Konsumentansvar(Hak utstickare)

Barnarbetare

Låt se. Ska man skita i att köpa saker som tillverkade av barnarbetare?

Ok då skiter alla i det. Men vad händer med barnen och deras familjer. Dom kankse är dom enda som drar in någon form av lön till familjen.

Jag stödjer inte barnarbete eller slavarbete på något sätt. Men som vi se på det (västerländskt sätt) kanske inte stämmer överens med deras. Om det nu är i Afrika eller Asien. Det är ju trots allt olika kulturer och andra synsätt.

Sen så är det ju ett rent h-e att vara etiskt rikigt när det gäller inköp. Kankse firman som säljer artikeln är ok men hur äe det med underleverantörer???
Ska man hålla ordning på allt det så måste man nog ha en liten bok med sig
 
Jag tror inte att vårt och andras sätt att se på saken skiljer sig så mycket. De allra flesta föräldrarna vill nog skicka sina barn till skolan om de har råd med det. Det kan nog vara ett problem om barnet försörjer familjen. Men om företagen tvingas betala anständiga löner till arbetarna kommer de att ha råd med vuxna anställda och vinner inget på barnarbete.

Jag håller med om att det inte går att hålla reda på underleverantörer etc. Men om märket är ok kan man kräva att de skall se till att produkten tillverkas under anständiga förhållanden. Egentligen borde det vara ett villkor för försäljning i Sverige/EU så att den enskilde konsumenten skulle slippa hålla reda på allt.

För oss är det kanske enklast att påverka våra "egna" svenska märken. Vet någon hur Haglöfs, Fjällräven, Hilleberg, Klättermusen, Tierra med flera sköter sig?

Och hur sköter sig andra märken som North Face, Patagonia, Marmot, Arcteryx etc?
 
Re: Barnarbetare

Aardwolf; sa:
Ok då skiter alla i det. Men vad händer med barnen och deras familjer. Dom kankse är dom enda som drar in någon form av lön till familjen.

Jag stödjer inte barnarbete eller slavarbete på något sätt.

Men med just det resonemanget så kan man stödja i princip vad som helst. Barnarbete är fel (kolla med FN) och det gäller att få bort det och reformera de ekonomier som använder det.

Man kan lika gärna kan säga att familjerna behöver inkomsten om prostituerade småpojkar i Thailand, eller valfångare i Japan. Även den betald mördare behöver nog sin inkomst (ja jag vet det är att dra det långt, men det är medvetet från min sida).

Att döva sitt samvete med att det onda kanske för något gott med sig är helt fel, och bör inte uppmuntras.

mvh Christian
 
Heja Patagonia

Hej!
Jag tycker att det förs mycket intressanta diskussioner här på forumet. Jag vill gärna stödja företag som jobbar med såna här frågor. När det gäller företag som har ett starkt miljöengagemang så är ju Patagonia något av ett föredöme. Därför tittade jag lite på deras hemsida efter mer etiska frågor som barnarbete. Det visar sig att de även på det området verkar vara föredömliga. Detta har jag klippt ur därifrån: http://www.patagonia.com/custserv/product_faqs.shtml#countries

”We manufacture goods in China, Malaysia, Turkey, the U.K., the U.S. and other countries. In addition, garments assembled both in and out of the U.S. contain parts manufactured both in and out of the U.S.

The use of prison labor, forced labor, and sweatshops is wrong, and such operations cannot produce the world's best outdoor products. We have selected manufacturing partners based on their exceptional (by any measure) working conditions and quality of work. These businesses provide a much higher-than-average wage for the people working there.

Patagonia's Production Team believes Patagonia products belong only in facilities that any Patagonia employee or customer would find acceptable upon a personal visit. In the course of work, our Production staff regularly travels to every production location to manage the more traditional agenda of our business such as quality control, delivery schedules and cost negotiations, as well as to observe the working environment. We recognize the inseparable linkage between social consciousness and quality manufacturing.

In addition, we fund independent ethical audits of every production facility, both domestic and international. These audits include an examination of issues such as wages, hours of work, age of workers, among other criteria. We have committed to a complete audit of each facility every year.

Patagonia is a founding member of the Fair Labor Association (F.L.A.), originally known as the Apparel Industry Partnership. President Clinton convened this group in 1997 to address these issues, and we share the F.L.A.’s Code of Conduct. ”

Tack för det Patagonia! Det vore kul om andra företag också (bland annat våra svenska) kunde vara lite mer aktiva på den här fronten.
 
Jag vill inte ifrågasätta Patagonias policy men finns det oberoende bekräftelser på deras uppgifter?
Nike är känt för sina "sweatshops" och de har också uppförandekoder. Men att följa dem är ju en helt annan sak.
Finns det någon konsumentorganisation eller liknande som kontrollerar sådana uppgifter?
Nu tror jag i och för sig att Patagonia sköter sig mycket bättre än Nike.

Kanske skulle man skriva ett mejl till svenska märken och fråga vad de har för policy.
 
mm..

Jag skickade iväg ett par mail till några Svenska tillverkare, kul att se vad dom svarar.. De Norska produkterna har jag bojkottat sedan länge tack vare deras rovdjurspolitik och andra dumheter de sysslar med mot djur!
 
Re: mm..

FJS90/91; sa:
De Norska produkterna har jag bojkottat sedan länge tack vare deras rovdjurspolitik och andra dumheter de sysslar med mot djur!


Det är väl inte de norska friluftsföretagens fel?? Eller har jag missat något i norsk rovdjurspolitik? Har friluftsföretagen uttalat sitt stöd för rovdjursjakten?
Jag trodde det var norska staten som stod bakom avskjutningen av rovdjur och de andra dumheterna.

/ Niclas
 
Re: Re: mm..

Niclas; sa:
Det är väl inte de norska friluftsföretagens fel?? Eller har jag missat något i norsk rovdjurspolitik? Har friluftsföretagen uttalat sitt stöd för rovdjursjakten?
Jag trodde det var norska staten som stod bakom avskjutningen av rovdjur och de andra dumheterna.

/ Niclas

Som jag tidigare sagt så väljer man fritt hur man använder sitt konsumentansvar.. Jag väljer att bojkotta alla Norska produkter för att dom har en jävligt taskig inställning till djur överhuvudtaget. Detta är samma sak som när media gick ut och hetsade till bojkott av alla Franska produkter när Frankrike genomförde sina provsprängningar, det var ju inte vinodlarna som sprängde atombomber eller hur? Men då var det ingen som sa något.... Så tills den dagen då Norge slutar med sina dumheter så kommer jag personligen att bojkotta dom!!

Jag kräver aldrig att någon skall hålla med mig.. Det enda jag kräver är att folk har en aktiv tanke!!
 
Ann,

om du skall ifrågasätta alla felaktiga särskrivningar i detta forum så har du dig en heltidstjänst. Men lycka till, jag stöder dig i kampen!
(Jag tror inte jag sett ett enda varumärke eller firmanamn sammanskrivet på rätt sätt här - typ Lundhagskänga eller Windstopperjacka.)
Men frågan kvarstår: hur är en utstickare när den är hak? :)
http://www.skrivihop.nu

Niclas,
Norge är väl så vitt jag vet en demokrati? Det innebär att folket och företagen i landet kan ställas till svars för vad regeringen gör.
Så det är klart att man kan bojkotta norska friluftsföretag för vad Norge som land gör - om de inte uttryckligen visar en annan åsikt.

Det är till exempel klart vettigare än att bojkotta ickedemokratiska länders varor eller att hindra införsel av läkemedel till Iraks folk för att deras diktator är knäpp i huvet.
 
Re: Re: Re: mm..


Jag kräver aldrig att någon skall hålla med mig.. Det enda jag kräver är att folk har en aktiv tanke!! [/QUOTE]

Jag håller inte med dig, men jag respekterar ditt ställningstagande.

Och jag håller med dig om den aktiva tanken!!

Den kan förändra allt...

/ N
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kroppe Konsumentansvar, monopol, priser m.m. Butiker och leverantörer 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.