Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-07-19, 14:40
Fetknoppen Fetknoppen är inte uppkopplad

Förvaring av Kanadensare

Hej alla!
Jag är sugen på att skaffa en kanadensare men undrar hur man brukar göra med förvaring av sådana. Jag bor i Arvika som ligger i en vik och har en hamnplats innanför en bom där jag hoppats på att kunna ha kanoten liggandes när jag inte använder den. Tror ni jag behöver skaffa hamnplats eller är kanoter klassade ungefär som cyklar som man får ställa nästan varsomhelst?

En fråga till har jag; de flesta av de kanadensare jag tittat på verkar inte ha någonting man kan använda för att låsa fast dem. Jag har ingen möjlighet att ta hem den mellan varven och även om jag inte tänkt betala mer än ett par tusenlappar vill jag ju inte att den ska bli stulen. Hur gör ni?

Ursäkta om det är dumma frågor, jag är ganska ny på det här =)
Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 15:43
thureb thureb är inte uppkopplad

Lås med kätting runt en toft. Presenning runt kan vara bra mot t ex sot smuts alger och getingbon.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 13:59
Fetknoppen Fetknoppen är inte uppkopplad

Det är bra råd!
Men hur är det med reglerna? Var får jag lägga kanoten?
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 15:15
seobserver seobserver är inte uppkopplad

När jag var ung hade vi ett kanothus där kanoter och jollar låg under tak och bakom lås.
Kanothuset med innehåll blev uppeldat av våda.
Alla har givetvis inte ett garage eller förråd att ha den i.

Bra råd med kätting men andra änden måste låsas någonstans oxså.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 15:21
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Det är bra råd!
Fråga aktuell båtklubb, hamn, kommun vad som gäller.

Eller prova att kedja fast den på lämplig plats och se vad som händer, du kan ju märka kanoten med ditt namn och telefonnummer.

En aluminiumkanot har stag i aluminium som är lämpliga att dra en kätting runt.
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 17:01
thureb thureb är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Det är bra råd!
Markägaren och lokala ordningsstadgan se t ex
https://www.stockholmdirekt.se ... gA6Idr9zWew/

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 09:00
z_bumbi z_bumbi är uppkopplad nu

En vajerögla genom något eventuellt förtöjningshål gör det enkelt att låsa fast den. Finns ofta i för och akter på fsbrikdbyggda kanoter. Det hindrar ingen som är förberedd men ökar chansen att någon som bara passerar snor den eller slänger den i sjön.
Annars frågar du en markägare om du får hyra en plats för den och då kan du kanske bygga något bättre.
Lägg den gärna på träbockar som står något så när rakt alt är justerade så att kanoten ligger rakt.
Jag skulle inte linda in den i en presening då det inbjuder till mögel men att spänna upp ett "tält" över den kan vara en fördel på sikt.
Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 09:46
Brune Brune är inte uppkopplad

Råttsäkert

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
En vajerögla genom något eventuellt förtöjningshål gör det enkelt att låsa fast den. Finns ofta i för och akter på fsbrikdbyggda kanoter. Det hindrar ingen som är förberedd men ökar chansen att någon som bara passerar snor den eller slänger den i sjön.
Annars frågar du en markägare om du får hyra en plats för den och då kan du kanske bygga något bättre.
Lägg den gärna på träbockar som står något så när rakt alt är justerade så att kanoten ligger rakt.
Jag skulle inte linda in den i en presening då det inbjuder till mögel men att spänna upp ett "tält" över den kan vara en fördel på sikt.
Förutom det juridiska som jag inte behärskar så skulle jag ”bygga” någon ställning i metall i stället för i trä.
Se mitt inlägg nummer 4 på https://www.utsidan.se/forum/s ... hlight=tr%E4

Råttor och nog andra ovälkomna djur har nog det svåra att klättra på metall än på trä

Per
Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 11:34
z_bumbi z_bumbi är uppkopplad nu

I så fall är ett nät det enda säkra men jag vet inte vad råttor skulle gnaga efter på en kanot.
Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 11:51
Brune Brune är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
I så fall är ett nät det enda säkra men jag vet inte vad råttor skulle gnaga efter på en kanot.
Råttor skiter (avföring).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.

Logga in