Ska man bevara varenda gammelskog?

Tur att vi har rationellt tänkande här Finns en vanlig fågelart så kan vi utrota resten. Skönt att höra., ut och döda djur grabbar.

Mera allvarligt, resonemanget visar en total avsaknad för förståense för fungerande ekosystem, och även på ett synsätt där människan bara har rättigheter, inga skyldigheter.

Med det synsättet är dock förståelsen med oss som vil ha en diversifierad natur nog nära noll


Det jag menar är att det kanske inte är så farligt om den svenska populationen av vitryggig hackspett skulle utrotas för att en annan hackspettsart av samma släkte är vanlig i Sverige inte för att kråkor är vanliga.
 
Delar Almgrens syn på diversifierad flora och fauna. Många "reservat" var odlade skogsåkrar och blev inte bättre utan gallring och skördning.
 
Det jag menar är att det kanske inte är så farligt om den svenska populationen av vitryggig hackspett skulle utrotas för att en annan hackspettsart av samma släkte är vanlig i Sverige inte för att kråkor är vanliga.

Sorry, men denna syn på flora och fauna anser jag vara helt förkastlig. Detta är inte en övning i all fylla i ett excelark där man ska ha en box i rutan "hackspettar" för att få godkänt.

Vilken rätt har vi att utrota djur inom Sverige?
 
Det jag menar är att det kanske inte är så farligt om den svenska populationen av vitryggig hackspett skulle utrotas för att en annan hackspettsart av samma släkte är vanlig i Sverige inte för att kråkor är vanliga.

Du borde läsa på lite grann. Har du t ex hört talas om begreppet paraplyart? Vitryggen brukar betraktas som en sådan, även om den kanske inte är en optimal paraplyart, vilket bland annat diskuteras i den länkade pdf:en.

Länk
 
Det jag menar är att det kanske inte är så farligt om den svenska populationen av vitryggig hackspett skulle utrotas för att en annan hackspettsart av samma släkte är vanlig i Sverige inte för att kråkor är vanliga.

Farligt för vem ? Om alla länders populationer av vitryggig var hotad och alla tänkte som du så hade den snart varit utrotad från hela planeten. Farligt blir det att tänka kortsiktigt.

Mvh // Johannes
 
Och en annan sak som är värd att påpeka är att bara 25 av dom 70 akut hotade skogslevande arterna finns i Norrland och Dalarna många av dom hotade arter är beroende av ädellöv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...