Lantmäterikartor börjar släppas

Hej, första inlägget här!

Som någon kanske har sett så har Lantmäteriet nu släppt Terrängkartan för hela Sverige! :)

Då det är lite dåligt med stilar för denna typ av karta så har jag nu försökt att få till en bra stil för "my-lagret" (dvs det lagret för ytor som åker, skog, vatten m.m.) genom att försöka efterlikna Lantmäteriets färger i webtjänsten. Slit det med hälsan och om ni hittar fel/förbättringar säg bara till!

/Evian, nybörjare på forumet och QGIS
 

Bilagor

  • Terrangkartan_my_Evian_Rev_1.zip
    3.5 KB · Visningar: 327
Ursäkta en okunnig här men.. När jag först hörde om att LM skulle släppa Terrängkartan fri trodde jag att tryckta kartor och digitala kartor till GPS skulle bli om inte gratis, så iallafall betydligt billigare. Hur kommer det bli med detta? Att använda smartfånen i fält har jag bara dåliga erfarenheter då den blir seg som kola. Då vill jag hellre använda en enhet som enbart är anpassad till navigering.
Är det nån som vet hur det kommer bli med tex digitalkarta för GPS? Nu kostar dom ju 2000:- för varje landsdel.
 
Det är väl Lantmäteriets kartdata som släpps för friare användning, jag har aldrig hört talas om att LM skulle börja distribuera gratis kartor i varken tryckt eller digital form?

Det är väl en rimlig utveckling - kartdatat framställs och ajourhålls med skattemedel och kan ses som en gemensam tillgång, medan kostnaden för att få en färdigprocessad och tryckt karta i handen, eller en digital produkt som är anpassad för en eller annan pryl betalas av den som använder produkten som skapats med kartdatat som utgångspunkt? Det bör väl rimligtvis innebära att alla företag som levererar kartprodukter i en eller annan form kan göra det till ett betydligt lägre pris när/om man inte behöver betala samma licenskostnad för ursprungsdatat, men det innebär knappast att alla kartor blir gratis över en natt.
 
Så nu har jag lekt lite mera, och bifogar en zip-fil med följande stilar:
hl, jl, kl, my (lite uppdaterad), nl, oh, rutnat, ss, vl och vo

Lek gärna med stil-mallarna och gör förbättringar/rättningar och posta här!
 

Bilagor

  • Terrängkartan - Stilar_160101.zip
    38.2 KB · Visningar: 191
  • Bild-160101.jpg
    Bild-160101.jpg
    262.1 KB · Visningar: 937
Det är väl Lantmäteriets kartdata som släpps för friare användning, jag har aldrig hört talas om att LM skulle börja distribuera gratis kartor i varken tryckt eller digital form?

Det är väl en rimlig utveckling - kartdatat framställs och ajourhålls med skattemedel och kan ses som en gemensam tillgång, medan kostnaden för att få en färdigprocessad och tryckt karta i handen, eller en digital produkt som är anpassad för en eller annan pryl betalas av den som använder produkten som skapats med kartdatat som utgångspunkt? Det bör väl rimligtvis innebära att alla företag som levererar kartprodukter i en eller annan form kan göra det till ett betydligt lägre pris när/om man inte behöver betala samma licenskostnad för ursprungsdatat, men det innebär knappast att alla kartor blir gratis över en natt.

Ja ok. Det bör ju bli betydligt billigare iallafall att i framtiden köpa kartor. 2000:- inte motiverat.

Edit: Att det skulle bli gratis har jag vare sig påstått, eller trott.
 
Så nu har jag lekt lite mera, och bifogar en zip-fil med följande stilar:
hl, jl, kl, my (lite uppdaterad), nl, oh, rutnat, ss, vl och vo

Lek gärna med stil-mallarna och gör förbättringar/rättningar och posta här!

Tack!

Jag har ändrat en del av färgerna i my från din första version, bla skog och bebyggelse.
 

Bilagor

  • 4.png
    4.png
    192 KB · Visningar: 844
  • Terrangkartan_my_sih_20160102.zip
    3.3 KB · Visningar: 203
Tack!

Jag har ändrat en del av färgerna i my från din första version, bla skog och bebyggelse.

En liten uppdatering av kantlinjerna för skog och åker. Men det är svårt att se exakt nyans när man zoomar in i rastret.
 

Bilagor

  • Terrangkartan_my_sih_20160102_2.zip
    3.3 KB · Visningar: 236
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...