Optimus Vega

Jepp, kommer när jag fått till det...

Tror jag kör på ett framsvarvat 22mm distansrör och ett ombockat förvärmningsrör
(trots föresatserna) --- då får jag brännarhuvudet mycket högre upp.

Här har ni en bild på krocken mellan förvärmningsrör och mellanvägg.
 

Bilagor

  • _IMG1848_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1848_DxO+Odd_.jpg
    61.3 KB · Visningar: 846
Följer med spänning, vill du krångla till kravlistan ytterligare vill man kunna justera höjden på brännaren så det går att stek/köra lägerkittel med benen på trangiat i uppfällt läge och brännaren i "högläge".

Alla som provat orginallösningen vet att bränsleekonomin är som på en Amerikanerare från 50-talet med dåligt pumpade däck.

Frågan är om inte en ursågning i trangiat är lättare för gemene man än att bocka, men kanske blir det så stort att en vanlig brännare inte fungar därefter?

/G
 
Sånt här gillar jag!

Jag hade föredragit att ta upp ett hål i den s.k. mellanväggen. För mig är det viktigare att kunna flytta tillbaka brännaren i original-benstället (dessutom är det busenkelt att ta upp ett hål, jämfört med att bocka om ett rör på rätt sätt). Ingreppet borde inte påverka hållfastheten i vindskyddet.

Jag har nog många projekt liggandes, men om du skulle komma med en komplett ritning/inköpslista på vilka delar som behövs för att montera vega-brännare på en optimal höjd, samt ett antal bilder på skapelsen skulle jag förmodligen känna ett stort tvång att "snickra" litet jag också =)


De båda vindskydden (27 HA ultralätta) väger 260 gram.
Vindskyddsfolien som följer med Vega väger 40 gram.
220 g tyngre alltså.

Har du lust att väga vad den modifierade brännaren (monteringsklar) väger?

Trangiasystemets konstruktion har ju en del fördelar (stabilitet och exceptionellt skydd mot vind/bränsleekonomi) som man gärna vill åt om det inte medför allt för stor viktökning =)

/Tomas
 
För att montera isär Vegan (för service t.ex.) behövs lite verktyg:

U-ringnycklar med
(NV12; Munstycket mot brännarkroppen )
NV10; Förvärmarrör+slang mot munstycket
(NV8; Slang mot ventilhus )

Insexmejsel eller -bits med
2.5mm; Ben till brännarkropps undersida
2.0mm; Ben till brännarkropps översida

Då får man loss:
Tre bendelar, tre shimsbrickor, en 4mm tjock distansbricka, en konisk plåtbricka,
ett distansrör för M3-skruven samt två skruvar; en M3x15 från brännarkroppens
översida och en M4x5 från brännarkroppens undersida. (Hade tillverkaren använt
samma gängdimension på både under- och översidan så hade inga nya skruvar
behövts! De hade bara fått byta plats...)

För det enklaste montaget med enbart uppsågad mellanvägg behöver införskaffas:
den vimsiga Optimus Nova MF-brännaradaptern,
en M3x6 rostfri skruv --- för att plugga igen hålet i brännarens översida,
en M4x12 rostfri skruv --- för att fästa ihop brännarkroppen med brännaradaptern
en M4 rostfri karossbricka --- som bidrar till att hålla ihop Optimus Nova MF-brännar-
adaptern.

Återanvänds från demontaget gör
den koniska plåtbrickan --- som sätts under Optimus Nova MF-brännaradaptern, och
den 4mm tjocka distansbrickan --- som används som 'axel' genom de två plåtbitarna
som utgör Optimus Nova MF-brännaradaptern.

Sedan så är det bara att glatt såga bort tillräckligt med material ur mellanväggen för
att ge förvärmarröret lämpligt livsutrymme,
samt att ev. fila ett lagom brett spår ut åt sidan från det stora GB74-slangshålets
överkant i vindskyddet --- så att bränsleslangen har någonstans att ta vägen/vila/hänga
och inte bara hänga löst och vilja vicka omkull brännaradaptern med Vegan monterad...

Jag kommer inte att gå den vägen, utan det blir ett ombockat förvärmarrör och
en maximalt uppflyttad brännarkropp ur Optimus Nova MF-brännaradaptern.
Torde säkert ta någon vecka/månad att slöjda till...
 
Har du provat elda HVO100? Hur var det jämfört med EcoPar?
Nu har jag tankat Passaten, och den fick 4 liter hydrerat slaktavfall i botten (den femte
litern fångade jag upp i en provflaska märkt HVO100) à 17:17 litern och sedan så
spädde jag ut det med 65 liter prima MK1 handelsdiesel à 15:78 litern --- så min VW:s
dieselfuskavgaser är de normala igen... ;-)

HVO100 luktar lite svagt av diesellukt, inte lika luktfritt som EcoPar alltså, men långt
under MK1 handelsdiesel. Och (Biltemas) lysfotogen luktar ungefär som HVO i styrka,
men annorlunda mer fotogenigt. Jet-A1 luktar starkast av dem alla, en klart och tydligt
påträngande fotogendoft...

Jag får ta och elda ett Polaris med de olika bränslena så att även avgaslukten kan jäm-
föras. Då tar jag med en flaska alkylatbensin också, så att jämförelsen blir 'komplett'.
Förvärmning med Tenol som vanligt.

Vi får se hur det går...
 
Så mycket kan jag säga redan nu att HVO100 är inget bra bränsle till min permanent-
monterade Polaris. Trots att den fick dubbla omgångar Tenolförvärmning så ville inte
bränslet förgasas lugnt och kontrollerat så att en stadig förbränning vid hålen i Polar-
Dawg2 tystbrännarhatten erhölls. Istället så förbrändes eländet långt utanför / ovanför
hatten och dessutom okontrollerat och fladdrigt --- som vid varje försök avslutades med
ett stort rökmoln av oförbränt bränsle som luktade kraftigt av oförbränt fotogen ungefär.
Det blir inga fler test med HVO100 för min del...
 
Frågan är om inte en ursågning i trangiat är lättare för gemene man än att bocka, men kanske blir det så stort att en vanlig brännare inte fungar därefter?

Hellre än en stor ursågning, borde det inte räcka med två mindre urfilningar, ett för vardera "ben" av förvärmningsrörets U? Då kvarstår ju stödet för den konventionella brännarkoppen och dessutom borde luftflödet genom mellanväggen påverkas mindre (med en stor ursågning kanske det finns risk för att det blir tjuvdrag som stör det optimala luftflödet).
 
OK --- åter till Vegatrådens ursprung: Optimus Vega

Bild på det nyskapade 22mm höga distansröret monterat som fot på den nakna Vegakroppen.
Jag har en hyfsat detaljerad skiss på utformningen för svarvningen, och om det här visar sig funka
så gör jag en PDF av den. Förvärmarröret är ännu inte ombockat, det kommer som nästa steg…
 

Bilagor

  • _IMG1852_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1852_DxO+Odd_.jpg
    48.4 KB · Visningar: 567
Nu har jag konverterat Vegan färdigt. Funkar bra!

Nedan (och i nästa inlägg) följer en serie bilder på delar, sammanfogning och ändringen av Trangiavindskyddet.
Det gick nämligen inte att ändra förvärmarröret så mycket så att det kunde smita upp mellan brännarhatten och
mellanväggen i Trangian utan jag fick ta till Dremeln och slipa mig in till första hålet på två ställen.
(Om det varit fråga om industriell seriebockning skulle det säkert gått alldeles utmärkt, men en försiktig om-
bockning för hand med undan för undan bitvis glödgning tillåter inga så stora ändringar...)

Vad jag gjort är att tillverka en rörformig distansfot som flyttar upp brännarkroppen så att brännarhuvudet sitter
~10 mm ovanför mellanväggen. Jag antar att någon med (indirekt?) tillgång till en numeriskt styrd fleroperations-
maskin skulle kunna spruta ut något hundratal såna här distansfötter under en natt, med manuell svarvning och
borrning tog det nästan en timme att få till den... Sedan var det bara att montera ihop alltihop med lagom långa
skruvar och de delar som återanvänts från original-Vegat. Piece of cake, really…
 

Bilagor

  • _IMG1854_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1854_DxO+Odd_.jpg
    14.6 KB · Visningar: 466
  • _IMG1855_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1855_DxO+Odd_.jpg
    14.2 KB · Visningar: 466
  • _IMG1856_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1856_DxO+Odd_.jpg
    31.5 KB · Visningar: 478
  • _IMG1857_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1857_DxO+Odd_.jpg
    26.4 KB · Visningar: 472
Nu är det bara det empiriska forskandet kvar, med jämförande eldande med alla mina tre olika Trangiaköks-
brännare. Men det tror jag att jag redovisar i en separat tråd, det blir så rörigt när en äldre tråd, under en
bara besläktad rubrik, återanvänds. Så fortsättning följer på annan plats...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...