Konsumentansvar(Hak utstickare)

Re: Tillverkning

malindo; sa:
I princip all konfektion och stor del av skorna inom sport och fritidssektorn sys upp i Asien (Kina, Malaysia, Vietnam etc)., dvs länder där man inte än kan stava till ordet demokrati, trots att vissa av dem nu uppnâtt visst lokalt válstând. Lánder som Korea, och i vissa fall t.o.m Kina börjar redan ráknas som högprisländer av de stora multinationella tillverkarna.

Eftersom så många av de stora producenterna beter sig på det här sättet är det ännu viktigare att värna om de företag som inte gör det.

ex. Klättermusen, Hilleberg (syr i estland)
Patagonia som det skrivits om tidigare ställer höga krav på sina fabriker.

Dock, vilka etiska krav dessa tre ställer på sina fabriker vet jag inte men man får börja nysta i någon ände och leta upp företag som man kan "lita" på och som har justa värderingar.

/ Niclas
[Ändrat av Niclas 2002-07-15 kl 15:35]
 
Hilleberg har ju fördelen att faktiskt äga sin fabrik i Estland. Då blir ju prioriteringarna lite annorlunda än om man på Ikea-vis använder sin storlek till att pressa de olika leverantörerna.

Att äga fabriken är väl den metod som har bäst etiska förutsättningar, även om det inte är någon garanti.
 
Du bojkottar alltså norska varor för att den norska politiken är dålig. För att de skall ha en chans till effekt så måste väl friluftsföretagen vara medvetna om att du bojkottar deras varor och varför.
Skriver du brev eller säger du till din lokala handlare?

Själv har jag precis gynnat Norge med en Bergansryggsäck... :)
 
Retrovirus; sa:
Du bojkottar alltså norska varor för att den norska politiken är dålig. För att de skall ha en chans till effekt så måste väl friluftsföretagen vara medvetna om att du bojkottar deras varor och varför.
Skriver du brev eller säger du till din lokala handlare?

Själv har jag precis gynnat Norge med en Bergansryggsäck... :)

Jag bojkottar allt som har med Norge att göra, det finns andra länder och tillverkar som finns med på min bojkottlista så Norge är inte exklusivt. När debatten dyker upp så sprider jag min åsikt, mer tänker jag inte göra.. Nu är det ju så att Norge vet om att deras djurpolitik inte är så väldans populär runt om i världen.. Därför anser jag att det inte ligger hos mig att informera varenda tillverkare eller handlare i Norge om varför jag inte handlar deras produkter, märker dom en minskning i försäljning så kommer dom att undersöka roten till detta och därmed få reda på varför det har blivit på detta sätt.

Hela tanken med konsument ansvar är att man utan att lägga så mykket tid kan påverka och skicka en signal om att något är fel. Vissa människor sysslar med sådant här på heltid, dock är det så här att vi andra måste producera något i samhället för att andra skall kunna syssla med övriga saker.

Oavsett storlek på ett samhälle så måste en skaffa föda för två om en kojja skall byggas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kroppe Konsumentansvar, monopol, priser m.m. Butiker och leverantörer 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.