Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är en rätt så bra tutorial på att göra en vikknivslida, en snygg användbar och lättmakad historia. Ska man göra en dangler så anpassar man bara bredden (och längden) på bältesöglan så att den passar i en lämplig D-ring (25 mm är en bra bredd/storlek) OCH trär på D-ringen INNAN man limmar fast bältesöglans ände på baksidan av fodralet. Jag har själv glömt det någon gång...

https://www.wikihow.com/Make-a-Knife-Sheath
 
Här är en rätt så bra tutorial på att göra en vikknivslida, en snygg användbar och lättmakad historia. Ska man göra en dangler så anpassar man bara bredden (och längden) på bältesöglan så att den passar i en lämplig D-ring (25 mm är en bra bredd/storlek) OCH trär på D-ringen INNAN man limmar fast bältesöglans ände på baksidan av fodralet. Jag har själv glömt det någon gång...

https://www.wikihow.com/Make-a-Knife-Sheath

Jättebra tutorial, tack!
 
Här är en rätt så bra tutorial på att göra en vikknivslida, en snygg användbar och lättmakad historia. Ska man göra en dangler så anpassar man bara bredden (och längden) på bältesöglan så att den passar i en lämplig D-ring (25 mm är en bra bredd/storlek) OCH trär på D-ringen INNAN man limmar fast bältesöglans ände på baksidan av fodralet. Jag har själv glömt det någon gång...

https://www.wikihow.com/Make-a-Knife-Sheath
Liksom henjon så tackar jag för länken! Uppskattas!

~Paul~
 
Den infamösa ESEE-6P-B med sitt 160 mm långa och 4 mm tjocka blad (tyvärr med fingerurtag), i 1095 kolstål och svart bladbeläggning, HRC 57. Den här varianten saknar den falska eggen.

Det 133 mm långa greppet är i grå Micarta med röda mellanlägg och slidan är i svart Zytel. Endast kniven väger 332g. Tillsammans med slidan väger den 448 g (enligt min brevvåg).

I min samling finns också varianten med falsk egg, utan urtag för fingret. Dess slida är i olivgrön Kydex. Lyckades tyvärr f t inte hitta kniven :(. När den återfinns så tar jag några bilder för jämförelse.
 

Bilagor

  • Min ESEE-6, utan swedge 4.jpg
    Min ESEE-6, utan swedge 4.jpg
    43.9 KB · Visningar: 392
  • Min ESEE-6, utan swedge 3.jpg
    Min ESEE-6, utan swedge 3.jpg
    50.4 KB · Visningar: 403
  • Min ESEE-6, utan swedge 1.jpg
    Min ESEE-6, utan swedge 1.jpg
    49.4 KB · Visningar: 405
  • Min ESEE-6, utan swedge 2.jpg
    Min ESEE-6, utan swedge 2.jpg
    42 KB · Visningar: 398
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 403
Min "EDC" består av Victorinox manager (pennan är viktigare än svärdet!) ;) samt Victorinox multiclip med en kort kedja för fickkniven samt en längre för nycklarna. Nu har jag koll på grejerna.
 

Bilagor

  • IMG_20180424_201015.jpg
    IMG_20180424_201015.jpg
    74.1 KB · Visningar: 372
Den infamösa ESEE-6P-B med sitt 160 mm långa och 4 mm tjocka blad (tyvärr med fingerurtag), i 1095 kolstål och svart bladbeläggning, HRC 57. Den här varianten saknar den falska eggen.

Esee 4 räcker gott och väl, tycker jag.
Jag har aldrig begripit mig på Esee 5 & 6. För att inte tala om en så besynnerlig kniv som TOPS Tahoma field knife: https://www.knivbutik.se/overlevnadsknivar/1605-tops-tahoma-field-knife.html
Eller Moraknivs "Pathfinder".

Hellre yxa eller machete istället för en onormalt lång och obalanserad överlevnads- eller bushcraftkniv.
 
Ett av projekten jsg håller på med. Bahco allkniv, hand forged-made in sweden. Tror den kan bli en favorit i köket
 

Bilagor

  • _20180424_224749.jpg
    _20180424_224749.jpg
    9.8 KB · Visningar: 335
Min "EDC" består av Victorinox manager (pennan är viktigare än svärdet!) ;) samt Victorinox multiclip med en kort kedja för fickkniven samt en längre för nycklarna. Nu har jag koll på grejerna.
Kul, du verkar ha hittat din ideala "laddning". Vi har ju diskuterat det här ämnet i en annan tråd. En hel del har hänt sedan dess och min personliga utrustningen är avsevärt nedbantad sedan dess.

Hur som helst, här är den gamla tråden:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=9407

~Paul~
 
Den infamösa ESEE-6P-B med sitt 160 mm långa och 4 mm tjocka blad (tyvärr med fingerurtag), i 1095 kolstål och svart bladbeläggning, HRC 57. Den här varianten saknar den falska eggen.

Det 133 mm långa greppet är i grå Micarta med röda mellanlägg och slidan är i svart Zytel. Endast kniven väger 332g. Tillsammans med slidan väger den 448 g (enligt min brevvåg).

I min samling finns också varianten med falsk egg, utan urtag för fingret. Dess slida är i olivgrön Kydex. Lyckades tyvärr f t inte hitta kniven :(. När den återfinns så tar jag några bilder för jämförelse.

Tittade själv på den här för ett antal år sedan. Men just choilen fick mig att avstå. Sen är jag ju inte jätteförtjust i exponerad tånge. Men säkerligen en välgjord kniv. Vad fick dig att köpa just den?
 
1. Esee 4 räcker gott och väl, tycker jag.

2. Jag har aldrig begripit mig på Esee 5 & 6.

3. För att inte tala om en så besynnerlig kniv som TOPS Tahoma field knife

4. Hellre yxa eller machete istället för en onormalt lång och obalanserad överlevnads- eller bushcraftkniv.
1. Tyvärr är också ESEE-4 behäftad med samma tillkortakommande som kniven på mina bilder, nämligen det tramsiga och onödiga urtaget för fingret framför handtaget. Om vi nu snackar mindre varianter på knivar av den här typen så finns det enligt min åsikt bättre uppslag.

2. Det kan jag förstå. Mina knivar ingår i samlingen. Till "riktigt" uteliv har jag andra knivar ;).

3. Håller med. Dess utseende är helt klart influerat av Busse Combats modeller som ju haft en stor succé bland amerikanska knivdårar.

4. Visst, varför inte :). Ett alternativ till en stor huggare kan vara en ficksåg/kedjesåg, liten yxa eller en lättare variant av huggare, typ en del modeller som bl a MoS/Frosts har sålt genom åren.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.