle vilja veta mer om vart man kan köpa båtar, eftersom jag är motionär och ny i detta så skulle jag helst hitta en begagnad båt att börja med.
Finns det några annons sidor man kan hitta begagnade båtar?
Vart kan man hitta biliga nya båtar?

Jag har skickat ett mail till Evert som är kontakt person på en rodd förening i Halmstad för att forska lite i vad man kan få ut av att vara medlem osv.
Någon här som är medlem i någon rodd klubb i Hallandslän?
Vad kan man få ut av ett medlemskap?


Tack på förhand, Andreas..
 
Vad kan man få ut av ett medlemskap?
Ofta har roddklubbar någon kurs eller prova på-möjlighet. Då behöver du inte ens vara medlem. Sedan ger förstås medlemsskapet tillgång till klubbens båtar.

Innan du köper något ska du besöka roddklubben. Annonslänken här av Åke har jag lite svårt att se poängen med. Innan man tar sig fram med en singel behövs en hel del träning i stabilare båt med rullsäte och sculleråror. Sådana båtar bör en roddklubb också ha för att göra det möjligt för nybörjare att träna, förutom i båtar för flera.
 
Jag håller helt med kaw att det är lämpligt att börja med något stabilare. Själv har jag i mogen ålder köpt en explorer. och trots att jag växt upp på västkusten och rott en del i ungdomen måste jag medge att jag har fullt upp med att klara en något rank båt, rullsäte och scullerårorna. Det är betydligt värre än jag tänkt mig.
Sen blir man kanske lite betänksam när man ser för Puma att han lagt av med andra sporter "på grund av dålig handled". Är rodd rätt sport????

Åke
 
Om man ror rätt behöver man inte belasta handleden. Ror man med fel teknik blir det eventuellt slitage på en dålig handled.

Prova att inte ro med händerna utan med avslappnade armar. På Concept2.se finns det en manual på hur man ror roddmaskin. Den visar rodd-draget och förklarar varför man inte använder handlederna (utom man man vill vinkla årorna - något man måste i en tävlingsbåt).

För övrigt skall man unvika klassiska åror som pesten. Köp ett par med macom-blad i stället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...