Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp

Hej!
Efter en mycket blöt vandring i Sarek nu i Juli hade jag tänkt ge mig an nationalparken ännu en gång då jag inte lyckades nå fram till Sarektjåkkå som planerat var min huvuddestination, med Áhkká som slutdestination. Detta då alla jokkar var i princip översvämmade och det blev vad i stort sett vartenda vattendrag (Rapadalen & Sarvesvágge satte stopp för mig). Istället för att utgå från Kvikkjokk hade jag nu istället tänkt börja min vandring i Suorva då jag anser att detta måste vara den snabbaste vägen till bergsmassivet. Jag tänkte kolla om någon här kan ge mig något tips för att bekvämast ta mig fram till Sarekvárásj där jag tänkt slå basecamp innan jag så småningom ger mig an Sarektjåkkås Stortopp (Nordtopp om vädret gör mig begränsad).

Efter lite research & läsning i min bok (Fjällvandra i Sarek) verkar det som att jokken Njábbejåhkå/Njavvejågåsj kan vara klurig att ta sig över men att det skall vara lättare högre upp på fjället. Tanken är väll att jag (och min kamrat som är mindre van vid fjällvandring än vad jag är) kommer försöka röra oss en bit ovanför trädgränsen för att undvika tät skog med snår & sankmarker. Jag sitter och granskar kartan här och undrar om det är möjligt att ta sig upp på kalfjället direkt från Suorva & vandra sedan ner vid bron vid Guhkesvákkjåhkå i Guhkesvágge. Jag vill dock helst inte hamna i en situation där det är för branta partier att ta sig ner, och om det helt enkelt är onödigt med den höjdstigningen i början och istället bara följa slutningarna hela vägen från Suorva till Guhkesvágges södra sida.

Dela gärna med er av er erfarenhet av området! Jag hoppas vattendragen är lugnare nu än vad de var i Juli för jag verkar ha haft riktigt otur jämfört med vad det normalt sett brukar vara. Undviker helst kraftiga & djupa jokkar så gått det går.

Mvh
 
Här är två alternativ. Om du inte gillar vad och terräng är det södra bättre, där är en fin stig från Suorva, och sen på högfjället går det att undvika mkt vide genom att hålla cirka 920m nivå. Är väl runt 35km.

Norra vägen är på sätt å vis finare, men det är buschwhacking från Suorva, och sen vad över guhkusjåkken, helt ok vad om du hittar rätt ställe. Jag går båda de vägarna på en dag, men norra lite snabbare. Även om den vägen är mer fysisk är den kortare (cirka 25km)

Njábbejåhkå/Njavvejågåsj är okomplicerat
 

Bilagor

  • Screenshot_20190827_071234.jpg
    Screenshot_20190827_071234.jpg
    83 KB · Visningar: 493
Nä, Njabbejokken var inget speciellt när jag gick där för ett par år sen. Gukkesjokken är större och där var det väl en som drunknade förra säsongen när han skulle vada.
 
Njavvejågåsj kan vara svår lite längre ner vid det vanligaste vadstället på kring 650möh vid hög vattenföring. Bättre hålla höjd upp mot 850-900möh där jokken är lättare att vada (eller i värsta fall gå runt). Finns även fina tältplatser kring 800möh nivån på jokkens nordsida.
Guhkesvákkjåhkå vadar man inte, utan använder bron om man värdesätter livet;)
 
Njavvejågåsj kan vara svår lite längre ner vid det vanligaste vadstället på kring 650möh vid hög vattenföring. Bättre hålla höjd upp mot 850-900möh där jokken är lättare att vada (eller i värsta fall gå runt). Finns även fina tältplatser kring 800möh nivån på jokkens nordsida.
Guhkesvákkjåhkå vadar man inte, utan använder bron om man värdesätter livet;)

Finns bra vadställen typ lite norr om nordtoppen, som jag gått flera gånger å inte tycker är nåt läskigt. Finns dock dåliga närliggande vadställen med där jag fått vända
 
Tack för alla svar!

Finns bra vadställen typ lite norr om nordtoppen, som jag gått flera gånger å inte tycker är nåt läskigt. Finns dock dåliga närliggande vadställen med där jag fått vända

Skulle du kunna markera på karta ungefär var man kan vada i Guhkesvákkjåhkå? Hur djupt har det varit ungefär? Upp till midjan är ett fet nej för mig.
 
Kartan visar ungefär var vadet är, med cirka 500m felmarginal. Bilden visar typ "svåraste" punkten på vadet, möjlighet några cm djupare på nåt ställe. Enkelt. Har gått där 2-3x. Jag har också provat vada vid stenarna du ser längre ner i bild, det klarade jag inte och fick vända. Så viktigt att göra egen bedömning på plats då mina angivelse inte är exakta, och det finns flera snarlika platser i området varav vissa är farliga.

Sen är det alltid svårt att veta hur andra upplever svårighetsgrad på vad och i bergsterräng. Jag har gått många turer i området och är komfortabel i terrängen, och bär dessutom inte mer än 7-10kg på ryggen, vilket gör vad betydligt stabilare jämfört med om en har mer traditionell packning.
 

Bilagor

  • Screenshot_20190827_203108.jpg
    Screenshot_20190827_203108.jpg
    86 KB · Visningar: 379
  • 20170819_193327.jpg
    20170819_193327.jpg
    61 KB · Visningar: 381
Senast ändrad:
Kartan visar ungefär var vadet är, med cirka 500m felmarginal. Bilden visar typ "svåraste" punkten på vadet, möjlighet några cm djupare på nåt ställe. Enkelt. Har gått där 2-3x. Jag har också provat vada vid stenarna du ser längre ner i bild, det klarade jag inte och fick vända. Så viktigt att göra egen bedömning på plats då mina angivelse inte är exakta, och det finns flera snarlika platser i området varav vissa är farliga.

Sen är det alltid svårt att veta hur andra upplever svårighetsgrad på vad och i bergsterräng. Jag har gått många turer i området och är komfortabel i terrängen, och bär dessutom inte mer än 7-10kg på ryggen, vilket gör vad betydligt stabilare jämfört med om en har mer traditionell packning.

Tack för bilderna! Ja, så som det ser ut på den bilden av vadplatsen verkar det inte vara jättekomplicerat direkt. Jag kommer dock ha betydligt mer än 7-10kg på ryggen men ändå. Ska ta mig en funderare om jag tar höga vägen eller om jag går längst sluttningarna från Suorva. Höga vägen känns ju betydligt roligare.
 
Hej JTTTOTW!
Hoppas allt gick bra med vandringen. Vill gärna höra vilken väg du tog och framförallt hur det var att ta sig över kammen mellan Nordtoppen och Stortoppen.
mvh Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9
Fjälltagen Guhkesvágge Fjällvandring 7
kjpil Voudnestjåkkå - sarektjåkkås nordtopp Fjällvandring 2
GunnarK Sarektjåkkås Nordtopp Fjällvandring 1
Kvikk Sarektjåkkås västkam Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...