Varför rodd?

För mig började det med roddmaskinen på gymmet (Concept) för ca 6 år sedan. Blev såld och skaffade egen till källaren som fortfarande används relativt ofta vintertid. Jag tycker att det är en svårslagen träningsform om man är ute efter "allmän grundträning". Dessutom har min tidigare lite struliga rygg blivit i princip problemfri på kuppen!

Efter några års källarrodd tänkte jag att det vore väl fanken om man ska sitta och svettas på en maskin utan att komma en mm under resten av sitt liv och började forska på "motionsbåtar" för öppnare vatten. I samma veva testade jag att paddla kajak ett antal gånger men tyckte inte att jag fick ut så mycket av det fysiskt (förmodligen mest beroende på bristande teknik?). Kände mig hur som helst mest krum och smått obekväm i sittbrunnen.

Gjorde slag i saken och köpte en Explorer 4,6 våren 96. Premiärturen gick från fastlandet till Ven bland mindre vita gäss. Det kändes minst sagt spännande och jag hade aldrig gett mig in på den premiärrodden om jag inte haft eskort i form av en kompis med styrpulpetare ;-) Väl framme hade jag stora blåsor i bägge händerna men var glad som en speleman.

Vet inte hur det är med er andra men jag ror i första hand för motionens skull och i andra hand för naturupplevelsens. Där jag håller till (i Öresund) tycker jag inte att det är någon större nackdel att sitta "på fel håll" (jämfört med kajak) eftersom det är lika vackert akterut som föröver och risken för kollisioner inte är direkt överhängande.
 
Med sommarställe vid Trälhavet i Stockholms skärgård har vatten alltid varit nära och för att komma ut på det har vi rott. I alla fall några gånger varje sommar. Eftermiddagstur ut till östra Trälhavsgrundet eller Storön på andra sidan farleden. Heldagstur till Kungsholmen öster om Lindalssundet.

Visst har jag varit sugen på att segla i jolle och att paddla, men det har inte blivit av. Suget efter en lite längre tur i skärgården fanns där hela tiden, så till slut sommaren 2001 kom jag iväg på en drömtur med roddbåten. Tio timmars rodd senare (borträknat pauser) hade jag tagit mig till Kulans uddarna utanför Möja. Slutsatsen av den turen var dock att det gick lite väl långsamt.

När jag googlade på "roddbåt" i maj 2006 blev jag helt paff. Jag var helt säker på att min drömroddbåt inte fanns, så säker att jag uppenbarligen inte ens letat på webben efter den (hajar inte). Nu ramlade jag på den direkt. Dessutom en helt ny modell som var mycket billigare än de jag hade kunnat välja mellan om jag råkat googla något år tidigare (hade varit omöjligt motstå åndå gissar jag).

Mina krav som jag tänkt mig på en roddbåt var rullsäte och en köl. Det jag fick var en mycket lättare båt än jag kunnat tänka mig, inte riktigt så okänslig för sidvindsavdrift som jag hoppats, men fullt godkänt. Och det mest fantastiska - det går att ro i motvind! Första upplevelsen var enorm. Från att varit van vid att bara stå och stampa i vågorna flög jag över dem.

Så mitt främsta svar på "varför rodd" är att det är det jag är van vid. Att sitta i en liten båt.

Att det är väldigt skönt att ro gör ju inte saken sämre.
 

Bilagor

  • DSC08001.jpg
    DSC08001.jpg
    92.6 KB · Visningar: 560
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...