1-2 nätterstur i Västra Götaland?

Hej! Första inlägget här. :)

Har fått med frugan på att tycka vandring/natur är kul. Vi tog med oss barnen och gick runt en lokal sjö (Kvinnestadleden) och vi fick blodad tand :)

Vi tänker oss utan barn. Jag, frugan och två hundar. Vandra någon trevlig led och sova i tält på nätterna. Önskvärt att leden är cirkulär och att man kommer tillbaka till bilen när man är klar, men för rätt ställe så löser vi lämning/hämtning så inget krav. Gärna möjlighet att stanna vid sjö på nätter, för fiske, bad etc. Hur många mil den är känns mindre viktigt än upplevelsen, men vill samtidigt inte ha det så kort att man kommer fram till övernattningen på en timma.

Väldigt luddigt jag vet, men alla tips är välkomna. För rätt led kan jag tänka mig att åka utanför länet också :)

Mvh
Tobias
 
Tyckte Jälmåleden som var med i senaste turist verkar intressant. Tänkte själv försöka mig på den tillsammans med kusinen i maj om vi hinner.
 
Skarsjön / Bredfjället vid Ljungskile
(Går att ställa bil i Ljungskile eller vid Norra Fjället)
Superfin skog, en hel del "sevärdigheter" i form av gamla torpgrunder m.m. Dessutom finns många stigar som är väl uppmärkta utan att förlora sin mysiga känsla. Det finns ett vindskydd på sydsidan av Skarsjön och minst ett uppe på Bredfjället. Massa möjligheter för att gå runt i olika stora cirklar och starta och sluta på samma ställe.

Bohusleden i Svartedalen är helt fantastisk men det är svårt att gå i cirkel. Det går buss längst med Göta Älv så om ni ställer bilen där kan ni ju ta buss tillbaka till bilen på slutet.

Bohusleden går igenom Bredfjället så båda tipsen kan göras i kombination om man kan tänka sig att åka kollektivt. Ljungskile är ju enkelt. Svårare från andra hållet.

Vid Bottenstugan finns bra parkering och där finns Bohusleden, samt bra möjilgheter att gå olika rund-turer. Superfin skog, superfin utsikt, åt alla håll såvitt jag vet.

Dessa tips innehåller sträckningar där man inte hör bilvägen!!

Vättlefjäll och Sandjöbackaleden är fina och trevliga och kanske smidigare, men jag tycker de saknar den magiska känslan man får när man lämnat civilitationen lite längre bakom sig.
 
Tack för alla svar! Nu gäller det att planera utrustning! Blir dyrt att köpa allt från början, även när man snålar märker jag. :)
 
Medicinen mot dyrt brukar vara, låna, låna hyr, loppis och prylmarknaden här. Ni behöver inte ALLT för en 2 nätters tur särskilt inte om det går att avbryta nästan när som helst- Lycka till
 
Gå nånstans där det finns vindskydd. På många ställen finns det fler än ett. Då slipper ni tält.

Sovsäck får ni för 300kr/st max på ÖB eller liknande. Väger den mer än 1500g så kommer den nog att funka. Ska det vara billigt går det inte med de små och lätta, då blir det för kallt. Ingen mening att kompromissa med sovsäck, kör tung och billig eller dyr och lätt. Men dumt att handla dyrt när man inte vet vad man är ute efter. Billiga säckar är bra att ha när man införskaffat svindyr sovsäck som man inte vill låna ut =D

Liggunderlag, Jula, under hundralappen. Ta ett extra, dela det på två och använd varsin del som extra förstärkning under axlar och rumpa.

Kök, låna ett gammalt Trangia el dyl av nån . Köp inte kök innan ni vet hur ni vill ha det! Om ni ändå ska gå när det inte regnar kan ni ta med en kastrull, kanske aluminium, och göra mat över elden. Det finns eldstad vid vindskydden. Många har färdigt vedfråd, det brukar gå att googla upp vem man kan fråga om vedtillgång. Är ut tuppaware med vanlig sked. Drick ur vad som helst som känns lagom stadigt och skyddar dina fingrar från brännsår.

Tag ryggsäck som ni redan har eller låna av någon. Använd sopsäck för att skydda känsliga grejer (sovsäck) mot fukt.

Det som behövs är någorlunda vettigt regnställ. Lätt, snabbtorkande, med meshfoder. Och underställ. Vill man komma billigt undan går det bra med syntet men skaffar ni ullunderställ kommer ni knappast ångra er, går ju att använda i många situationer.

Strumpor, helst nått med bra glid, typ bambu, och sen ett par raggsockar i ull.

Och SKOR/KÄNGOR så klart.

Men om ni inte räknar med kängorna och regnstället (som jag antar att ni kan räkna in i budget för vanliga kläder) så borde ni klara er på ca 500-lappen per person.
Med kängor och regnställ så kanske 1500-1800 per person.

Lägger man mer inför sin första vandring i södra sverige innan man vet något om vilken typ av vandring man är ute efter och vad man har för preferenser/behov så handlar det om att man gillar att köpa fräck utrustning. Inget fel i det, men bra att komma ihåg att det inte finns nån annan anledning till den typen av konsumtion om man inte har ett speciellt intresse för sånt.

Exempel: Jag impulsköpte en meshpåse från Sea to summit. Väger ingenting. Nu kan jag inte tänka mig att vandra utan att ha en meshpåse att torka blöta trasor/strumpor etc i. Orka spänna fast smågrejer för att torka på ryggsäcken liksom.. Den kostade kanske 150 spänn.
Sen upptäckte jag att meshpåsarna jag köpt på ica för att handla frukt i, 3st för 25kr är precis lika bra och väger i princip lika lite.
Min poäng är bara att när man väl varit ute lite och vet vad man ska ha grejerna till så är det mycket som ger sig själv så håll i plånboken.

Sen tar man alla sina insparade slantar och lägger dem på en riktigt varm och go sovsäck med låg vikt och liten volym, som är av precis den typ man vill ha, istället för att sprida ut sina investeringar och köpa en spork här och en skärbräda med inbyggt durkslag där osv osv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...