Fjällräven skaffar sig monopol på friluftsliv?

Håkan,
man skall nog skilja mellan klädesproducenten Tierra och butikerna med samma namn. Butikerna är (i de flesta fall) egna företag. Tveksamt alltså om till exempel Tierrabutiken i Stockholm kommer få behålla sitt namn eller byta till sitt firmanamn Sasquatch. De säljer ju varumärken utanför Fenix-sfären, vilket ju inte kan tillåtas.

"Prova i affär - köp på webben"
Det fungerar ju bara så länge det finns ett bra utbud av olika varumärken i butikerna - och det är mindre troligt eftersom Fenix håller på att fylla alla segment med sina egna varumärken. Om man skall vara cynisk kan man räkna med att Haglöfs, Optimus, Hilleberg, TNF, Patagonia, Norröna mfl kommer att slängas ut ur Fenixbutikerna och därmed ur den svenska marknaden så fort Fenix har ett eget varumärke i samma segment. Om de inte blir uppköpta först.
 
Vilka butiker skall vi stödja då?

Bara för att Fenix äger en butik blir inte produkterna som säljs där sämre. Det som eventuellt blir sämre är bredden i utbudet. En fjällrävenjacka är fortfarande lika dålig och en Norröna ryggsäck fortfarande lika bra oavsett om Fenix äger butiken.

Jag är emellertid rent generellt tveksam till alltför stora butikskedjor och ensidigt utbud. Jag försöker undvika stora multinationella producenter som genom sin blotta storlek ofta blir lite hänsynslösa mot både konsumenter och handlare. När det gäller Fjällräven upplever jag dock inte samma rädsla för att de som stort bolag kommer att utnyttja barnarbetare, skita i miljöbestämmelser och flytta produktion till svältlönefabriker i diktaturer etc. Storleken är trots allt inte så imponernade. Min farhåga är istället, liksom jag antar att flera av er andra känner, att utbudet av märken och prylar kommer att minska. Redan nu är det samma saker man hittar i Naturkompaniet, Friluftsbolaget och Tierras butiker, med samma priser förstås. Det finns alltså anledning att känna sig lite orolig, men bara på utbudsplanet, inte något etiskt. Så länge utbudet är bra i Fenixbutiker anser jag inte att det finns något problem.

Vad skall man då göra? Jag kommer fortfarande att gå till en Fenixbutik så länge jag tror att de har det jag söker och till rätt pris. Finns samma sak till samma pris i en fenixbutik och en fristående burik tror jag dock att jag skulle prioritera den fristående, men det är nog främst för att den butik jag då tänker på tycker jag har en otroligt kunnig och hjälpsam personal. Det är jag beredd att stödja.

Vad för alternativ finns det då till fenixbutiker? I Göteborg finns vad jag vet Fjällsport och Femmans sport. Finns det andra? Behövs en oberoende hemsida med en lista på bra butiker? Kan ingen göra en undersökning och lägga ut som en uppdateringsbar artikel här på utsidan?

Kalle
 
Inte bara av ondo...

Visst håller jag med om att det finns en risk i att de två dominerande frilufsbutikerna (naturkompaniet och frilufsbolaget) har samma ägare. Dock ska vi inte glömma att det trots allt finns en hel del andra duktiga handlare runt om i landet. I Stockholm finns det förvånansvärt gott om dom, men även i övriga landet finns det många sporthandlare som har ett hyggligt sortiment och kunnig personal (som t.ex. Ceved sport hemma i Karlskoga).

Till Fenix försvar ska man dessutom tillägga att dom förutom på butikssidan inte köpt upp konkurrerande bolag, en annars inte helt ovanlig strategi. Tierra, Primus och Höyfjellsutstyr har istället fått kompletterat fjällrävens sortiment. En stark ägare bakom dessa märken är snarare en garant för att de ska kunna finnas kvar, något som annars inte hade varit helt självklart.

Dessutom har Fenix inom alla de produktområden de är verksamma stark konkurrens från andra svenska tillverkare - Haglöfs, Lundhags, Optimus m.fl. Något monopol där är det alltså inte tal om.

//Uffe
 
Det är utbudet på sikt jag är orolig för.
På sikt är det ju onödigt för Fenix att sälja konkurrenternas varor om de har egna inom samma segment.

Idag säljer de till exempel Norröna, TNF och Haglöfs.
Haglöfs är i mellansegmentet och kan därför ersättas av Fjällrävenprodukter. TNF är ett tekniskt märke som ersätts av Tierra.
Det som saknas i Fenix-ägandet är premiummärken som Norröna och Hilleberg, men det kommer ju inte ta lång tid för dem att skaffa sådana.

Och det är tveksamt om Tierrabutikerna kommer att kunna fortsätta sälja Arc'teryx mfl premiummärken och fortfarande få kalla sig Tierra.

Man kan dra parallellen med dagligvaruhandeln i Sverige, där de stora kedjorna ersätter alla varor utom de starkaste varumärkena med egna produkter (Signum, Blåvitt, Ica-handlarnas etc).

Men det är sant att vissa varumärken (tex Tierra) inte skulle ha överlevt utan uppköp , men det finns inga garanter för att en extern ägare skall vårda varumärket. Särskilt inte när den externa ägaren leds av Åke Nordin, som lär styra stenhårt efter eget huvud.
Kolla bara på Fjällräven, som gått från att vara ett spetsvarumärke till att vara en dassig föredetting som inte kan utveckla nya produkter.

Jag vill inte att Tierra skall hamna i samma fälla.
 
Martin...

visste inte att Tierra-butikerna var fristående. Det ger ju ändå visst hopp om dem, även om de förknippas med märket Tierra i och med namnet på butiken.

/Håkan
 
Jag tror att de flesta är överens om att utbudet
i våra butiker är i fara. Redan nu märks en klar minskning av TNF- och norröna-kläder och en ovilja att ta in dem.

Nån skrev att det finns gott om fristående butiker i Stockholm. VAR undrar en gröning som jag! Frilufts och naturkompaniet är ju lättast att hitta. De har råd att ligga centralt - folk handlar ju där ändå.

Jag vill gärna stödja småbutiken bla för mångfaldens skull.
 
Re: Inte bara av ondo...

ulf_n; sa:
Till Fenix försvar ska man dessutom tillägga att dom förutom på butikssidan inte köpt upp konkurrerande bolag, en annars inte helt ovanlig strategi. Tierra, Primus och Höyfjellsutstyr har istället fått kompletterat fjällrävens sortiment. En stark ägare bakom dessa märken är snarare en garant för att de ska kunna finnas kvar, något som annars inte hade varit helt självklart.

- Fjällräven var en tillverkare av friluftsutrustning
- Tierra var en tillverkare av friluftsutrustning
- Friluftsbolaget var en butikskedja för friluftsutrustning
- Naturkompaniet var en butikskedja för friluftsutrustning
- Högfjellsutstyr var en butikskedja för friluftsutrustning
- Primus var en tillverkare av friluftsutrustning

Fjällräven och Tierra har samma typer av resurser (produktutveckling och tillverkning för kläder). Tillverkning kommer man (har gjort?) att lägga i samma fabriker för att få volym och få ner kostnaderna. Om man följer mönstret vid andra sammanslagningar så kommer man oxå slå samman produktutvecklingen (för att minska administrativa kostnader etc), då är risken uppenbar för att de två märken kommer att ha samma typ av design. Alltså är marknaden i princip ett märke fattigare.

Fjällräven och Primus kompletterar varandra, alltså ett ganska ofarligt uppköp, egentligen.

För att nå maximala volymfördelar i försäljningsdelen så gör man så stora inköp som möjligt. Dvs Friluftsbolaget, Naturkompaniet och Högfjellsutstyr kommer på sikt att få i princip samma sortiment (om nu de tre namnen namnen behålls).
Och för att få absolut störst fördelar så försöker man sälja så mycket så möjligt av sina egna produkter. Dvs släng ut så många andra märken som möjligt, som inte tillhör "familjen".

Det är framtiden.

/Håkan
 
Håkan,
jag är osäker på butikerna i Malmö och Göteborg, men Tierrabutiken i Stockholm drivs av Sasquatch som också verkar vara importör för Arc'teryx.
När Fjällräven köpte Tierra snackade jag med butikens ägare, och han uttryckte en viss osäkerhet om huruvida han skulle forsätta med Tierra i framtiden, och även en osäkerhet om Tierra skulle tvingas ge efter och bli poppigare.

Ann,
kolla korsningen Vasagatan/Kungsgatan. Där finns både Tierrabutiken/Sasquatch och Sportkompaniet Tip/Top. Tiptop är en av Sveriges bästa butiker. I solna finns KG Jonsson, också enastående.
 
Re: Vilka butiker skall vi stödja då?

I Göteborg så är det väl Fjällsport, Femmans sport och Kanotcentrum som är kvar av de "fristående" butikerna. Av någon underlig anledning så är det just dessa butiker jag brukar handla i, och då framförallt hos Fjällsport... :)
 
Femmans sport...

...kan väl knappast kallas fristående eftersom det väl är en Team Sportia-butik? Men de är onekligen bra.

Fler tips:
Uppsala: Fjällskog (som ju faktisk är en ÅTERKÖPT Friluftsmagasinet! Upp till kamp!)
Recon Vildmark finns på webben, men kan även besökas i Uppsala.
 
Nordesjo; sa:
Fenix Outdoor? Lenin Outdoor!
Det innebär att det kommer bli ännu svårare att hitta det man vill ha, eftersom endast ett fåtal småbutiker i storstan nu är fristående.

Läskigt!

I våras var Naturkompaniet / Friluftsbolaget på väg att inte få sälja t.ex. Optimus Nova, vilket personalen i butiken gärna ville göra, men det enda svaret man kunde få från ledningen (d.v.s. över butikchefsnivå) var att man inte hade bra kontakt med Optimus försäljare. Med facit i hand att Fjällräven nu gått ut med att man köpt upp Primus, blir man ju skrämd att Optimus då inte ska få finnas kvar i butikerna. Som tur var vann butikspersonalen över ledningen och t.ex. Optimus finns nu åter i butikerna Naturkompaniet / Friluftsbolaget, men var ska det ta vägen??? Var det verkligen dålig "kontakt" eller var det ett väntat uppköp av Primus som låg på lur och därmed ett sätt att försöka få bort Optimus från hyllorna???
Och johanl (Johan Lundström), jag kan bara hålla med dig, på marknivå tycker jag butikerna är kalas i många fall, men snacka om att bolaget är toppstyrt! Trist, men sant.


/ Nicke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.