Hur många ryggor behöver man... (egentligen)?

avslutad210712

Gäst
Tycker nog att två räcker rätt långt om man kan komprimera lite. En på 40 liter och en större på 80-100 liter kommer man långt med. När det gäller ryggor är jag nog fel person att ge bra råd för jag har några fler än två *S*.
 
Re: Säckar i verkligheten och verkliga behov

johankse; sa:
Som Peter säger det skulle nog räcka....
Men vi vill kunna gå på utflykt snabbt. Cykla till stan snabbt. Ta en paddeltur. Åka ut en kväll på picknick etc. (Det blev 4 olika och delvis packade..)
Vandringssäckarna är en annan femma. Årstiden, klimatet, platsen ställer olika krav på medförd utrustning. Blir turen längre så går det åt mera mat etc.
Vintertid fyller ju dunkläder och ylleunderställ en hel del. För att inte tala om sovsäck och tält.
Andra krav kan ju vara sociala. I uniform vore det mig främmande att inte bära en likadan som de andra...(Bara där bidde det fyra till..)
Så kommer då specialsäckarna som för jakt, klättring, skridskor, etc. (Fyra till...)
I vardagslivet använder jag två, en 30-37 liters, en 40-48liters. På tur och resa något mellan 50-65. (Tre..nä fem till)
Jag har ett antal superlätta, hemmasydda, de är slitvargarna. (sex...)
De rejäla tunga, starka(?), lånar jag mest ut....jag vill ju ha med mig vissa små men bra prylar, inte bära ryggsäck. (Huanemej...Själv vill jag inte flytta på alla i ett lyft.)
Men behöver gör jag bara fyra. Nån vacker dag skall jag ha ett garge sale....

Go tur

Johan K

Herregud människa, jag räknar till 23 ryggsäckar!?! :)

Jag har bara 10 ;) . Fast 3 är dubletter (reservdelssäckar köpta billigt).

I princip ser mina behov ut: en stor anatomisk säck för flera veckor och vinter (ca 120 L), en 50L lätt för korta och lätta turer, 2 ex 70LK (den ena från 80-talet, still going strong) och två 35LK, en 35L löpar/jobbrygga och en 35L kraftigare som mest samlar damm.

Ramisarna (70LK och 35LK) är sköna när det är hett. 35LK med sin luftande ram skulle nog vara min favorit för korta turer om den inte var så s***ns tung i förhållande till storleken.

Äger också 2 ex av uppdragssäcken (Sacci och Haglöfs), perfekta komplement till den största säcken på långturer.

Genom åren har jag använt en rad olika modeller från Kmusen, Norröna och andra tillverkare. Numera lutar jag åt enklare och enklare ryggsäckar utan en massa häftiga specialfuntkioner. Det viktigaste för mig är styv ryggdel (på alla stora säckar) och luftande rygg (alla säckar) samt enkelt handhavande när blodsockret är obefintligt.

//J
 
En till och från skolan att bära tunga böcker i, för dagsturer på fjället, turåkning på skidor eller för cykling. Haglöfs H2O tror jag den heter, vet inte hur stor den är, 20 liter kanske. Min favorit. Den har jag även när jag reser hem från folkhögskolan på de veckolånga loven, jag tycker om att resa LÄTT.

Sen har jag en 70 litare som jag "flyttade" till folkhögskolan med. Lånad av fästmannen dock, så den kan väl inte riktigt räknas...

En 2-liters minikånken som jag har till vardags eller på kortare skidturer. Jättemysig liten väska! Ibland har jag tom gjort helgresor där jag bara tagit med den. Som sagt, jag gillar att resa lätt...

En gammal 30-liters Haglöfs Shosho som jag inte alls gillar. Obekväm att bära och för stor till det mesta. Svårpackad också. Den lånar jag ut till mamma på obegränsad tid.

En gammal vardagssäck på 20 liter som jag inte har hjärta att slänga. Billig från Åhlens som rymmer hur mycket som helst! Jättebra väska, men den är nog snart slängbar... Super att resa med. Inte så skön att bära tungt i dock.


Hur många blir det? 3 eller 5 beroende på hur man räknar. Ska snart skaffa nåt stort att gå på långturer med. Gärna nåt som är kvinnoanpassat.


Edit: Jag har ju en dataryggsäck också. Och en typisk "teknolog"-ryggsäck som jag aldrig använder, en sån som alla Chalmerister brukar ha.

[Ändrat av Aminida 2005-04-02 kl 19:55]
 
Re: Säckar i verkligheten och verkliga behov

johankse; sa:
Som Peter säger det skulle nog räcka....
Men vi vill kunna gå på utflykt snabbt. Cykla till stan snabbt. Ta en paddeltur. Åka ut en kväll på picknick etc. (Det blev 4 olika och delvis packade..)
Vandringssäckarna är en annan femma. Årstiden, klimatet, platsen ställer olika krav på medförd utrustning. Blir turen längre så går det åt mera mat etc.
Vintertid fyller ju dunkläder och ylleunderställ en hel del. För att inte tala om sovsäck och tält.
Andra krav kan ju vara sociala. I uniform vore det mig främmande att inte bära en likadan som de andra...(Bara där bidde det fyra till..)
Så kommer då specialsäckarna som för jakt, klättring, skridskor, etc. (Fyra till...)
I vardagslivet använder jag två, en 30-37 liters, en 40-48liters. På tur och resa något mellan 50-65. (Tre..nä fem till)
Jag har ett antal superlätta, hemmasydda, de är slitvargarna. (sex...)
De rejäla tunga, starka(?), lånar jag mest ut....jag vill ju ha med mig vissa små men bra prylar, inte bära ryggsäck. (Huanemej...Själv vill jag inte flytta på alla i ett lyft.)
Men behöver gör jag bara fyra. Nån vacker dag skall jag ha ett garge sale....

Go tur

Johan K

OJ!!! Det låter som att du skulle behöva läsa "Rensa i röran". Sälj några vettja! Finns säkert några fattiga studenter som gärna skulle köpa några bra ryggor till en billigare penning. =)
 
Jag har en på 35L för dagsturer, handbagage vi resor etc, sen har jag en på 50L och en på 80L.

Kommer att skaffa en till nästa vinter för skridskoåkning, ska köpa en som hänger ner en bit så tyngdpunkten kommer ner.

Kan man ha för många ryggsäckar ??
 
4 ryggor behövs för vandring om man vill ha allt inuti säcken:)

En på 35 l för dags t.o.m. helgturer, en på 52 l för upp t.o.m. 5-dygnsturer, en på 76 l för 6-dygnsturer t.o.m. 10-dygnsturer och en på 100 l för längre tid än 10-dygnsturer. Om man nu inte använder en kåta; då behövs alltid den större säcken.

Raskesven
 
två räcker för mig

Jag har lagt ut en förmögenhet på säckar, bl a
rena misstag. Jag kan säga att jag idag använder
två säckar.

1) North Face Prophet, 65 liter. Den räcker för
en tur på 11-12 dagar, med proviant. Har inte testat
att bära mer. Min längsta rena tälttur hittills
var 13 dar i Norge och då kunde jag proviantera.
De sydliga turerna är längre, och dår jag inställd
på att handla mat. En och annan stugnatt blir
det också, ett nödvändigt ont ibland.

Den är lite nätt så madrasss och tält
sitter i färdiga spännen utanpå. Det gör mig inget,
tvärtom är det viktigt för mig att a) kunna packa upp tältet först, b) packa ned tältet sist - ty då kan
jag packa allt annat när jag är kvar i tältet.

Den har nu följt mig 2 somrar, vilekt blir drygt
60 vandringsdagar. har aldrig haft en säck som sitter
bättre. Fullständigt, men slankt, bärsystem,
vikt 1850 gram

2) Lundhags Dovre, 55 litet. Det är min resväska, t ex vid släktbesök i huvudstaden. Också den som jag
träningsgår med på våren. Använder den även som extra
belastning vid excentrisk träning. Den vore mitt val
för en tur på en vecka, men så korta turer palnerar jag
än så länge inte. Jag tror den väger 1350 gram.
 
Man kan gå åt andra hållet

Om man använder ryggsäcken i väldigt olika sammanhang med väldigt olika vikter så finns det kanske behov av flera säckar. Men som en slags mental lek kan man ju försöka tänka tvärtom. Vad krävs för att man skall klara sig med en enda säck?

För min del, som bara vandrar, ser situationen idag ut så här. Jag har en hemsydd UL-säck som väger under halvkilot. Den rymmer väl en 60-65 liter, kanske lite mer om man proppar den full. Som avbärarbälte en midjeväska med höftstoppning som ryggsäcken "står" på. Midjeväskan väger några hundra gram.

En ultralätt fjällpackning väger 5-10 kg utan mat. Detta oavsett om det är en övernattning eller 20. Jag har burit cirka 16 kg som max, vilket gick utmärkt. Den innehöll då mat för 6 dagar. I sommar räknar jag med att bära mat för 12 dagar som max. Cirka 20 kg vid starten och 7-8 kg när jag avslutar turen.

Den här säcken/påsen är naturligtvis totalt kompimerbar, vilket innebär att den funkar lika bra på en termostur i hemmaskogarna som på en långtur i fjällen. Och den kostade väl ca 50 kr plus eget arbete, eftersom jag använde väv jag redan hade (gammal packpåse och gammalt tält) när jag sydde den.

En Bora 95, som jag haft, väger 3 500 g och funkar väl nästan enbart väl på riktigt långa turer. Men med UL-utrustning behöver man inte den stora packvolymen eller de utmärkta bäregenskaperna. För de 4 000 kr som en lyxsäck kostar kan man istället köpa sig en biljett till något trevligt vandringsområde.

Naturligtvis gillar inte friluftsindustrin den här tankeleken. De vill tt man skall ha en ryggsäck för varje tänkbar aktivitet. Analogt med min favorit på området; after-ski skor. Snart kommer det alltså inte bara att finn ryggsäckar för varje tänkbar aktivitet utan också säckar för att användas EFTER en vandring. Kommer att kallas after-backpacking backpack, med insydda vikter för att man skall kunna varva ned på ett "optimalt sätt" :)

Men lek lite med tanken på en säck, det funkar faktiskt.

Jörgen
 
Re: Man kan gå åt andra hållet

NUI; sa:
Men lek lite med tanken på en säck, det funkar faktiskt.

Jörgen

Med en enda säck skulle jag inte ha något annat val än den största eftersom de mindre säckarna inte rymmer tillräckligt med mat eller har plats för extra skrymmande vinterutrustning. Tilläggas kan att min normala sommarutrustning exklusive ryggsäck väger ca 7 kg och är ganska optimerad, om än inte ultralätt på ngt sätt.

Men det *funkar*, för eoner sedan i lumpen hade vi bara en säck (70LK) som användes även för patrullutrustning 24 timmar (NU), uppdragssäcken kom senare.

//J
 
Re: Man kan gå åt andra hållet

NUI; sa:
För min del, som bara vandrar, ser situationen idag ut så här. Jag har en hemsydd UL-säck som väger under halvkilot. Den rymmer väl en 60-65 liter, kanske lite mer om man proppar den full. Som avbärarbälte en midjeväska med höftstoppning som ryggsäcken "står" på. Midjeväskan väger några hundra gram.

En ultralätt fjällpackning väger 5-10 kg utan mat. Detta oavsett om det är en övernattning eller 20. Jag har burit cirka 16 kg som max, vilket gick utmärkt. Den innehöll då mat för 6 dagar. I sommar räknar jag med att bära mat för 12 dagar som max. Cirka 20 kg vid starten och 7-8 kg när jag avslutar turen.

Jörgen

En ULTRAlätt packning väcker knappast 10 kg utan mat.
Jag packar definitivt inte ultralätt, eftersom jag
har tvåväggarstält och ryggsäck med komplett bärsystem,
och då blir det 15.5-16 kg för en tiodagarstur.
Basvikten är kanske 9 kg. Ultralätt, pja då
får man nog ta av ett kilo på tältet och ett
på ryggsäcken, så jag skulle säga att över
7 kg inte är UL. Det vanliga är väl fem.
Nu verkar det som att du äter
1 kg om dan, kul för dig, behoven är tydligen
väldigt olika. 7 hg är väl vad jag behöver
för att aldrig bli trött eller hungrig
(men jag går ned i vikt).
Maten jag
äter skulle jag storkna av hemma.

JA, själv har jag i stort sett en enda rygga
för friluftsbruk, och det beror på att jag
vet rätt bra vad jag KLARAR att bära.

Jag gymnastiserar mot ischias, har haft problem
med båda hälsenorna (operation resp. gymnastik),
dessutom har jag nu för andra gången en muskelsträckning
i ryggen efter en cykelolycka, och jag gissar att
skadebenägenheten ökar för varje gång.
Så frestelsen att skaffa en 90-liters säck förnöjet att bära för 21 dagar, den har aldrig infunnit sig.
16 kg räcker och blir över. I svår alpin terräng
kan redan en så stor packning vara riskabel.
 
Ultralätt plus vinter

Var gränsen går för ultralätt är väl inte helt lätt att säga. Dessutom flyttar sig ju gränsen hela tiden. Etiketter har ju både för- och nackdelar. Så låt oss säga att jag är på väg mot en ultralätt packning.

Vad jag menade var att med en packning som väger ungefär det jag angav så klarar man sig med en enda ryggsäck. Om man inte sätter konsumtion i sig som en viktig faktor. Det är ju upp till var och en. Jag måste naturligtvis erkänna att jag också samlat på mig ett antal ryggsäckar under årens lopp :)

En intressant fråga är förstås hur man gör för att få plats med full vinterutrustning. Vilket gör att jag inser att jag inte på allvar funderat över hur en ultralätt (eller väldigt lätt) vinterpackning skulle se ut. Och vad den skulle väga. Någon som har några idéer? Vad är det som är absolut nöjdvändigt, och vad väger de lättaste alternativen av detta?

Jörgen
 
3 stycken

Peak Performance 18 L
Tillvardags och när man är ute i busken över dagen

Haglövs Skarja 50-60 L
Lagom storlek när man ger sig ut ett par dagar

Ferrino OVERLAND 80 l + 8 L i extra sidofickor
För längre turer.

Är dock sugen på att skaffa en säck i 30 litersklassen också
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.