Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma!

Beror ju mycket på vad man har för skor och för preferenser.

Jag skulle inte vilja vandra i mina löparskor av främst två anledningar:
1. Mycket mer stoppning som tar upp mer vatten och torkar långsammare
2. De är avsedda för löpning på plan, hård mark och därmed ganska rejäl dämpning. När jag vandrar i skog eller fjäll tycker jag om att ha mer kontakt med underlaget, känna lite skiftningar osv.

Skulle jag däremot gå långt på asfaltsväg där man tar likadana steg på hårt underlag hela tiden så hade jag nog föredragit löparskorna.
 
Efter mycket sökande och läsande är jag fastnat för altra lone peak mid 3.0. Mest för att de är så kolossalt breda i tåboxen och jag attraheras av det halvhöga som jag tänker kan vara mycket hjälpsamt för att hålla ute smuts ur skorna.
Har ni några reflektioner eller erfarenheter av skorna? Hiss eller diss? De har noll drop, vad tänker ni om Det?
 
Du tappar en del fördelar

Efter mycket sökande och läsande är jag fastnat för altra lone peak mid 3.0. Mest för att de är så kolossalt breda i tåboxen och jag attraheras av det halvhöga som jag tänker kan vara mycket hjälpsamt för att hålla ute smuts ur skorna.
Har ni några reflektioner eller erfarenheter av skorna? Hiss eller diss? De har noll drop, vad tänker ni om Det?

Om det är en lätt sko du vill ha så bör den inte väga mer än 300 -350 gram, gärna mindre. (Jag tolkade dina inlägg så att du vill utvärdera hur det är att använda lätta skor.) Tar du dessutom en sko med X-tex membran så kommer den att kräva lång tid för att torka när den väl blivit blöt.

Noll drop gör väl känslan för underlaget bättre.

Det kan säkert vara en bra sko för övrigt men den ser ju inte särskilt lätt ut och jag hittar inga viktuppgifter utom en som säger att "the mens version is quite heavy".
 
Om det är en lätt sko du vill ha så bör den inte väga mer än 300 -350 gram, gärna mindre. (Jag tolkade dina inlägg så att du vill utvärdera hur det är att använda lätta skor.) Tar du dessutom en sko med X-tex membran så kommer den att kräva lång tid för att torka när den väl blivit blöt.

Noll drop gör väl känslan för underlaget bättre.

Det kan säkert vara en bra sko för övrigt men den ser ju inte särskilt lätt ut och jag hittar inga viktuppgifter utom en som säger att "the mens version is quite heavy".
Lone Peak mid väger 225 gram. Lätta och supersköna på mina breda fötter.
 
Det var inte vikten som gjorde att jag valde bort altra lone peak, utan att jag tvekade kring hur den skulle hantera vatten under en fjällvandring. Såg även en Youtube-recension där en kille hade skon delvis under vatten utan att bli blöt, vilket fick mig att fundera över om det är nån vidare sko att vada i. Den måste ju kunna läcka ut det vatten som läcker in.
 
Den ser ut som vanliga Lone Peak i avseende "luftighet" tycker jag. Jag har Lone Peak 3.0 och det är inte en väldrenerad och snabbtorkande sko om man jämför med skor man ser rakt igenom som t.ex. Icebug Mist.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.