Göra yoghurt i vildmarken?

Jag är lite kinkig med maten på morgonen och det skulle verkligen vara ett plus om jag kunde få yoghurt till frukost på längre paddlingar och vandringar.
Jag hittade ett tips på nätet där någon gjort yoghurt under en långsegling, med frystorkad yoghurtkultur, torrmjölk och vatten. Det ska värmas till drygt 40 grader och sen hålla den temperaturen i sex timmar. På segelbåten hade de en särskild apparat som höll värmen, men jag kom att tänka på att en mattermos kanske skulle kunna göra det jobbet.
Jag är sugen på att testa detta, är det någon här som har provat eller vet något mer?
 
Haha, du tajmar väl - det pågår just nu en diskussion om just detta i denna tråd. Skogsbaronen har lyckats, medan jag själv fortfarande famlar i blindo.

Ämnet är ju lite OT i tråden ovan, så jag föreslår alla inblandade, att vi flyttar den fortsatta utredningen till denna tråd.
 
Två försök, ett med min egen surdeg och ett med torkad surdeg inköpt på ICA, är nu riggade under "fjällika" betingelser. Bara att röra ut surdegen i Nidomjölken gav en härligt syrlig smak, men vi får väl se om och (framförallt) hur fort det blir någon fil.
Äterkommer med rapport :)
Redan efter en natt smakade mjölken i bägge proverna lite syrligt och underbart gott, och gör det fortfarande nu efter ytterligare ett dygn, men inte stelnar den till yoghurtkonsistens...
Kan det hänga ihp med att det finns emulgeringsmedel i Nidopulvret?
Mjölet i surdegen är inget problem - det lägger sig prydligt i botten på flaskan och stannar där som "kaffesump" när man häller upp mjölken i matskålen. Så möjligen är detta en nödlösning för den som inte tål mjölksocker (det äts ju upp av surdegsbakterierna).

Mitt nästa steg blir nog att gå hela vägen från scratch i jameeed-tillverkningen: låta turkisk yoghurt rinna av i melittafilter och försöka torka färskostmassan.
Det får dock bli när jag är tillbaka hemma i mitten av september :)
 
Kul att vi är fler :)
Jag dricker aldrig mjölk hemma och upptäcker att gillar smaken allt mindre, och dessutom verkar tåla allt mindre mängd mjölksocker.
Har ofta löst problemet med jameed-bollarna, som jag regelmässigt har tillfälle att hamstra hem från Mellanöstern, men de är ytterst svårhittade i svenska invandrarbutiker.

Tror skillnaden mellan skogsbaronens och mitt utfall stavas mattermos - och för paddlingsturer vore ju den extravikten utan betydelse.
För vandring skulle jag helst vilja komma på något som funkar utan extravikten av termos och en flaska mjölk buren över dagen.
 
Den här är jättegod, lite dyr dock... http://yoconuthomemade.se
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, tipsat min vegandotter!
Säkert gott för hemmabruk, men samma aber som med vanlig mjölk: en stor termos och extra bränsle är inget jag vill kånka på på tältvandring, ens om belöningen blir yoghurt till frukost.

Men går det så snabbt som över natten, så kanske det skulle duga med min grytmysare? Nu ska jag inte iväg igen förrän i slutet av oktober, så återkoppla gärna, om någon hinner testa innan dess.
Är det någon som testar den upenbart kraftfulla syrningskulturen i vanlig mjölk, så är jag också intresserad att veta hur det gått!
 
Senast ändrad:
OK, då är det dags för en liten avrapportering. Nej, inget av mina tafatta experiment inför turen (se ovan) gav någon acceptabel utdelning, så det hela slutade med att jag gjorde färskostmassa på fet turkisk yoghurt (=avrinning över natten i ett stort melittafilter, se bild 1 nedan), torkade den (bild 2) och mixade till pulver som för säkerhets skull eftertorkades en aning till (bild 3).
Pulvret blandades ca 3:1 med Nidos fullfeta vanliga mjölkpulver och till slut med min "powermusli" av rostade solrosfrön och havrekärnor + grovkrossade valnötter. Se bild 4, påsen med vitt innehåll längst fram.
Det hela åts med bara liten tillsats av vatten, då märktes det inte att färskostpulvret inte löste upp sig särskilt bra vid återvattning (inte inom rimlig tid i alla fall). Möjligen på grund av min alltför nitiska eftertorkning som fällde ut proteinet, och det är precis det man måste försöka undvika. Men det smakade härligt yoghurtsyrligt och jag slapp för stora mängder mjölk utan att behöva avstå det animaliska proteininslaget i frukosten.
 

Bilagor

  • 2016-08-20 001 001.jpg
    2016-08-20 001 001.jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,578
  • 2016-08-20 001 004.jpg
    2016-08-20 001 004.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,558
  • 2016-08-20 001 005.jpg
    2016-08-20 001 005.jpg
    49.5 KB · Visningar: 1,603
  • 2016-08-20 001 014.jpg
    2016-08-20 001 014.jpg
    61.3 KB · Visningar: 1,560
joanna!!! Hade helt missat det här. Du har alltså äntligen lyckats göra något fil-/yoghurtliknande att äta till frukost :) Imponerande!

Tack för allt ditt experimenterande! :)
 
Fortsätt experimentet!

Tack, men observera att jag inte är nöjd! Återvattningen funkar som sagt dåligt, men jag vet fortfarande inte om detta berodde på alltför hög torktemperatur, eller om det alltid blir på det viset. Jameed-ostarna från Mellanöstern återvattnar dock till en slät masa, så dt finns hopp.
Någon med en bra torkmaskin, där man kan kontrollera temperaturen bättre ån i min vanliga ugn?

***
På sista bilden syns mitt matförråd för 10 dagar till en Jotunheimentur i höstas. Totalvikt 4,6 kg, beräknad kaloriförbrukning ca 3000 kcal/dag (jag bränner ca 1600-1800/dag hemma). Jag orkade dock, som ofta, inte äta så mycket; hade planerat att fylla på i någon fjällstuga jag passerade, men det behövdes aldrig. Matsäcken räckte i 13 dagar och en del blev ändå lite över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...