Megastor säck till pytteliten tjej

Hej allihop!

Jag har tidigare haft en 75-liters säck som har funkat jättebra. Nu ser livet lite annorlunda ut och mina behov likaså. Jag kommer att göra turer ensam med min son på fyra år. Så jag kommer att bära tält, kök, mat, sovsäck etc ensam, plus att jag även har sonens sovsäck, kläder mm. Och jag får verkligen inte ner allt det där i min nuvarande ryggsäck så jag har kollat runt lite efter en större och framförallt som jag har råd med. Så hittade jag "Bergans powerframe 130" till ett överkomligt pris och den verkar vara en bra säck. Men det står att den passar personer med en längd på 175-195 cm och jag är bara 165.

Så nu till min fråga; tror ni att den kommer att funka bra för mig ändå? Jag kan inte hitta den i någon fysisk butik så att jag kan prova den först innan jag beställer. Eller tror ni att det kommer bli helt galet och omöjligt att bära?

Finns det ens så stora säckar som är anpassade för oss små? Vi behöver ju också bära mycket ibland :)

Hoppas någon har tips och erfarenheter att dela med sig av :)
 
Hej. Jag tror att det kan räcka med en 95 liters Bergans Trollhetta. Har du provat en sån? Om de stora säckarna passar beror nog mest på din rygglängd. Såg att det ligger en 95 l Bergans Trollhetta för ett bra pris här på Utsidan!!!
 
Bergans 90L / Bergans M12 , ha tältet uppe på topplocket så motsvarar den en 110-130l säck.

Denna säck är en miltärsäck och funkar på korta nedåt din längd
 
Tittade också på riktigt stora säckar, tills jag kom på att jag ska bära den också...
Men med en fyraåring kanske inte dagsetapperna blir så långa...?
 
Kan kanske vara värt att kolla på Armygross eller liknande. Brukar finnas bra och tåliga säckar i stora storlekar och till billigt pris.
Längden måste förstås provas noga.
 
Jag får med mig min och sonens (3år) i min Arcteryx naos 70 för en helgtur utan problem. För en veckotur skulle jag behöva mer än tältet utanför säcken. "70" antyder 70l men i verkligheten går det nog maxa upp till 85L i säcken.

95l bör räcka med god marginal om du har dunsäck och tältet utanpå.

/G
 
Kan sonen bära ryggsäck innehållandes sin sovsäck själv? Det gör min 4-åring utan större problem, om han knorrar kan jag bära ryggsäcken i lyftöglan en stund. Barnsäckar brukar vara ganska skrymmande men lätta och är därmed en tacksam sak att låta dem bära själva. För mig är detta räddningen från större säck, nu klarar jag helgturer med 60Loch barnen på 4 och 8 bär sovsäck och ytterligare någon liten detalj själva.
 
Jag är också 165cm och har försökt anpassa en "Bergans powerframe 130" till mig själv men det går nästan inte, även om man får till längden så är axelremmar och avbärarbälte totalt överdimensionerade, det är som ha njurbälten över axlar och runt magen.

Mitt förslag är att titta på gamla militära säckar, som Berghaus Vulcan, Atlas eller Crusader alla med bärsystemet Cyclops. Storlek 1 eller 2 borde passa dig, storlek 1 är från 155cm och uppåt. Säckarna är på 100 liter, man brukar kunna klämma in ca 10 liter till om man maxar. Dessa säckar var moderna på 80-talet, alltså helt osofistikerade med dagens mått mätt, men riktiga slitvargar, väger precis under 3 kg.
 
Problemet med Berghaus (Köp en ny så så spar du vikt...) kan vara att jag har för mig att de inte är så mycket smalare trots att de är kortare. Fördelen är att du enkelt kan anpassa volymen efter hur mycket som behövs, det är få säckar på marknaden som rymmer 90 l packning för samma eller lägre vikt än en crusader utan sidofickor.
 
Kanske en äldre ramsäck, typ Haglöfs Alaska på 90 liter? Sägs vara bra att bära tungt i, lätt att surra skrymande saker utanpå ryggsäcken. Verkar också vara lätt att modda om man vill förändra något. Har dock ingen egen erfarenhet.
 
Det är ryggens längd som är det viktiga (mät). Seek Outside passar 38 cm och uppåt (enligt deras dokumentation), samma sak med Hyperlite Mountaingear. Båda har stora (volym) men lätta säckar. Mina 16- och 14-åringar har 42 cm ryggmått och de gillar min SO Unaweep.

Som andra har skrivit. Låt barnet bära sin egen sovsäck (skrymmande men lätt). Bär tältet utanpå ryggsäcken och om ekonomin medger skaffa ett litet och lätt som t.ex. HB Niak eller Anjan. Om ni ska gå i fjällen rekommenderar jag stugtur för att minimera packningen.
 
Kanske en äldre ramsäck, typ Haglöfs Alaska på 90 liter? Sägs vara bra att bära tungt i, lätt att surra skrymande saker utanpå ryggsäcken. Verkar också vara lätt att modda om man vill förändra något. Har dock ingen egen erfarenhet.
En sen Alaska med korta ramen skulle säkert vara alldeles utmärkt - och sedan anpassar du säck+packpåse till hur du vill ha packningen. Och som sagt var låt halvmetern bära sin egen dunsovsäck. Det är fostrande plus det att då känner telningen att hen också bidrar till slutresultatet...

Vars i landet bor du?
Är det härikring så kan du få låna en Alaska (eller min moddade = Svalbard) av mig för att prova med...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
En bra säck för vandring Transportera 8
världens bästa säck? Transportera 22
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...