Fjällräven skaffar sig monopol på friluftsliv?

Butiker i Stockholm

Någon frågade, så jag svarar:

Sportkompaniet, Kungsgatan
Sasquatch, Vasagatan (bästa klätterbutiken)
Mountain Works, Mäster Samuelsgatan (Mountain Hardwear, Mammut)
SeaLife, Sturegatan? (Mountain Hardwear, Marmot, Patagonia, Klättermusen, TNF...)
Samt inte att förglömma, Alpingaraget och KG.

Ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte så hårt vad gäller Friluftsbolaget/Naturkompaniet. Dom hade mest skräp tidigare typ Fjällrävenbrallor & Meindlkängor och får nu ännu mera skräp, jaha????

Sasquatch har det mesta inom klätterutrustning, det dom inte har kan dom ta in, samt en otroligt kunnig och trevlig personal. Sportkompaniet har resten eller tar in resten. Dessutom får man 10% rabatt på Sasquatch/Sealife om man är med i SKK och samma rabatt på Sportkompaniet om man är student. Vilket man KNAPPAST får på NK/FB.

Bor man inte i Stockholm kan jag dock förstå om man surnar till eftersom den enda affären kanske är NK/FB.
 
Naturkompaniet i Västerås (och Gävle?) är ju till skillnad från övriga butiker i kedjan drivna på franchisebas. Jag undrar lite hur deras situation kommer att förändras nu när Fenix kopplar greppet. I vilket fall kan man än så länge hitta Marmot-sovsäckar, Columbia-byxor (deras convertibles är utmärkta) och tom en Arc'teryx-ryggsäck hos dem.

Thoralf som har butiken tillsammans med sin fru är i alla fall en sann entusiast och jag rekommenderar ett besök.
 
NK, bolaget och produkterna

Intresant disskusion. Tänkte göra ett litet förtydligande:
Berghaus försvann främst pga att leverantören försvann från svenska marknaden.
Mycket av produktutbudet styrs av tillgång på bra leverantörer som kan garantera leveranser, där har vi ett problem i Sverige, vi lever lite på marginalen vad gäller volym och därför så blir det problem om en aktör i Europa vill köpa ett stort parti, då stryker man helt enkelt bort sv från listan. Inga varaor blir konsekvensen, och nästa år så skippar man det varumärket därför att de inte kan garantera leveranser. Nästa problem blir att varor från US är till viss del kvoterade, dvs har den svenska agenten beställt 20' par teva som tar slut så är kvoten uppfylld.

Problemet, eller möjlighetet, för Nk/Friluftsbolaget är att man har två varumärken med lite olika profil, Nk fungerar främst i storstäder och Fb på landsbygden/mindre städer, detta kan man naturligtvis utnyttja till att just exponera varumärken som säljer på rätt plats, tex så tror jag att marknaden för Arcteryx/Patagonia (som ex) är klart begränsad i Borås medans den dessa förmodligen har ganska stor potensial i tex Stockolm/Göteborg. Vilket skulle kunna leda till att Koncernen har dessa vm men inte alla butiker, på samma sätt som Fjällräven inte finns i alla kokncernens butiker(med förutsättnign att de har ett fungerande centrallager).
Eftersom Fenix Outdoor är börsnoterat så kommer nog mycket att styras av vinst och marginal.
Så länge som Sverige är en så liten marknad (och långt från de europeiska centrallagren) så kommer vi att få leva med att priserna är högre och utbudet mindre.

- Anders
 
Det förklarar saken

Tack för uppklarande info.
Jag hade börjat undra vad det egentligen handlade om, när butiken Fjällräven i Oslo, plötsligt hette Friluftsbolaget, och därefter, och ännu plötsligare, fått ny skylt med namnet Skandinavisk Høyfjellsutstyr.

Kan dom inte bestämma sig nångång - tänkte jag.

Anders.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.